Svarv tillbehör

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av säter »

Vilka längder tog du?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Den billigaste som kändes prisvärd hade 1000mm +250mm praktiskt tillgänglig längd enligt texten, får se om det stämmer, men det var svårslaget för 1800:- för hela setet (inklusive frakt, moms och alla importavgifter). :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av säter »

Ska du ha dessa på Örn-svarven?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Fortran »

Mizzarrogh skrev: 18 september 2023, 18:20:01det var svårslaget för 1800:- för hela setet
Jag har kikat på liknande kit på Ebay till fräsen men jag hamnar på 350-400€ för ett kit :shock:
PLUS moms!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Man får nog vad man betalar för, det jag tittade på finns i länken jag postade tidigare.
Vevor säljer ett liknande kit för ca 2500:- inklusive moms och frakt.

Jag räknar inte med att dessa är i närheten av samma klass som de "riktiga" men priset är ju lägre än bara kablarna till en "riktig" skall ändå bara vara till bonnamek hemma. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av grym »

dom funkar

se bara till att montera dom bra, gjorde det på förra jobbet knäfräs, tog två arbetsdagar med en del annat att göra

hittade varför dom gamla heidenhaimskalorna gått sönder med
icke rakt montage
och då har haidemhaim skalorna dom gamla modellerna stort arbetsområde för icke bra montage
ju mindre skala rent fysiskt ju noggrannare ska dom monteras, mindre spel i dom invändigt
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Jag satt just och funderade om det var detta i en del av de dåliga recensionerna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av grym »

inget direkt svårt, klocka in dom så dom ligger innom några hundradelar rakt med rörelsen
och både in ut upp ner

se till att dom sitter rakt med, sedan läshuvudet skall vara rakt med i förhållande till skalan på alla sätt, där tål dom lite mer
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av X-IL »

Och dessa är ju inga glasskalor utan väldigt stryktåliga i jämförelse. De har också betydligt mindre fri rörelse kontra skalan så det är nästan bara att montera ena änden, dra den till andra änden och montera så att inget kommer i spänn.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Hurpass hög noggranhet kan man förvänta sig i praktiken av dessa?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av X-IL »

Upplösning är 1/100mm. Har alltid repeterat bra för mig, absolut noggrannhet kan jag inte säga men hur ofta har du på riktigt haft ett digitalt skjutmått som mäter fel mer än nån hundradel(utom när det kommit spånor i dem)? Jag skulle säga att det väldigt mycket bang for the buck, mindre känsligt och lättare att installera. Jag har faktiskt haft problem med dem på julafräsen, för att motorn var så kasst avstörd så vid start och stopp kunde det hända saker, men på Acieran har de aldrig hickat.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Köpte ett liknande kit, två axlar, för några år sedan till min Blomqvist svarv. Tycker att DRO-n är mycket bra, har många bra funktioner. Fick dock problem för ett tag sedan då bägge bägge givarna gick sönder.
viewtopic.php?t=106397.

Har nu lagat det som blev trasigt. Delarna var gjorda av någon typ av gjuten aluminium som var fylld av porer som jag tolkar. Detta gjorde att det blev rätt klena. Jag tror att kablaget med detta metall ytterhölje ryckte sönder delarna som gick upp i glasskalorna. Så för att förhindra att det går sönder igen så gjorde jag en ögla på varje "kabel" och satte fast med buntband så att inga ryck eller något annat skall kunna få läshuvudet att gå sönder igen. Annars är jag jättenöjd med min DRO.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! alla! Det var intressant att se hur de var gjorda inuti också. :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Svarv tillbehör

Inlägg av X-IL »

Det John Eriksson visar är ju dock en glasskala (eller ja läsenheten till en), lite äpplen och päron. OAVSETT, de billiga kapacitiva skalorna med samma teknik som digitala skjutmått, indikatorklockor osv funkar mycket bra, och vill man ha en bra DRO till dem så : https://www.touchdro.com/resources/info ... ro-v3.html
Skriv svar