Gamla RT-datorn - renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Är det inte tvärtom? Att alla klarar FM, men bara vissa klarar MFM?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av uaxnet »

Intressant om adaptec kortet det borde ha support för FM sen om det var implementerat eller inte men controllern som satt på hade stöd för FM (N82077)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror att MiaM menar PC-kontrollers i almänhet. Man får se upp så att dessa har stöd för de diskettformat som man vill läsa. Jag vet inte hur det är med FM och PC-kontollers, men alla har ju stöd för MFM. Däremot vet jag att vissa inte klarar läsa 256-bytes sektorer på MFM skivor. Så om man ska dump disketter med en PC så ska man ha en med rätt kontroller. Vad det gäkker Adaptec kortet så är det känt för att vara bra.

Dave Dunfield skiver på sin imagedisk sida "Note: to use ImageDisk and TeleDisk for non-PC format disks, you need a system with a good floppy controller. Please refer to the following files for assistance:": http://dunfield.classiccmp.org/img/
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Ahh, tack för det. Givetvis har jag fastnat i tänket från 80-talet. När väl MFM blev "standard" togs FM bort från kontrollerna. Gissar att 3.5-tummarna bara hade MFM.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Det var IC-afton här igår, två små brev låg i brevlådan, det ena med 5 st DM8602N och det andra med 5 st MC6880AP. Jag ska montera dom i eftermiddag och se om den nya floppykontrollern funkar bättre än den gamla.
IMG_4322.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av anders_bzn »

Spännande!
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av uaxnet »

Väntar på vad som händer :-)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Tyvärr samma resultat, det är dags för oscilloscopet och lite debug-LED för att se om det är CPU som hänger sig.
Men, innan dess ska jag se om jag kan göra en FLEX2-skiva då alla skivor jag har f.n. är FLEX9.
Jag återkommer.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Efter ett antal olika felsökningar beslutade jag mig för att "tvätta" CPU-kortet.
Alla IC plockades ur och jag putsade alla benen på dom med en glasfiberborste, vissa ben var riktigt feta med en svart beläggning.
Jag dränkte CPU-kortet i IPA och borstade med en ESD-borste över alla socklarna, blåste sen rent med tryckluft. Tvättade även baksidan med IPA.
Efter detta hade jag ett rent kretskort utan flux-rester på baksidan och förhoppningsvis ren kontaktytor i socklarna.
Alla IC monterades tillbaka och CPU-kortet sattes tillbaka.
Resultat: inget bra :oops:

Jag har gjort ett debug-kort med en 74LS245 och 8 LED som visar status på databussen. Jag ser att CPU'n startar och kör ett antal instruktioner, sen hänger sig databussen :oops: Suck!

Jag får ta ut alla IC igen och köra dom i RCT'n för att se om jag lyckats fimpa någon IC.
Och jag ska tillverka ett debugkort för adressbussen med 4 st HEX-displayer som visar aktuell adress, det kan ev hjälpa mig att se var det går åt h-e.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av MiaM »

Kanske vore en idé att "porta" 6502-Romulator till 6800/6809? De är ju ganska lika bussmässigt.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av uaxnet »

Brukar allt få någon pinne böjd. Tycker det inte spelar någon roll hur noga man är så smiter alltid någon på sneden.


Mickecarlsson skrev: 16 september 2023, 09:54:06 Efter ett antal olika felsökningar beslutade jag mig för att "tvätta" CPU-kortet.
Alla IC plockades ur och jag putsade alla benen på dom med en glasfiberborste, vissa ben var riktigt feta med en svart beläggning.
Jag dränkte CPU-kortet i IPA och borstade med en ESD-borste över alla socklarna, blåste sen rent med tryckluft. Tvättade även baksidan med IPA.
Efter detta hade jag ett rent kretskort utan flux-rester på baksidan och förhoppningsvis ren kontaktytor i socklarna.
Alla IC monterades tillbaka och CPU-kortet sattes tillbaka.
Resultat: inget bra :oops:

Jag har gjort ett debug-kort med en 74LS245 och 8 LED som visar status på databussen. Jag ser att CPU'n startar och kör ett antal instruktioner, sen hänger sig databussen :oops: Suck!

Jag får ta ut alla IC igen och köra dom i RCT'n för att se om jag lyckats fimpa någon IC.
Och jag ska tillverka ett debugkort för adressbussen med 4 st HEX-displayer som visar aktuell adress, det kan ev hjälpa mig att se var det går åt h-e.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av TomasL »

Synd att du bor så långt borta, för annars hade du kunnat låna en av mina logikanalysatorer.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av MiaM »

uaxnet skrev: 17 september 2023, 09:37:06Brukar allt få någon pinne böjd. Tycker det inte spelar någon roll hur noga man är så smiter alltid någon på sneden.
Vet inte hur bra de är i praktiken, men det finns speciella (enkla) verktyg för att räta ut benen på IC så att de passar delningen på socklar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kollade alla IC idag, inga böjda ben. Jag ska snickra ihop debug-enheten i veckan.
Logikanalysator har jag, en USB-sak med 8 kanaler. Och ett fyrkanals oscilloscope så det ska nog gå och få liv i den.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av MiaM »

Kan kanske vara värt att kolla vad som är minsta garanterat fungerande klocka och sänka klockfrekvensen, så blir det lättare att se allt med logikanalysator som inte är extremt bra?

Annars om den kraschar så kan du säkert bara mäta på bussen för att se var den verkade krascha.

Finns det färdiga diagnosrom till nån annan dator med samma processor?

(Detta verkar allmänt vara nåt som förbättras nu för tiden så att säga. Tack vare Adrians Digital Basement och hans retrodatorbekanta så finns det ju numera bättre++ diagnosrom till de TRS-80 som har Z80, och det pågår utveckling av bättre minnestest-diagnosrom för Apple II (och tack vare att den har 6502 så ligger det såklart nära till hands att porta den koden till t.ex. Commodore också)
Skriv svar