Får inte till temperaturläsning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av pi314 »

Om breadboard och kablar till Arduino.
Jag tycker båda typiskt ser ut att vara av dålig kvalitet. Ibland är stiften svåra att trycka ner och ibland känns det som om det går för lätt. Trots det har jag hittills inte haft några "kontaktproblem". Som jag upptäckt.

Ska du ha en display på instrumentbrädan som visar temperaturen eller ska Arduinon styra något? T.ex. en el-fläkt?

Utom att den är lite onödigt stor skulle jag nog köra med en Arduino och löda ihop motstånd och någon kontakt som du ansluter givaren med. Vilken typ av display ska du ha?

Att göra ett eget kretskort med en processorkrets, en kristall och kanske några ytterligare komponenter är en variant. Om du tycker att det är värt besväret.

Om du vill göra en egen "produkt" eller kanske t.o.m. serietillverka, så finns det en hel del skrivet om detta. Bl.a. här.

https://www.postscapes.com/arduino-prot ... o-product/

Skärmad 2-ledare kan du nog hitta både i Sverige och på t.ex. Amazon eller eBay.
Kanske STP nätverkskabel är enkel att få tag på? Eller sök på Shielded 2-core på eBay,

Ja, en regulator är nog bra. Även om Arduinons inbyggda regulator ska klara 12 volt, så är det bättre att låta regulatorn vara kall, genom att driva den med ca 7,5 volt.

/Pi
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av pfyra »

Arduino nano är lätt att löda trådar direkt på. T.ex: (inte min annons)
https://www.tradera.com/item/603136904

Behövs flera/många komponenter brukar prototypkort funka, t.ex: https://www.electrokit.com/produkt/expe ... erade-hal/
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av svanted »

Om den reagerar om man rör i kablarna beror det kanske på att den fiskar upp brum. Det borde försvinna med en hyfsat stor konding på ingången till arduinon.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av pi314 »

svanted + Lehto:

Ett sätt att dels få reda på vad man har för störning och dels kunna se vilken konding som är lämplig, om det kan filtreras bort med en konding, är att lägga till min och max av dom samplade värdena till utskriften där man skriver ut medelvärdet.

Om min och max är nära medelvärdet så är det kanske inte så farligt, men om dom avviker så behöver man kanske filtrera bättre. T.ex. med en större konding.

Ett sätt att ta bort brum är att sampla, totalt, under en multipel av 20 ms. Så att man får med "alla delar" av envelopen.

/Pi
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av Wihelm »

Finns färdiga kort som passa på uno som man kan löda fast det ordentligt på.
https://www.electrokit.com/produkt/prot ... duino-uno/
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av svanted »

iofs, vill man inte labba med elektronik...
så finns det matematiska kondingar, om man kör loopen en gång per sekund finns det all tid i världen att filtrera i sketchen...
t.e.x öka antal sapmlingar till 100 eller 1000 typ.
det kommer att släta ut allt.
och även sätta en hysteres på 1 grad e.d. annars kommer den att flippa upp och ner hela tiden om den ligger nära ett gränsvärde.

iofs kan brummet vara bara positivt som ger för hög avläsning,
då kan man välja ut de 100 lägsta nivåerna av 1000 och ta medelvärde på dessa..
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av ffredrik »

Du ger floatvärde till int, varför?

const int pressureZero = 102.4; //analog reading of pressure transducer at 0psi
const int pressureMax = 921.6; //analog reading of pressure transducer at 100psi
const int pressuretransducermaxBAR = 10.34213594; //bar value of transducer being used
Lehto
Inlägg: 17
Blev medlem: 5 februari 2021, 15:55:24

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av Lehto »

ffredrik skrev: 25 juli 2023, 14:05:04 Du ger floatvärde till int, varför?

const int pressureZero = 102.4; //analog reading of pressure transducer at 0psi
const int pressureMax = 921.6; //analog reading of pressure transducer at 100psi
const int pressuretransducermaxBAR = 10.34213594; //bar value of transducer being used
Oj, bra fråga det vet jag faktiskt inte. Har som sagt "norpat" denna kod och anpassat för mina grejer så har inte tänkt på det.
Men du har ju helt rätt, det är ju ett decimalt värde som jag anger då borde det vara float på alla tre av dessa va?

Mvh
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Får inte till temperaturläsning

Inlägg av Henry »

Då det är ett fast decimalvärde så ja, float på alla istället för int.
Skriv svar