Operation balkong-odling

Berätta om dina pågående projekt.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Operation balkong-odling

Inlägg av ASEA »

Har en inglasad balkong som jag tänkte snygga till och börja försöka odla lite i.
Mest skräp och skit där idag som behöver rensas upp.

Tomater, potatis, morötter m.m är intressant. Har inga "gröna fingrar" så detta kan bli spännande! :mrgreen:

Är borta upp till en vecka ibland och behöver få till nån form av elektronisk övervakning och automatisk bevattning. (Så ogräset inte dör! :rofl )

Idén startade i denna tråden, Odling.

Hesabon´s fantastiska tråd, Växthusautomation, är en viktig inspirationskälla! :) Håller på att läsa igenom denna!

Balkongen är ca 2.4x1.6m och ligger i sydöstlig riktning och en bit upp, så hoppas på bra med soltimmar.

Tips, råd och ideer är alltid intressant och tages tacksamt emot!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av Mizzarrogh »

En filtmatta (det finns särskilda mattor för växthus) med ena änden i ett tråg med vatten gör att jorden kan suga upp vatten underifrån.

Edit, droppmunstycken finns i olika former, dels röd eller gul tex för olika tryck och flöde, men det finnes även i form av små droppspett man trycker ned i jorden så silar vatten sakta in från spetten direkt ned i jorden, vilket ger fördelen av snabbare inträngning till mitten av krukan så att inte rötter söker sig uppåt eller nedåt.

Edit, det går att köpa förpackningar med bara munstycken, spett, etc om man vill bygga själv, vilket jag också gjorde, men jag tänkte bara göra en dunk med en hävert och en flottörventil för dricksvattenkoppar åt kor och hästar som förhindrar att dunken svämmar över. Smartare vore att göra ett trycksatt system med en liten solcellsdriven magnetventil och ett tidur så att den droppvattnar dagtid.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av ASEA »

Tänkte ju använda vanliga murbrukshinkar/baljor att odla i eftersom många verkar rekommendera detta. Men när jag kollade hos biltema så står det så här;

"Kraftig, rektangulär bruksbalja med gradering i liter. Tillverkad av 100 % återvunnen polyeten. Ska inte användas för odling av ätbara växter."

Vad är orsaken till varningen, avger plasten nåt skadligt? Polyeten är väl vanligt i produkter för att förvara livsmedel i?

Jag börjar fundera på de där halvt radioaktiva plasthögarna som det var liv om för några år sen, som eldades upp i kraftvärmeverken. :roll:
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av ajje »

ASEA skrev: 1 juni 2023, 14:15:33 "Kraftig, rektangulär bruksbalja med gradering i liter. Tillverkad av 100 % återvunnen polyeten. Ska inte användas för odling av ätbara växter."

Vad är orsaken till varningen, avger plasten nåt skadligt? Polyeten är väl vanligt i produkter för att förvara livsmedel i?
Det är för att de inte kan garantera renheten i återvunnen polyeten.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av rikkitikkitavi »

ebboflod.se har allt du behöver i krukväg

fyrkantiga krukor packar bättre.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av ASEA »

Upptäckte en grej idag på min balkong som jag aldrig tänkt på innan. Funderade om man kunde tanka vatten från stuprören.
Men stuprören går dolt i hörnstolparna, aldrig tänkt på detta innan.
Rätt neat och snygg lösning, från arkitekturisk synvinkel iallafall. Men inte så enkel att "tanka av".

Det kommer ta nån vecka att rensa på upp på balkongen.
Under tiden så funderar jag lite på den elektroniska biten.
Nån form av övervakning vill man ju ha och gärna loggning av temperaturer och fuktighet osv.
Så nån mikrokontroller får ställa upp :wink: Förslag?

Bevattningen tänkte jag ordna, till att börja med iallafall, med en husvagnsvattenpump och vattendunk.

Biltema är väl inte första stället man tänker på som inköpsställe för trädgårdsodling, men väldigt vad mycket billiga fröer de hade hade.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av MadModder »

Jag har en 25L-dunk, dränkbar pentrypump från Biltema, timer, och 12V-trafo. Från pumpen går slang upp till gröna rör som sitter längs balkonglådorna. Har för mig jag har 5st borrade 1,5mm-hål per låda. Timern kör pumpen 1 minut varje kväll. :)
Ska väl byta ut slangen mot en grön vad det lider. Grönt förhindrar alger i rör och slangar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av Mizzarrogh »

Regnvatten blir alldeles utmärkt! (Mineraler och annat tar plantan upp via jorden, de är därför det är viktigt att man blandar till den ordentligt (eller köper färdig) så slipper man tillsätta en massa konstigheter.)
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av ASEA »

Madmodder;
Ja det verkar ju enkelt och smidigt! Okej, var hittar man gröna slangar och rör?

Ofattbart vad många olika tomatsorter det tycks finnas! :shock:
https://www.tradera.com/category/1000158?sortBy=AddedOn
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av MadModder »

Gröna rör och slangar hittar man i akvariebutiker.
Jag köpte mina rör hos Hornbach, som har massa akvarieprylar.
https://www.hornbach.se/p/plastror-ehei ... m/4015810/
De har 9, 12 och 16mm.
Och slang som passar.
Och T-kopplingar mm.

Om krukorna står på rad funkar det ju bra med rör, men om de står lite hur som och med olika höjd är det bättre med slang hela vägen och en T-koppling med munstycke med litet hål i till varje. Farsan använde en liten slangstump på varje med en rostfri plugg i änden som han borrade ett litet hål i, på deras uteplats.

De valde en sån här tunna:
https://www.proffsmagasinet.se/hem-trad ... ra-3056115

[edit]
Och där beställdes en tunna. :lol:
Föräldrarna köpte sin andra tunna för 895kr hos Blomsterlandet för drygt ett år sen, så 748kr i år trots alla höjningar överallt får anses som bra tycker jag.
Farsan har kopplat ihop tunnorna med slang via kranarna nedtill, så det blir totalt 200L. Den ena står utan lock men med ett finmaskigt rostfritt nät spänt över öppningen och där leds regnvatten ner.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har tre sprittunnor. Det ser man eftersom de har kolpulver i sig för att leda bort statisk elektricitet (plasttunnor 55 gallons aka 219liter.

Om det bara regnade ngn gång så de fylldes på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av MadModder »

En liten detalj som jag glömde. Det blir inte så bra om slangarna bara går till krukor som står lägre än nivån i vattenbehållaren. Det kommer då fortsätta rinna efter att pumpen stängts av. För mig (och borta hos föräldrarna) funkar det då rören över balkonglådorna sitter högre så där sugs luft in när pumpen stängs av och det bryter häverten.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av ASEA »

Ja det är ju bra att tänka på.

Detta blev lite råtta på repet, röjningen av balkongen. Hyresvärden har fått för sej att vi ska skifta runt förråden i källaren pga av det blivit fel när folk flyttat tidigare. Förutom att göra detta just nu så måste man tajma detta med övriga hyresgäster också vilket ju inte är nån direkt hit.
Nu blev det fort rörigt och lägenheten full med bråte. Men förhoppningsvis när man simmat igenom detta har man röjt och sorterat ut på 3 ställen. :wink: :lol:
Men det tar lite längre tid!

Kollade lite efter ett bra sätt att mäta jordfuktighet, tydligen är det kapacitiva givare man ska använda om man ska få nån livslängd på dem och tillförlitlig mätning.
Inte så dyra, ska beställa några.
Jag var väl inne först på att använda nån arduino som hjärna i detta, men frågan är om inte en ESP-32 är lite mer framtidsäkert med mer möjligheter om man vill utveckla efter hand. Tex data via bluetooth till en app i mobilen hade varit nice.

Mizzarrogh skrev: 1 juni 2023, 21:06:49 Regnvatten blir alldeles utmärkt! (Mineraler och annat tar plantan upp via jorden, de är därför det är viktigt att man blandar till den ordentligt (eller köper färdig) så slipper man tillsätta en massa konstigheter.)
Jag lyssnar och lär! Kogödsel och urin har jag fått som råd att berika jorden med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av MadModder »

<off topic> Ajdå... och naturligtvis är det väl inte så enkelt som att två ska byta med varandra, utan alla ska flytta ett steg åt höger typ. :D
Det är inte bättre här. Olika boende har med tiden bytt förråd med (eller lånat av) varandra då de haft olika lagrinsbehov, och sen har de "glömt" säga det vid försäljning. Det finns tre olika storlekar på förråd, och de flesta har ett större och ett mindre. Nu har dock en lägenhet bara ett av de minsta, och andra har ett litet, ett mellan och ett stort, eller två små och ett stort, osv. Och inget är i nummerordning. Men ingen har opponerat sig hittills så det är väl lugnt. :mrgreen:
</off topic>

Har du tänkt att använda magnetventiler som Hesabon, eller bara köra allt om någon kruka behöver vatten?
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Operation balkong-odling

Inlägg av ASEA »

Till att börja med så snor jag din idé med rör och husvagnsvattenpump. Går ju grovanpassa med antal hål osv för varje planta.
Huvudsaken är att de inte dör de dagar jag är borta. När man är hemma kan man ju ägna tid åt att fintrimma.

Resten får bli utveckling efterhand, vet inte exakt hur jag ska göra i dagsläget eller var det landar.

Detta är delvis en förtäckt mikrokontrollerkurs för mej. I dagsläget kan jag inte mer än klippa och klistra kod och ändra nån siffra typ !
Vill ha ett meningsfullt projekt för att lära mej mer efterhand om programmering av mikrokontrollers. Och även hårdvaruanpassningen till omvärlden givetvis.
Och på köpet få en trevlig(förhoppningsvis) balkong med lite grönsaker/växter i! :)

Som sagt jag har en granne som i flera år undrat/retar sej på vad jag har där. :mrgreen:
Så för grannsämjan och för att visa att jag anstränger mej för att vara en socialt anpassad och trevlig varelse som tar sitt ansvar. :rofl
Så försöker jag kombinera detta med mitt elektronikintresse! :wink:

Har de sluta sälja "gröna fingrar" i butikerna? De bara tittar lustigt på mej när jag frågar efter detta! :humm:
Skriv svar