Problem med Microvågsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av MadModder »

Ja det är en klar möjlighet.
Antennen ser ut såhär under, med plastmedar monterade 90° mot radien.
antenn.png
Mikrovågorna borde då mest spruta ut vid den öppna sidan, och när den snurrar flyttas noderna runt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Henry »

Ja det är en vågledare i botten, lite udda konstruktion i allmänhet kan man tycka fast med inbyggnadsugnar kan visst allt hända.
Senast redigerad av Henry 12 juni 2023, 00:40:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Danny »

Motorn roterar vågledaren.
Det är Panasonic som tillverkat dessa åt siemens/bosch
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av MiaM »

Marta skrev: 11 juni 2023, 08:26:04Någon ugn som rör magnetronen har jag aldrig sett eller hört talas om. Däremot har Philips haft någon ugn med spridare. En "plåtvinge" som sitter på en roterande axel ovanför ugnsutrymmet och hela tiden förändrar reflexionsmönstret i ugnen. Har aldrig sett det på dagens konsumentugnar. "Plåtvingen" ökar storleken betydligt utan att ugnsvolymen ökas. Har ingen annan fördel än att tallriken står stilla utan några känsliga hjul eller stödringar, vilket är bra i proffsugnar.
Aha, visste inte att det var vågledaren som rörs. Det låter ju rimligare.

Måste säga att för privatpersoner är det extremt användbart att slippa roterande tallrik eftersom man kan värma pizzarester direkt i sin kartong. Den jag har rymmer en normal fullstor pizzakartong på bredden och kanske 3cm mindre än en sån kartong på djupet, så man måste deformera en liten del av kartongen för att den ska få plats. Om det är just rester (och inte takewaypizza som hunnit kallna på vägen hem) så är ju det inget problem eftersom kartongen ändå inte är full.

Nu har jag visserligen diskmaskin men marginalkostnaden för att diska en extra uppsättning bestick är nästan noll medan varje smutsig tallrik driver på behovet att köra diskmaskinen, så om man äter pizzan direkt ur kartongen så minskar man både kostnad och arbete att köra diskmaskinen. Dessutom måste jag säga att en wellpappkartong är mer praktisk än en tallrik för att äta pizza, för de enda tallrikar som verkligen är vettiga för take-away-pizza (till skillnad från färdig-frysmat-pizza) är så stora att de inte går att diska stående i en normal diskmaskin och går dessutom inte att ställa i ett normalt överskåp.
Skriv svar