Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av rvl »

Z8671 hade sin BASIC i 2k.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av Mizzarrogh »

GOSUB hade man mycket roligt med i högstadiet, särskilt i kombination med någon timer och frekvensljud, eller ännu bättre "LPRINT" i en ändlös loop när någon stackare trycker på fel knapparrrrrrrrrrr... :lol:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av Icecap »

Svärfar kan inte engelsk om det så gäller hans liv - så han har seriöst efterfrågad C på danska...

Visst går det medelst preprocessorn - men han kan ju totaltglömma all hjälp o support.

Men det stora prpblem är att han har NLD - som min fru, hans dotter.
Han KAN inte föreställa sig problemet som ska lösas o därmed inte heller lösningarna.

Det har INGET med programmeringsspråk att göra, det är rent SBS med honom.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av Glenn »

Mickecarlsson skrev: 27 juli 2023, 09:11:47 Glenn, Intels 8052AH Basic-chip lagrade alla kommando som ett token om man sparade till EPROM, jag har inte kollat på källkoden till andra basic-tolkar hur dom gör. Källkoden till TSC Basic för 6809 har jag för mig finns.
Tror även spectravideo och MSX gör på det viset, både i RAM och på band, det är därför man kan använda ? istället för print tex

Isåfall är det ju eg bara presentationen som blir annorlunda, då skulle man kunna översätta basicen på en sådan dator, och sen ladda in ett program skriven på vanlig basic
och det blir autoöversatt så att säga.
MiaM skrev: 27 juli 2023, 06:50:15 Vissa BASIC-varianter använde CALL istället för GOSUB om jag minns rätt. ANROPA kan väl vara vettigt? Eller helt enkelt bara GÅSUB?
ANROPA blir nog bra, och ÅTERVÄND istället för RETURN :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av sodjan »

I de flesta Basic varianter så är inte CALL och GOSUB samma sak.
CALL är ett funktionsanrop som tar parametrar, GOSUB fungerar bara inom samma kod-modul.
Sen så vet jag inte om alla tidiga Basic varianter hade stöd för funktioner och funktionsanrop...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av TomasL »

I stort sett samtliga basicvarianter skapar väl pseudokod av det skrivna programmet, när det lagras.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av sodjan »

Nej nej, inte de som är kompilatorer till objekt/maskin kod, så klart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av TomasL »

Basic är väl ett interpreterande språk, ej kompilerande.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av sodjan »

Som jag just sa, inte de implementeringar som är kompilatorer till objekt/maskin kod.
Där är det i princip ingen skillnad utöver syntaxen mellan Basic, Cobol, C, Fortran o.s.v.
I rätt miljö så skapar de även kompatibla OBJ filer, så de går att anropa hur som helst.
Basic eller Cobol kan anropa "low-level" rutiner i C eller Fortran, som ett exempel.

Det finns alltså inget inbyggt i Basic som sådant som måste göra det interpreterat.
Det är bara källkod med en annan syntax och kan mycket väl kompileras, så klart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade ett program till min C64 och som "kompilerade" BASIC-koden till (säkert en ganska grisig assembler). När koden väl var processad kunde man köra program attan så mycket snabbare, men ursprunget var förlorat.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av sodjan »

Förlorat? Det borde väl ha gått att bara kopiera original koden först till en annan fil?

Men visst, många Basic implementeringar körde en "kompilering" till en komprimerad
variant som sedan behövde en run-time modul för att köras. T.ex flera av Visual-Basic
versionerna. Liknande den p-code som många Pascal versioner använde sig av.
Men även Pascal kan så klart kompileras till ren maskinkod.
Senast redigerad av sodjan 27 juli 2023, 16:26:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jo precis, jag menade att den skapade "snabba" koden, kunde man inte dekompilera/deassemblera.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av Mickecarlsson »

:back:
Kan vi fokusera på att ta fram vad som kunde ha varit en Svensk BASIC?
Och ta diskussioner om avarter och kompileringar i annan tråd?
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av hummel »

Borlands Turbo Pascal fanns på svenska översatt av DATABITEN ...
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oh Hemska Tanke - BASIC på Svenska

Inlägg av MiaM »

De flesta BASIC-ord går väl ganska lätt att översätta till något motsvarande på svenska.

Men, jag skulle vilja säga att man måste inte kunna engelska för att lära sig basic. Jag kunde knappt nån engelska alls då det begav sig. Det var snarast tvärt om att jag lärde mig en gnutta engelska genom att lära mig basic. :)

(Darthmouth Basic, den första Basicvarianten, var kompilerad. Detta med interpreterad kom på hemdatorerna osv

Basic i t.ex. C64 är faktiskt ca 9k medan Kernal är ca 7k, fast för enkelhets skull så brukar de sägas vara 8k vardera. Microsofts 6502-basic går att bygga med COS/SIN/TAN, med COS/SIN eller helt utan dessa funktioner, varpå den blir olika stor. Om basic:en byggs så att den laddas i ram så kan den också fråga användaren vid start ifall man vill ha dessa funktioner, och kasta ut det som användaren väljer bort och därmed ha mer fritt minne

"Tiny basic" brukade väl vara namnet på riktigt små basic:ar som t.ex. inte har flyttal, kanske inte ens har strängar, och som ofta rymdes i 2k eller åtminstone 4k).
Skriv svar