Att skriva PHP tillsmmans.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av lgrfbs »

Tjo på er.
Det finns en liten riska att jag frågat detta förr och glömt det.

Så frågan är: Vilken plattform rekommenderas om vi är 3 St som vill skriva och uppdatera ett PHP projekt?
Hoppas att jag inte glömt något som ni bör veta, vill undvika Google och andra liknade "illvilliga" tjänster om det går.
Kan tänka mig att betala en summa om det behövs.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av TomasL »

Om du kan sätta upp en egen server med Internetaccess, så är väl SVN ett hyffsat bra system.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av Zkronk »

GitHub eller GitLab, om inte det räknas till "illvilliga" tjänster.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av MiaM »

Ja, git är väl vad som rekommenderas ifall man mäktar med den rätt höga inlärningströskeln. Annars är väl SVN mycket lättare att komma igång med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av TomasL »

Jag har själv alltid använt SVN, och det är synnerligen enkelt att komma igång med och att använda, dock behöver man ha det på en server, antingen Linux eller Windows.
Har för mig att det finns företag som tillhandahåller SVN-servrar, som man kan abonnera på.
Kör man på egna servrar är det kostnadsfritt, om man inte räknar med underhållet på servern.
För Linux, så installerar man Apache och sedan SVN-servern.
För windows så installerar man VIsualSVN, finns både gratis-version och betalversion, VisualSVN är en Apacheserver med SVN i ett och samma installationspaket, och funkar direkt efterinstallationen.
Linuxversionen kräver lite manuell konfiguration, men tar typ 1/2-timma att fixa till.
Sedan måste man ju naturligtvis fixa till med brandväggar osv, samt ha en fungerande URL till servern, men det funkar problemfritt med DYN-Dns eller likande.
SVN-servern använder en egen HTTPS-port, 1400 nånting, så man kan problemfritt routa den direkt till SVN-servern och inget annat.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag skulle inte rekommendera SVN, går databasen sönder av någon anledning är man till råttorna.
Det var därför Git kom till, skapat av Linus Torvalds.
Skillnaden mellan Git och SVN är att varje git clone innehåller allt, medan SVN bara har det senaste hämtningen.
Jag körde SVN förut, men bytte till Git och har inte ångrat det en sekund.

Git på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Git
SVN på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Apache_Subversion
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av TomasL »

Nja, så farligt är det inte, databasen är ju ett reguljärt filsystem, och det tenderar inte att gå sönder, visst man kan hitta på saker lokalt så den lokala uppsättningen "går sönder", men det är ju enkellt att fixa genom att ladda ned allt på nytt.
Eftersom allt finns centralt, så blir det heller inte så mycket trafik mellan server och klienter.
Under de 15 åren jag använt SVN, så har jag aldrig haft några problem egentligen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av lgrfbs »

Arbetssättet som det ser ut nu:
Jag åker hem till kompisen och kopplar upp mig mot Inleed:s server där projektet ligger och sedan kopplar in storbildsteven.
Där efter pratar vi skit och kodar om vartannat efter som kontor på mitt konto hos Inleed:s server, så kan inte kompisen se felloggen då den ligger under en annan kontrollpanel som gästkonto inte kommer åt vad jag vet.

Vi har även nyttjat Jitsi Meet då vi inte haft möjlighet att mötas på riktigt.

Tror nog att jag borde ta ett snack med Inleed, om det är möjligt att ställa in något så att gäst kontot även ser felloggen.
Kanske jag tänker fel nu.

Tack för alla fina förslag hittills.
Tack.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av guckrum »

Jag kan inte komma på någon anledning till att inte starta med git. git är mycket effektivare när det kommer till branchning och har ett enormt community. En av styrkorna är också att det är decentraliserat och många ser det som en stor fördel :vissla:

Har svårt att se tex att en arbetsgivare idag skulle vara intresserad av annat än gitkompetens för versionshantering, så det kan vara väl investerad tid av flera anledningar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17154
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av AndLi »

Jag satt faktiskt i ett nytt projekt 2021/2022 som valde att använda svn, för det var vad han alltid haft.. med egen server...

Men alla andra har kört github, man kan ju göra det hur komplicerat man vill. Men bara enklaste enklaste är ju rätt enkelt att komma igång med..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av TomasL »

Problemet med GIT är ju att det saknar inbyggd säkerhet, man måste själv se till att ingen obehörig kan komma åt repona osv.
Det finns ett par exempel där GIT hackades och en massa folk fick otrevligheter i sina datorer.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av Mickecarlsson »

Nja, att dom blev hackade berodde på dålig säkerhet och totalt felaktig uppsättning av Internetfrontade Git som exponerar .git-mappar.
Eller de som klonar ett git privat repository rakt ner i sin Apache, missar att skydda .git, då kan man få tag på all kod genom att traversera genom .git-mappen
Det har inte med hur strukturen i git ser ut.

Sätter du upp Apache fel för din git kommer den att gladeligen skicka ut .git om du frågar den.

Det kan jämföras med att du har ett hus med värdefulla saker i, du låser alltid dörren, men låter vädringsfönstret vara öppet så vem som helst kan krypa in. Skyller du då på att huset är dåligt eller skyller du på den som låter vädringsfönstret vara öppet när grejor försvinner?

Du skriver också att folk fick otrevilgheter i sina datorer, har du källa på det?
För det var nog tvärtom, de fick tag på en massa källkod som skulle varit privat.

Källa om ”läckan”: https://infosecwriteups.com/exposed-git ... 30481e8d75
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av guckrum »

Versionshantering, filintegritet och säkerhet är helt olika saker som bäst löses var för sig med olika verktyg. Nu är ju git distribuerat, så alla användare sitter på sin egen kopia av hela kodbasen. Det lär ju både märkas och vara reparerbart om någon elaking lyckas förstöra någon av kopiorna. Dessutom kan man ju signera sina commits kryptografiskt om man är orolig för manipulation.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av H.O »

Det lilla jag vet om versionshanteringssystem är att det är lika heligt som Win/Linux, Volvo/SAAB, Aftonbladet/Expressen osv.
Om du vill ha ett alternativ till de stora drakarna så kanske Fossil kan vara värt en titt.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Att skriva PHP tillsmmans.

Inlägg av Kulla »

Git kommer räcka långt. Skapa privat projekt på Github och sen ni får bara pusha/pulla därifrån. Säkerhet och allt annat får ni rakt av från Github för 0kr

Jag har använt Mercurial, cvs, svn och nu git enbart och git är det du vill köra med. Du kan jobba helt offline, du har tillgång till alla branches, du kan commita, reverta, osv. medan för SVN du måste vara uppkopplat hela tiden för att den ska funka.
Skriv svar