Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av Werateras »

Hej,

Jag håller på att köpa takbelysnings utrustning som en elektriker ska installera när den har vägarna förbi. Kabeln kommer bli utanpåliggande.
Det handlar om ledbelysningsarmaturer i taket och jag har under 10st eftervarandra. Dessa har ingen jordkabel och då är det dumt att använda en sådan där jordkabeln ej används.

Jag vill såklart att allt ska vara helt lagligt och då undrar jag vilken strömkabel som man ska ha?

När jag söker på Biltema och Jula så ser jag mycket 2 ledare silokonkablar, d.v.s sånt man har till ej fast installation.
När jag söker mer så hittar jag andra kablar som denna:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000051912

Den ger mig 1970 talet vibbar och jag vill minnas jag har sett folk använda ståltrådarna som jord, gör folk så än idag?

Någon som vet vad för kabel man ska ha?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord

Inlägg av MadModder »

Nej man får aldrig använda biledaren som jord, men den kan anslutas till jord i en (matande) eller båda ändar. Det kräver såklart att kabeln i sig har en gulgrön jordledare.
Om du har jordade vägguttag i aktuellt rum måste det monteras jordade uttag även till takbelysningen trots att tänkta armaturer inte är jordade.
Om de ska bli fast monterade direkt till kabel så vetefasen... :humm:
Du får väl fråga din elektriker.
En stel kabel som EKRK ( eller EQRQ / QLO) är enkel att få till en snygg dragning med.
Likaså EKLK / EQLQ / EXLQ.

EKK / EQQ / EXK / EXQ är lite mindre stel pga att det inte finns någon metallmantel runt och det är lite svårare att få till en spikrakt montage. Annars är kabeln lika.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av Werateras »

Tackar för svar. Jag pratade med en som sa kör en 3-ledare och skippa jord. Jag ska prata mer med elektrikern så jag får det helt korrekt utfört.. Det är ju lite flummigt, jag tycker alla fast installerade lampor idag skulle ha skyddsjord, men de som säljs i de vanliga butikerna är ofta inte det.

Ett problem är att de tycker jag är en snåljåp som köper saker åt elektrikerna istället för att köpa genom dem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av MadModder »

Det finns de som tar igen en lägre timdebitering på att köpa material till stora rabatter och erbjuda kunden ett "rabatterat" listpris, som ändå är hyfsat dyrt.
Köper kunden materialet själv så blir det lite lägre vinst på jobbet.
De kan ju också vägra att installera om de inte får använda eget material.
Om de får något köpt från Biltema, Jula eller Malmbergs att jobba med så förstår jag dock. Inte ens jag skulle vilja lämna nån slags garanti med sånt. :mrgreen:
Kabel är dock ingen fara. Det är typ samma alltihop. Jula kör med Amokabel, som är en skandinavisk koncern.
Biltema vet jag inte vad de har för märke.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av TomasL »

Det är rätt naturligt att en del installatörer vägrar installera kundanskaffade delar, då det kan bli lurigt och ofta tvister om saker och ting går fel.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av svanted »

Det är rätt naturligt att en del installatörer vägrar installera kundanskaffade delar, eftersom vinsten blir lägre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av TomasL »

Inte nödvändigtvis.
Men samtidigt, installatören har ju sannolikt en familj som behöver mat och bostad också.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av Glenn »

svanted skrev: 3 juni 2023, 22:04:23 Det är rätt naturligt att en del installatörer vägrar installera kundanskaffade delar, eftersom vinsten blir lägre.
:D

En närstående fick ju betala 440:- styck för eluttagen i sitt garage, MED "rabatt".. samma uttag kostade 119:- styck på nätet, för en privatperson utan rabatt.. utgår från att allt annat material hade lika saltade priser.

Otroligt fult att ange lågt timpris för att sedan använda fejkprislistor för att blåsa konsumenten, sådana hantverkare skulle inte överleva en dag om dom inte hade privatpersoner att blåsa.


Men till TS, om du nu ska ta in en elektriker kan väl han berätta exakt vilken ledning det ska vara, oavsett vem som köper den ?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av MiaM »

Håller med rekommendationen att välja ledning med jordledare. Se till att jordledaren och biledaren inte klipps av utan läggs vid sidan av så att det i framtiden går att byta till jordade uttag.

OBS också att krav på jord styrs inte av ifall armaturerna har jordanslutning utan om det allmänt förekommer jord i rummet och när installationen huvudsaklingen gjorts. Om det redan finns jordade uttag eller om installationen utförts eller omfattande förändrats efter nån gång på 90-talet så ska det finnas jord framdraget överallt. Om det är en äldre installation med ojordade uttag så får man komplettera den med ytterligare ojordade delar.

Angående att köpa grejer själv så ska man komma ihåg att elektrikern vill säkerligen ha uttag med fjäderbelastade snabbkopplingar istället för skruvanslutningar, och väljer du ändå skruvanslutning som är vanligt hos t.ex. Biltema så lär det bli längre arbetstid. Vet inte vad som ev skiljer på kabel, tror jag läst nånstans att Biltema iaf för vissa kablar kör samma tillverkare som finleverantörerna.

En sak som diskuterats till leda är definitionen på vad som är fast installation. Jag tror att senaste tolkningen är att det är fullt okej att klamra stickproppansluten kabel och likaså får man t.ex. sätta väggfästen för grendosor och liknande. Det relevanta i ditt fall är att du får antagligen sätta vanlig platt lampsladd med stickpropp till ett lamputtag och mata dina lampor denna väg, och därmed göra allt jobb själv.

Silikonisolerad kabel används väl i princip vid höga temperaturer, alltså halogenarmaturer och liknande och då oavsett om de är fast installerade eller anslutna via stickpropp.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Vilken strömkabel för takbelysning utan jord?

Inlägg av svanted »

TomasL skrev: 3 juni 2023, 22:05:34 Inte nödvändigtvis.
Men samtidigt, installatören har ju sannolikt en familj som behöver mat och bostad också.
ja, det är svårt att bortse ifrån...
och det är så OT att jag gjorde en annan tråd för hela svaret...
Skriv svar