Reparera kretskort till batteriladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lollo
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 juni 2023, 08:18:36

Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Lollo »

Hej,

Batteriladdaren till bodelsbatteriet i vår vw-husbil (1997) löste ut personskyddsautomaten upprepade gånger. Jag tog ut den och öppnade upp den och såg att flera kondensatorer hade brunnit och där var ordentligt med smuts/smält sörja som bränt fast runtomkring. Jag mätte även upp ett motstånd med multimetern mellan fas/neutral och jord på 350/105kOhm men det är inte kvar nu när jag tagit bort kondensatorerna (höll jorden mot vattenelementet hemma). Jag har som sagt tagit bort de gamla komponenterna, och ser att där har bränts ett hål i kretskortets ovansida.
Hur, eller bör, jag laga detta?
Där är även en del smuts eller bränt material kvar här och där på kortet, sjukt svårt att få bort. Finns där någon risk att det blir ledande?
Jag är helt nybörjare på kretskort men tycker det verkar väldigt roligt att lära sig mer om.
20230601_091424.jpg
20230601_091451.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Bjaellerud »

Ja förkolnade kretskort kan bli ledande, vilket innebär att med spänning på igen kommer de skadade områdena att ev börja glöda mer. Kan bli brasa.
Man kan om man skall rädda kortet behöva fräsa bort allt skadat med en Dremel eller liknande.

Med tanke på elsäkerhet och att kortet skall funka i "alla väder" så bör det nog skrotas.

Roysan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Marta »

Det där ser inte alls omöjligt ut att kunna åtgärdas. Hur ser undersidan ut?