Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ThomasH
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 augusti 2009, 19:09:51

Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av ThomasH »

Hej vänner!

Mitt största "problem" här i livet är att jag inte kan slänga elektronik som går sönder - utan jag bara måste försöka fixa det först. :) Det tar orimligt mycket tid i förhållande till att köpa nytt, men ack så kul. Köksfläktar, kylskåp, hushålsassist är några av de prylar som någon här hjälpt mig med att hitta vad för komponent som gått sönder. Nu är det dags för min luftavfuktare - Woods MRD20.

Problem: Kompressorn startar inte alltid när den ska.

Detaljer: När enheten är på, kan man på en av knapparna välja att gå mellan "Torka tvätt läget" då maskinen går på max och struntar i relativ luftfuktighet, samt det vanliga läget där man har en inställt luftfuktighet som triggar om kompressorn ska gå igång eller inte. När den fungerade optimalt så gick kompressorn alltid igång direkt när man gick till tvätt läget, men nu sker det inte alltid - oftast går den igång inom några minuter dock. Men när man kör den kontinuerligt så verkar kompressorn lägga av ibland när den inte ska.

Felsökning så långt: Jag har tagit isär det mesta och kommit fram till att det är något vid själva styrningen av kompressorn som "väljer" att inte starta kompressorn. jordar jag signalen från IC kretsen till Relät så går kompressorn igång som den ska. Alltså är det inte kompressorn eller relä.
De sensorer som jag hittar är en luftfuktighetsmätare och en temperaturmätare som ligger mot kylflänsen. Luftfuktighetsmätaren borde(?) inte spela någon roll då dess input inte spelar roll i tvätt-tork läget. Temperaturnmätaren tänker jag heller inte borde vara orsaken - då kompressorn startar om man sätter igång den direkt vid uppstart, men även om jag sedan stänger av och på 10 sek senare så startar den inte - och under den tiden har inte tempmätaren hunnit ändra något märkbart.
Kvar är de två kretskorten se bilder.

Några ideer?

vänligen
Thomas
20230808_112959.jpg
20230808_113019.jpg
20230808_113033.jpg
20230808_113044.jpg
20230808_113053.jpg
20230808_113109.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av Knut »

Min avfuktare av märket Woods men inte samma modell som denna går ca 45 minuter och sedan går bara fläkten i ca 10-15 minuter för att isen som bildats på kylelementet ska smälta och rinna ner i behållaren för kondensvatten.

Det jag menar med detta är att den kanske SKA stanna... Jag menar så du inte letar efter ett fel som inte är ett fel...

Och lite beroende på så startar kompressorn inte direkt när man startar den. Ibland väntar den ett par minuter med att starta. Troligen för att den inte ska starta om mottrycket kan riskera att vara för högt.

/Knut
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av Marta »

Undersidan på kortet med reläer och den stora ferrit-trafon är förfärlig med spruckna och uppluckrade lödningar. Ser även ut att ha runnit vätska där. Rengör med IPA och eventuellt först en lätt fuktad trasa.
Löda om och byt elektrolytkondensatorerna när Du ändå lödar om det. Använd 105-graders kvalitetskondingar med låg ESR.

Det är helt normalt att den inte kan starta om omedelbart. Där kan finnas en startlindning med termistor, eller så är mottrycket hel enkelt för högt. Hur som är det obra att försöka. Kompressorn frestas av att bli för varm. Temperaturskyddet lser ut och när det svalnat är den redo och kan start. Samma sak som med kyl och frys.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av xxargs »

som redan sagt två-tre gånger - kompressorn behöver ha några minuters vilotid så att bildade tryckskillnader sjunker undan innan den kan starta igen.

med start och drift-kondensator så kan man få den att starta mot full tryck (ibland räcker bara diftkondensator (4 - 8 µF motor kondenstor beroende på kompressorstorlek) dock sabbar PTC-motståndet rätt mycket då den i kall mode kortsluter startkondensatorn och startmomentet blir lågt men mycket högre om kondensatorn får vara där ensam.

Har man ett antal ytterligare µF för att starta säkert även vid full mottryck så måste start-kondensatorn kopplas ur efter några sekunder med något relä [1] - annars kommer startlindningen att överlastas och bli onödigt hett under drift.

[1]

klassiker är en strömrelä som drar vid strömpåslag och hög ström vid stillastående kompressor och när kompressorn fått upp farten så släpper den för att strömmen sjunker till 10-20% av startströmmen - men idag vill man inte ha sådan saker med R600a fyllda kompressorer då reläet måste vara försluten eller flamspärrad utförande eller placerat på annan ställe högre än kompressorn, alternativt elektroniskt styrd kontaktlös start men måste fortfarande vara friflytande potentialmässigt.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av metric »

IC:n ser ut att vara en ULN2003 driver, ben 10 är en utgång, ingången är ben 7.
Mät där och se om den växlar på ben 7.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/uln20 ... 2FULN2003A
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av MiaM »

Är det blåa på bilden med tempmätare och fuktmätare normalt, eller är det massor av ärg? Om det är ärg kanske köldmedlet har börjat läcka ut vilket kan få den att funka sämre.

Vet inte vilket köldmedel denna har men gissar på R290 vilket dels betyder att köldmedlet är brandfarligt, ungefär som gasol fast bättre specar på renhet, men mängden är rätt liten. Dels betyder det att kraven på behörighet för att jobba med kylgrejer inte gäller.

Undrar om elektroniken med denna enda sensor kan på något sätt räkna ut att det kanske är dåligt om köldmedel och därför köra kompressorn kortare perioder eller motsvarande? Det lär ju vara rätt mycket gissningar i mjukvaran för att kunna göra nåt sånt med bara de två sensorerna, men...

Dock: på det du kallar fuktmätare står det tydligt NTC på en komponent. NTC = en typ av temperaturberoende motstånd, så det är ytterligare en tempsensor som väl mer känner av luft medan den andra känner av temp på köldmedlet.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av Danny »

Du skriver att timerleddarna lyser svagt ibland. Det brukar tyda på högt rippel från nätdelen.
Jag skulle börja med att byta alla elytarna, och ta bort allt monteringslim som används.
Limmet är ökänt för att börja bli konduktivt efter ett tag.
Elytarna som används är av dålig kvalitet.

glue.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av Glenn »

ThomasH skrev: 8 augusti 2023, 11:57:18 Mitt största "problem" här i livet är att jag inte kan slänga elektronik som går sönder - utan jag bara måste försöka fixa det först. :) Det tar orimligt mycket tid i förhållande till att köpa nytt, men ack så kul.
..Välkommen till klubben, vi är många medlemmar här ;)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av breflabb »

På displaykortets baksida kan du kolla lite noggrannare på benen 34-44
på den stora IC-en/processorn. Det kan vara synvilla men det ser ut att vara fuktskada
och det ser inte så rent ut mellan lödanslutningarna
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av Henry »

Tycker elyten precis under sladden till höger har en lite konstigt topp som om den ev har tryckts ut en aning. Kan också vara normalt från fabriken men ytorna på dessa små kondingar brukar normalt vara helt platta och den ser ut att ev puta ut en liten aning, eller så är det nåt annat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsöka en Luftavfuktare - Woods MRD 20

Inlägg av Marta »

När bilden zoomas in ser den lilla lytingen ytterst på lågspänningssidan definitivt ut att vara sprucken och ha en liten aning utträngande geggamojja.
Byt lytingar, fixa murkna lödningar och rengör så skall det nog funka stabilt sedan.
Passa också på att anteckna beteckningen på den 7-benta IC'n innan den fått ett bränt hål och blivit oläsbar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar