Skum moms på elfa.se

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Skum moms på elfa.se

Inlägg av VresiBerba »

Kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Edit: Vänta lite, det är moms på frakten :doh: Alltså, jag hade ju fattat galoppen om detta var i kundvagnen där frakten på 105 spänn står med, men jag hade precis registrerat ett konto och aldrig lagt något i kundvagnen och därför heller inte visste vad frakten var. Jag lade kortläsaren i inköpslistan, och där står ju ingen frakt med. Hur skulle jag kunna lista ut detta?! Pappskallar!

Edit2: Detta är alltså inköpslistan, inte kundvagnen eller ordern. Givetvis skall inte momsen på frakten stå i en inköpslista, speciellt inte om inte frakten heller gör det.

Bild
Senast redigerad av VresiBerba 8 juni 2023, 22:20:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skum moms på elfa.se

Inlägg av TomasL »

Frakten går ju knappast att räkna ut innan du färdigställer ordern, alltså syns den inte innan du checkar ut och betalar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skum moms på elfa.se

Inlägg av rvl »

Och likväl syns momsen på den. DET var problemet.
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Re: Skum moms på elfa.se

Inlägg av VresiBerba »

TomasL skrev: 8 juni 2023, 22:04:24 Frakten går ju knappast att räkna ut innan du färdigställer ordern, alltså syns den inte innan du checkar ut och betalar.
Vilket ju är hela min poäng! Om man inte kan räkna ut frakten innan en order kan man ju inte räkna ut momsen på den heller. Lik förbannat står ju momsen i inköpslistan på frakten.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Skum moms på elfa.se

Inlägg av cittra49 »

Är inte alltid frakten densamma på elfa? Skippat och köpt där flera gånger när man ska ha smågrejer då frakten blir för dyr.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Skum moms på elfa.se

Inlägg av JimmyAndersson »

Har Elfa så dyr frakt?
(Och än en gång: Då borde kostnaden för frakten vara specificerad!)

Hur vet ni att det är momsen för frakten?
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Re: Skum moms på elfa.se

Inlägg av VresiBerba »

JimmyAndersson skrev: 9 juni 2023, 10:25:55Hur vet ni att det är momsen för frakten?

25% på 105 är 26:25, priset för kortläsaren är 25:66 inklusive moms, 26:25 + 25:66 = 51:91 vilket är totalpriset i inköpslistan. Jag upptäckte detta när jag lade till en kortläsare och såg att momsen ökade med exakt 5:13 vilket visade att moms för något som kostade runt och jämt 105 kronor fanns med. Jag misstänkte att detta måste vara frakten och mycket riktigt, när jag lade kortläsarna i kundvagnen hade frakten lagts till och då stämde siffrorna.

JimmyAndersson skrev: 9 juni 2023, 10:25:55(Och än en gång: Då borde kostnaden för frakten vara specificerad!)

Precis. Jag har aldrig sett någon webshop göra detta tidigare. Jag handlar nästan alltid på TME när jag behöver något (men dom har inte denna kortläsaren) och använder flitigt 'favoriter', deras motsvarighet till inköpslistan och frakten står naturligtvis inte listad där, med eller utan moms och framför allt inte bara momsen på frakten! Och, ja, minimifrakten på Elfa verkar vara 105 kronor, oavsett vad man köper.
Skriv svar