överspänningsskydd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

överspänningsskydd

Inlägg av grym »

finns ju massor av olika

men fundering på hur pass väl ett vanligt luftgap fungerar ?

tanke, ha platta eller kullrig skalle och ställa in luftgapet med bladmått
rätt gjort bör man kunna ställa det på några hundradelar när

det jag funderar på är, är överslagsspänningen i luft tillräckligt bra över tid och ex temperatur och fuktighet ?

man kan ju lätt prova att man får rätt överslagspänning, säg för enkelhetsskull 500v
vilket bör vara 0.5mm
230v kan max bli ungefär 350v med lite störningar o.s.v

detta istället för plasmaöverspänningsskydd

vad missar jag då man brukar ha plasmaöverspänningsskydd istället för definerat luftgap som grovskydd ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: överspänningsskydd

Inlägg av Klas-Kenny »

Luftfuktighet lär spela stor roll.

Måste nog vara hermetiskt slutet för att inte ändra sig allt för mycket.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: överspänningsskydd

Inlägg av Glenn »

På jobbet har vi nån slags skydd som ser ut som väldigt korta säkringar, jag antar dom just innehåller ett väldefinerat gap i kontrollerad miljö ?
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: överspänningsskydd

Inlägg av gkar »

Öppna gnistgap fungerar nog om luftfuktigheten och trycket är samma. Sedan behöver du hålla det rent. Efter en urladdning har du antagligen fått annan ytstruktur och bör byta ut delarna. Gissar att spänningen ändrats då. Lufttäta gnistgap som komponent mellan fas/nolla brukar man aldrig använda då den slutar leda först efter att man laddat ut 230VAC, dvs det räcker men en kort puls och du har kortis i en halvperiod. Gnistgap brukar bara användas direkt på dataledare. För kraft brukar man kombinera dem med varistor, eller oftast idag om det inte är grovskydd, bara varistor.

Du hittar troligtvis inga CE-märkta produkter med urladdningsrör/gnistgap mellan fas/nolla som inte också har varistor.
Skriv svar