Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Allt som rör 3D-skrivare.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av larky »

Jag bankade på den gamla för att få ner den i degeln, den är inte bubblig invändigt, men det är områden i mitten med väldigt lite gods. Jag misstänker att det beror på att det bildas ånga som trycker materialet uppåt. Torrare sand löste problemet.

Nu över till gipsgjutning!
Jag tycker att gips/sand/glasbiberblandningen håller ihop riktigt bra.
1464g för gips+plast direkt efter urtagande ut mjölkpaketet, 1115g efter en vecka, 979g efter ett par timmar i öppna spisen.
IMG_20231017_162438 (1).jpg
Efter att ha sågat bort ingjöt och stigare
IMG_20231019_074057 (1).jpg
Lärdommen är väl att man bör lägga in en hel massa avluftningar direkt i 3D-modellen innan utskrift för att det ska fungera, och minska jobbet med att limma avluftningar och liknande. När man ritat klart skalar man upp detaljen med 2.2% för att kompensera för krympning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

En spontan tanke här att få till avluftning kanske kan vara att man använder program som skapar stödträd för hartsutskrifter och sedan i datormodellen plocka bort alla ben som inte behövs (det får man ju som regel göra ändå så att det stämmer) så borde man få ett färdigt träd för avgasning (modellen av trädet kan man ju sedan skriva ut separat med vilket medium man öskar). :humm:
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av larky »

Jag har sett folk som limmar 1.75mm PLA-tråd mellan modellen och någon hög punkt och det verkar räcka, men det är mindre handpåläggning om man kan få det med i utskriften direkt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Det borde räcka bra, jag har ibland använt en bit ståltråd (typ ¨häststängseltråd") för ändamålet.
Skriv svar