Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Det beror nog på, för det mesta brukar den släppa av sig själv om det stelnar så att man kan knacka ur den försiktigt om man ställer degeln upp och ned, det är nog om det inte gör det den kan krackelera när det krymper tror jag. :humm:
Det är hursomhelt nog en bra vana och man vet ju då också vad man stoppar i degeln nästa gång...
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Bonehead »

Som jag förstått "sprängningsproblematiken" är att det smälter och expanderar i nederkant/inuti innan "skalet" av metallen vilket gör att du i princip har ett lock på den expanderande smältan, vilket skapar rätt höga expanderande tryck mot kärlet, som i sig inte är särskilt starkt.
Det krävs inte mycket expansion för att det ska bli problem så att säga.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av svanted »

metallen kommer inte att expandera olika den är ju jämnvarm...

lämnade en stor bit metall i degeln sist och den var mycket mindre än degeln så den gick lätt att få ut...
och det betyder att mässing i detta fallet har mycket högre expnasionskoefficient än grafit:
citat:
Graphite is also unique due to its thermal expansion properties (CTE). Typically, when a material or substance is heated, it expands. However, graphite has a remarkably low coefficient of thermal expansion; which means that it can be heated and be exposed to extremely high temperatures without expanding all that much.
slut citat:

och som jag sade är inte degeln helt rund så vrider man klumpen 90° nästa gång kommer den mest troligt att spräcka degeln...
eller lägger en bit av samma metall i botten under så att den hänger en bit upp.

tack för tipset, visste inte det....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag kommer inte ihåg expansionsfaktorn för mässing, men generellt ligger den mellan grovt räknat 20-8% jag har för mig att bly ligger ganska hög, men koppar lågt. Ren koppar har jag för mig ligger i den övre sektorn, men när man gör modellen behöver man alltid räkna på detta för den legering man använder så att det stämmer, men så länge man inte har en modell som innehåller väldigt ojämna mönster, till exempel en stor solid klump i ena änden brukar det funka ganska rakt av, behöver man göra en större solid kropp hos modellen behöver man kompensera med stiggöt för sugningen, ibland kan man behöva skära hål på toppen av stiggötet för att metallen inuti skall kunna rinna ned ordentligt i botten.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Bonehead »

Min erfarenhet av att smälta saker är definitivt inte att allt smälter exakt samma sekund så jag har inte observerat det jämnvarma beteendet du beskriver.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Med min metod så kommer det att smälta underifråån och upp, men jag vet inte hur det ser ut i en gasugn, men jag föreställer mig att det smälter under och från sidorna och uppåt i en stående ugn, i en horisontell ugn förmodligen från degelns baksida får man anta.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av svanted »

förvisso ,men expansionen har med temperaturen att göra och den är lika i hela metallklumpen,
men själva övergången till flytande sker inte exakt lika då den i sig kräver energi.
tex is/vatten, en isbit kan ha temperaturen exakt 0°C men övergången till/från vätska tar/ger energi,
det krävs 334 kJ för att få 1 kg 0-gradig is att smälta till 0-gradigt vatten.
samma för metaller men med andra energimängder.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, det förklarar saken i så fall. :tumupp:
Jag har också länge undrat över mer exakt hur detdär fungerar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Bonehead »

Och om fasövergången inte sker exakt lika så innebär det att viss del kommer smälta först och smältan har sen "fritt fram" att öka i temperatur.
Sen skulle jag nog vilja påstå att endast i en teoretiskt perfekt värld har du på tiondelen exakt samma temperatur överallt.
Utöver detta så måste smältan ha en lägre densitet än det som fortfarande är osmält till följd av att kristallstrukturer 'bryts' isär och vi får en vätska.
Har inte testat det själv utan ser helt enkelt till att tömma kärlet varje gång. :lol:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Hursomhelst så tycker jag personligen att det är praktiskt att ha bitar som man vet vad det var man senast använde i stället för en odefinierbar klump på botten av en bränd degel... :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av X-IL »

Har stångats med mässingsgjutning några dagar nu, och det problem som återstår mest nu är krympningen. Jag har snackat lite med Mark Presling och fått lite tips då kommer nog att konstruera nya pluggar med bättre förutsättningar. Jag har valt att dela pluggen i två separata plattor, så kan jag packa en sida i taget av formen utan att behöva göra en helt ny om ena halvan blir dålig. Kommer att göra likadant på nya pluggarna.

EDIT: Man ser också att jag verkar dra med mig lite slagg ner och/eller få instängd gas på ovansidan av formen. Ska prova med nya formar, om problemet kvarstår ska jag nog prova mig på att sticka lite ventileringshål.
DC39E361-B588-4474-9AED-DA3C818BC1E4.jpg
IMG_8483.jpg
IMG_8494.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av svanted »

alla höga punkter behöver lufthål..
kan nog vara svårt pricka uppifrån med pluggen i.
därför är jag skeptisk till att låta smältan förgasa pluggen...
tar man bort den kan man göra lufthålen nerifrån och upp.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av X-IL »

Nu var jag kanske lite otydlig, jag kör inte med urbränning av pluggarna, inte ens med 3D-skrivare utan med CNC-frästa pluggar. Vad det gäller ventilation så verkar det vara lite olika skolor, men oljesand verkar bli rätt tät så det är därför jag tänkte prova det sen. OM man är lite förutseende så ritar man riktmärken på flaskans kanter för var pluggen finns, då blir det inte fullt så svårt att träffa. Man kan också om formen tillåter det köra med så kallade "blind risers", men det blir lite svårt på en sån liten plugg som mitt städ, som helst inte ska behöva bearbetas mycket mer än att fila bort gjutskägget och såga ingöt och stigare.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av svanted »

ok, missförstod...
lufthålen kan man göra från pluggsidan sedan man delat och lyft ur dem,
jag använder en 2mm spetsig ståltråd....
det blir några cm långa pinnar att klippa bort.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag brukar alltid sticka lufthål med en gammal strumpsticka, eller ståltrådsbit enligt tidigare.
Skriv svar