Var köpa keramiska skivkondensatorer som inte är enorma?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Var köpa keramiska skivkondensatorer som inte är enorma?

Inlägg av Chrill3 »

Jag letar efter någon leverantör där man kan få tag på klassiska keramiska skivkondensatorer som inte är enorma?

Jag är ute efter framförallt 0.01 uF och 0.1 uF kondensatorer. Jag skulle vilja att de har 5mm avstånd mellan benen och har en diameter på ca 7 - 13 mm. Om jag söker efter en kondensator med exempelvis 0.1 uF kapacitans verkar det bara finnas kondensatorer gjorda för hög spänning (typ 500V-(x)kV) vilket gör att de blir stora med en diameter på runt 17-25 mm.

Någon som har något bra tips eller sitter på ett lager hemma och är villig att sälja ett par stycken?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Var köpa keramiska skivkondensatorer som inte är enorma?

Inlägg av Glenn »

Om du bara ska ha några kan jag se om jag hittar, borde ha men just dom ligger inte så välsorterade och lättåtkomliga..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var köpa keramiska skivkondensatorer som inte är enorma?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Var köpa keramiska skivkondensatorer som inte är enorma?

Inlägg av Chrill3 »

Tack för alla tips än så länge. Jag är dock ute efter "old school"-utseendet så MLCC kondensatorer går bort (tack ändå "HUGGBÄVERN"). Och jag är heller inte ute efter extremt små kondensatorer (typ 5mm diameter eller mindre). Jag vill att de ska vara lagom stora. Små 5mm varianter finns det gott om (jag har dessutom en del hemma), likaså stora 17-25mm men runt 10 mm +- ett par mm verkar det inte finnas speciellt mycket av. I alla fall inte hos de större aktörerna.

Det är ungefär det här utseendet jag är ute efter:
Bild

Idealmåttet är helst runt 10 mm diameter på skivan och 2.5 eller 5mm avstånd mellan ledarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var köpa keramiska skivkondensatorer som inte är enorma?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla en extra gång på Electrokit :wink: , men även på Bhiab och Svebry.
Skriv svar