Timer solcell

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Timer solcell

Inlägg av Talgoxen »

Hej!
Ska nu köpa in Arduino och börja programmera (ska bara lära mig språket och helst PLC mjukvaran) för att få utlopp i några idéer.
MEN. Mitt första projekt är en solcellsstyrd liten vattenpump för bevattning som jag skulle vilja ha timer på, dvs. gå några gånger per dygn.
Tills jag kan programmera, hur hade ni löst det på ett enkelt, simpelt och fungerande sätt? Mekaniskt eller simpel elektromnik? Hur enkelt kan man egentligen lösa det för utom att placera solcellen i ett "fungerande" läge en gång per dag?
:D
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Timer solcell

Inlägg av MiaM »

Ska pumpen drivas av solenergi, eller ska solen enbart användas för att styra av/på?

Beskriv gärna mer exakt hur du vill att allt ska fungera.

Generellt sett är det åtminstone lite krångligt att ordna riktigt långa fördröjningar på flera timmar med hårdvara utan någon mikrokontroller, men det går med oscillator och räknarkretsar. Typiska kretsar som kan användas är 4040 och 4060. 4040 kan dela en frekvens med upp till 4096. 4060 är snarlik men kan dela lite mer och har inbyggd elektronik för att bygga en oscillator. Använder man flera av dessa så kan man få fördröjningar på flera timmar med vanligt förekommande kristaller/kristalloscillatorer.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Timer solcell

Inlägg av Prins Valiant »

Är bygget för att du vill lära dig programmera, annars kan du köpa en Irrrigatia bevattning som fungerar precis som du tänker.
Komplett paket för ca 1500kr.
Fungerar ungefär så här: När solen skiner laddas den mer eller mindre p.g.a. solstyrka. Man kan ställa den att vattna i 5 steg.I steg 1 laddar den 30s var femte minut, steg 2 i 1 minut var femte minut, i steg 5 laddar den kontnuerligt .
Den har en timer som startar pumpen var tredje timme.
Den har ju nu laddat och spänningen ökat i de laddnigsbara batterierna. Den startar pumpen och kör tills batterispänningen är 3.0 volt. Sedan börjar den återladda med i inställda tidsintervaller för att tömma batteriet till 3.0V var tredje timme. På natten laddar den inte, vilket innebär ej någon bevattning på natten.
Kan väl tillägga att jag tror Irrigatia fungerar så här, det är mina slutsatser efter diverse artiklar på nätet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Timer solcell

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har laborerat med några enkla programmerbara timerkretsar från Kina. De finns med 1,2 och 4 kanaler och man kan ställa dem att göra lite hursomhelst - engångsevent eller cykliska. Matas med 12-24V med reläutgång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Timer solcell

Inlägg av opampen »

Här kommer ett förslag på en mycket bra timer med 4060! Den går att ställa in på långa tider!

Electrokit har den: https://www.electrokit.com/produkt/4060 ... r-int-osc/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Timer solcell

Inlägg av Talgoxen »

Stort tack för svaren.
Imponerad över kunskapen här som vanligt :bravo:
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Timer solcell

Inlägg av Talgoxen »

opampen skrev: 31 maj 2023, 15:19:57 Här kommer ett förslag på en mycket bra timer med 4060! Den går att ställa in på långa tider!

Electrokit har den: https://www.electrokit.com/produkt/4060 ... r-int-osc/
Det för såg ju väldigt enkelt ut och jag kan grunderna hyggligt, men är en sån som går djupare in i elektroniken periodvis med flera år emellan och specifikt för att lösa ett problem, är det lite omstart. PLC kan jag dock och ladder. Kommer 4060 ge en puls är det "uppehållen" tiden visar på utgången? Sen hänger jag inte med var C3 är och direkt mot jord? Förlåt mina frågor. Jag är nybörjare men med mycket ambitioner :wink:
Skriv svar