Reparera kretskort till batteriladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lollo
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 juni 2023, 08:18:36

Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Lollo »

Hej,

Batteriladdaren till bodelsbatteriet i vår vw-husbil (1997) löste ut personskyddsautomaten upprepade gånger. Jag tog ut den och öppnade upp den och såg att flera kondensatorer hade brunnit och där var ordentligt med smuts/smält sörja som bränt fast runtomkring. Jag mätte även upp ett motstånd med multimetern mellan fas/neutral och jord på 350/105kOhm men det är inte kvar nu när jag tagit bort kondensatorerna (höll jorden mot vattenelementet hemma). Jag har som sagt tagit bort de gamla komponenterna, och ser att där har bränts ett hål i kretskortets ovansida.
Hur, eller bör, jag laga detta?
Där är även en del smuts eller bränt material kvar här och där på kortet, sjukt svårt att få bort. Finns där någon risk att det blir ledande?
Jag är helt nybörjare på kretskort men tycker det verkar väldigt roligt att lära sig mer om.
20230601_091424.jpg
20230601_091451.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Bjaellerud »

Ja förkolnade kretskort kan bli ledande, vilket innebär att med spänning på igen kommer de skadade områdena att ev börja glöda mer. Kan bli brasa.
Man kan om man skall rädda kortet behöva fräsa bort allt skadat med en Dremel eller liknande.

Med tanke på elsäkerhet och att kortet skall funka i "alla väder" så bör det nog skrotas.

Roysan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Marta »

Det där ser inte alls omöjligt ut att kunna åtgärdas. Hur ser undersidan ut?

Det är antagligen en dyr sak som reservdel. Om hen som gör det kan sin sak bör det kunna göras på ett säkert sätt. Är säkringarna hela är antagligen elektroniken ok.
Lollo
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 juni 2023, 08:18:36

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Lollo »

Undersidan är oskadd, ser bra ut. Jag beställde ändå en ny laddare idag för man att jag ska känna mig helt säker i bilen, men du har helt rätt det var rätt dyrt (delvis därav tanken att laga den). Kanske ger jag mig på att laga den ändå bara för skojs skull och för att öva lite på min lödning mer :)
Man putsar bort det brända, sedan fyller man med epoxy eller? Är det någon säskild sort som brukar användas?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av MiaM »

Håller både med om faran med kolbildning och också att kortet bör gå att laga.

Jag skulle rekommendera att du kapar bort banorna till den skadade delen av kortet, löder på nya ledningar, och bygger upp den skadade kretsen i en separat fristående låda. Ersätt 230V-inttaget med en täckplatta med kabelgenomföring med böj/skavskydd och dragavlastning. Eller om lådan allt detta är inbyggt i har plats för ett separat bygge så har för all del allt i samma låda, klart smidigare och snyggare.

Värt+++ att veta är att det som gått sönder är med 99,99999999% sannolikhet ett överspänningsskydd/åskskydd. Med andra ord har det antagligen varit åskväder i närheten där husbilen stått med 230V anslutet. Surt att laddaren gått sönder, men den har sannolikt räddat andra 230V-saker ifall ni hade nåt mer anslutet.

Tyvärr är det nog rätt svårt att hitta en "intelligent" batteriladdare/underhållsladdare som har klassisk "tung" transformator idag. Dessa har annars fördelen att de är mycket mer tåliga för åska/överspänningar. I princip skulle man kunna bygga en enkel oreglerad nätdel med bara trafo, likriktare och glättningskonding och låta den i sin tur mata en solcellsladdare men det är nog inte lönsamt.

För att undvika denna typ av skada igen så är det kortsiktigt lämpligt att dra ur 230V-matningen till husbilen när det är risk för åska. Rekommenderar att hålla ett öga på radar-blixt-kartan på SMHI eller liknande, och rör tidsreglaget fram och tillbaka för att se hur åskväder rör sig, för att avgöra ungefär vilka tider som det är åskrisk där ni är.

Långsiktigt så är det lämpligt att skaffa bättre åskskydd. Samma typ som monteras i fasta elinstallationer bör fungera även i en husbil.

OBS att om det är vanligt 12V blysyra fritidsbatteri så kan du köra med vilken laddare som helst avsedd för denna typ av batteri. Det måste inte vara exakt den typ som sitter original. Så t.ex. för att kunna få nån laddning medan du väntar på att få hem den du beställt så kan du köpa/använda en generell bilbatteriladdare från typ Biltema eller liknande. (Dessa verkar väl för övrigt ha en livslängd på kanske 10 år, det är iaf min erfarenhet dels av en från Biltema och en CTEK).
Lollo
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 juni 2023, 08:18:36

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av Lollo »

MiaM, jag har en CTEK-laddare som jag kan använda sålänge. Vet du om man kan ladda batteriet samtidigt som det används med en sådan? Vi har 12V kyl i bilen som man gärna haft igång medan laddaren är ansluten till batteriet
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur bra det fungerar att köra laddare samtidigt, men det lär inte vara nån risk att man kör sönder nåt.

Om kylen antingen är en sån som också går att köra på gasol, eller om den kostat mindre än flera tusen, så är det värt att veta att den drar nog rätt mycket ström när den körs på 12V. Om du behöver köra kyl på 12V mycket så kan det vara värt att överväga en som har kompressor, de verkar ligga på omkring 5000.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Reparera kretskort till batteriladdare

Inlägg av bos »

De spränga kondingarnas placering får mig att tro att de båda är X2-kondingar, och de ser ut att ha gjort sitt jobb (harakiri när något går fel för att rädda allt annat). Som andra redan påpekat är det en viss risk att ha kvar kol/aska på kretskort, så att fräsa bort allt är en bra idé. Ersätt de skadade ledarna med patchkabel som tål den ström som laddaren är avsedd att arbeta med (läs på etiketten). Byt eventuellt varistorerna (de två blåa grejerna rakt söderut) när du ändå är i farten.

Tänk på att det är 230V det handlar om här, så gör inga hafsjobb som äventyrar människors hälsa.
Skriv svar