Liten söt radio

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten söt radio

Inlägg av MiaM »

:o :o :o :o

Undrar om det var tillverkningsfel?

Handmonterat och "verkar fungera" som test kan väl släppa igenom detta?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av Marta »

Egendomlig konstruktion. De jag har sett tidigare från den tiden, har alla varit klart och tydligt plusjordade.
Vad står det på trissorna i MF/AM-delen, 2SA eller 2SC ? Verkar väldigt magiskt att växla AM/FM i plusledaren om det är plusjordat. Så även att ha halva med plusjord och halva minusjord.

Fel från fabrik är ytterligt sällsynt. En klåpare som försökt laga, trådar har brutits av och satts tillbara efter gissningar är troligare om något nu verkligen är felkopplat. De bryts lätt, så dokumentera noggrannt innan...
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten söt radio

Inlägg av MiaM »

En grej värd att komma ihåg är kopplingen till fordons-el.

De klassiska japan-DC-pluggarna hade ju länge plus på yttre ringen och minus på den rätt välisolerade mitthylsan. Detta var rätt uppenbart tänkt för att det inte ska bli kortslutning mot jordade delar i gamla plusjordade bilar.

Kan denna röra i denna radio med plus/minusjord bero på en vilja att anpassa till andra minusjordade apparater som delar spänningskälla men att det ändå dröjer sig kvar reser av en plusjordad konstruktion?

På 60-70-talet så lär det ha varit halvvanligt att använda portabel transistorradio i bilar. I vissa fall bara rakt av, i vissa fall fanns det uttag för klassisk bilantenn och nån DC-plugg på radion. I visa fall fanns specifika fordonsmonteringssatser där man kunde skjuta in transistorradion när den användes i bilen. När minusjord blev allt vanligare i fordon så ville man kanske ha minusjord på externa anslutningar på en transistorradio?

Vet inte riktigt vilken signalkälla man kan tänkas vilja köra på aux in på denna typ av radio. Var ljudet i en sånhär radio bättre än vad som nu var inbyggt i annat såsom t.ex. bandspelare? Verkar tveksamt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

Den har ju anslutning till extern sterodekoder.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten söt radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Här är en annan liten söt radio jag håller på med, med original innehåll givetvis! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten söt radio

Inlägg av MiaM »

TomasL: Ja, såklart, utgång till stereodekoder, en kanal tillbaka in på aux in.

Mizzarrogh: Jag har resterna från en snarlik som jag tror också var DUX. Papphammar (ingift släkting) skrotade den för att "den funkade inte" utan att inse att det finns ju cirka inga sändningar man får in utan bautaantenn och alla moderna elektroniksaker avstängda... Den är gammal nog att ha rör som är äldre än de vanliga "noval" 9-poliga rören. Typ rör som mer påminner om glödlampor i formen än vanliga rör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

MPX ut är AC-kopplad till jord, troligen så är MF-kortet plus-jordat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten söt radio

Inlägg av Mizzarrogh »

MiaM skrev: 18 augusti 2023, 21:45:27 TomasL: Ja, såklart, utgång till stereodekoder, en kanal tillbaka in på aux in.

Mizzarrogh: Jag har resterna från en snarlik som jag tror också var DUX. Papphammar (ingift släkting) skrotade den för att "den funkade inte" utan att inse att det finns ju cirka inga sändningar man får in utan bautaantenn och alla moderna elektroniksaker avstängda... Den är gammal nog att ha rör som är äldre än de vanliga "noval" 9-poliga rören. Typ rör som mer påminner om glödlampor i formen än vanliga rör.
Kul! Det har du rätt i! Jag trodde att den var mycket nyare. :)
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Liten söt radio

Inlägg av GFEF »

MiaM

>På 60-70-talet så lär det ha varit halvvanligt att använda portabel transistorradio i bilar.

Spar på licens avgift ?

>Dessutom krävdes från år 1943 en extra licens för radio som monterats i fordon som bil, båt eller flygplan.

https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-m ... er/radion/
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten söt radio

Inlägg av MiaM »

GREF: Tror det mest var fråga om att även en monotransistorradio kostade nog såpass mycket att man helst lät bli att både köpa en bilradio och en transistorradio. Kanske. Måste erkänna att jag har nog aldrig sett en såndär monteringssats, men å andra sidan så blev väl bilradio och senare bilstereo såpass prisvärt att ingen var sugen på att fortsätta med dessa monteringssatser. Man kan dock tycka att nån sån borde ha sparats nån gång. Dock ska man komma ihåg att med 4-6 R20/D-batterier i en transistorradio så behövde man bara byta batterier några gånger om året, så det är väl fullt möjligt att man bara anslöt bilantennen till radion utan att koppla in den på bilens elsystem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten söt radio

Inlägg av Mizzarrogh »

40-50 talet var radioapparater riktigt dyra, så det låter ju rimligt tycker jag.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten söt radio

Inlägg av MiaM »

Det var väl iofs på 60-talet som dessa transistorradios kom. Eller kanske snarast sent 50-tal.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Liten söt radio

Inlägg av Mizzarrogh »

De var nog ganska dyra på 60 talet även om de förmodligen var betydligt billigare att göra än de äldre rörapparaterna som egentligen alltid var litet för dyra för att riktigt nå ut bland folk på samma sätt som kristallmottagaren gjorde.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1350
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Liten söt radio

Inlägg av persika »

I denna video:


Vid 21:20 förevisas en i och urtagbar transistorradio i en Saab V4.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Liten söt radio

Inlägg av ASEA »

Annat märke, men ser ut att vara samma modell (förutom lite kosmetiska skillnader)!


https://www.radiomuseum.org/r/philco_ph ... _96rb.html
philco_ford_solid_state_12_2297273.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar