Certifieringskrav för kyltekniker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av svanted »

"poppar popcorn...."
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7050
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 20 maj 2023, 17:59:50 Då är det väl lämpligt att du överlåter de jobben till de som kan och får göra dem.
Får är snälla djur och kan, det vet du inget om.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Mer än dig uppenbarligen.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Prins Valiant »

Intressant discussion. Så ni menar att jag som amatör kan köpa och fylla på R1234yf i min bil. Har god lust att börja med det eftersom min bil konstant läcker, och har läckt ända sedan den är ny. Bilen, en Honda, var tyvärr den första bilen som började med detta köldmedel. Har blivit påfylld 5 gånger på 5 år och skall in på verkstad om en vecka igen. Vad hjälper deras fina certifiering mot dålig kunskap.
Ibland lagad på garanti med nya delar, ibland lagad med maskinskadeförsäkring, men den bara fortsätter att läcka, och har gjort så i 5 år. Det kommer bli billigare att ge den en skvätt varje år.
Svårt säger en del av er med mängden R1234yf . Nej säger jag, när det börjar skvala om evaporatorn i bilen är det dags att fylla på 50%, eller fylla på tills det slutar skvala i systemet.
Hondaverkstaden har ingen lösning. De kollade senast om det kan blåsa 7C i munstyckena i bilen. Klarar den det tar de bara 1000 kronor och jag skall återkomma när kylan lägger av helt. Ingen betydelse om det skvalar i systemet för dom.
Honda har haft enorma problem med R1234yf runt om i världen. Jag har bytt kondensor, ventilkägla samt något rör som det visslade i. Troligtvis är det väl dags för kompressorn nu. R1234yf anses ganska frätande, och det var nog en nyhet för tillverkaren.
Nu skall jag söka efter R1234yf och påfyllnadsutrustning till min relativt nya bil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Har ett liknande problem i min Chrysler, kan inte hitta läckan, så jag fyller naturligtvis inte på något köldmedia, dock nu skall jag fylla på med spårämne.
Gissar att läckan sitter i kompressorns axeltätning, eftersom den inte syns vare sig vid tryckprovning eller vacuum, utan enbart vid drift.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Glenn »

metric skrev: 20 maj 2023, 17:37:57 Men om du nu besitter alla kunskaper som behövs, varför gör du inte provet (vilket du klarar galant), sen kan du göra hur mycket kylarbete du vill Lagligt.
Fast det GÅR ju inte, eftersom kylmaffian har lobbat in idiotlagar enbart för att kunna ta ut sina ockerpriser. (typ 6000:- för att koppla ihop två QC-kopplingar)

"Som av en händelse" så räcker det inte med en personlig certifiering, du måste även arbeta på ett certifierat företag, så du kan inte certifiera dej själv för att sen göra egna jobb hemma.

..Till skillnad från eljobb där du faktiskt kan ha en egen behörighet, även om det är lite tidskrävande att ta en sådan. (Enklare att bara jobba på en firma med egenkontrollprogram och koppla fritt typ.)
Har du det får du koppla åt dej själv och vänner helt lagligt. ..Det finns inte heller några korkade krav på behörighet för att få köpa elprylar.

Man kan konstatera att elbranschen var sämre på att muta politiker än kylbranschen. (Sämst var dock VVS-folket, där saknas ju alla former av behörighetskrav och man kan förstås även köpa fritt.)
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Sloow »

En fördel med certifieringen är att man som beställare har lätt att kontrollera att personen/företaget som utför ett jobb åt en har kompetens, eller åtminstone är certifierat. Utan certifikatet hade processen inte varit lika enkel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Js, vi slipper en stor del fuskare som finns i andra brancher.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av svanted »

Vad innebär fusk i kylbraschen?
Att lura kunder på pengar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av mrfrenzy »

Tyvärr är min efarenhet av kylbranschen ungefär som elektriker.
Det finns några medelstora företag som är jättebra. Några stora företag som är hyfsade.
Sen finns det de som bara vill tjäna pengar:
De anställer en kompetent tekniker som kan skriva på papper.
Sen har de 100 inkompetenta montörer som han omöjligt hinner handleda att åka runt och göra installationer.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av GFEF »

Certifieringskrav är inte bara kunskaps krav utan också krav på nödvändig utrustning finns hos firman.

När behörighets krav infördes ingick en inspektion att nödvändig utrustning fanns tillgängliga.

Som kompressor att tömma system på köldmedia, våg att redovisa ur och tappa mängd, läcksöknings instrument,
rätt typ av munstycken för lödning av skarvar med mera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Samt att det finns dokumenterade rutiner i bolaget, dvs en kvalitetsmanual, att det finns underhållsjournaler på instrument mm.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av MiaM »

Det finns visst rätt gott om R290-system sen många år.

Dels används R290 i en del luftavfuktare och liknande, och dels används det i frånluftvärmepumpar.

Visst, detta är säkert en liten del jämfört med alla luft-luft-värmepumpar, luft-vatten-värmepumpar och vatten-vatten-värmepumpar (berg-/mark-/sjövärme), men det är ändå såpass många system att det rimligtvis finns tillräcklig data angående risker.

===============

Inom elbranschen fanns det åtminstone förr olika former av begränsad behörighet, där en elmontör fick egen behörighet att utföra många arbeten inom t.ex. en industri.

För kylbranschen så är det rimligt att ha en begränsad certifiering som enbart gäller t.ex. de moment som ingår när man monterar en luft-luft-värmepump eller endast de moment som ingår om man gör en fullständig service på AC i en bil.

Krav på prov i hårdlödning, krav att arbete måste ske under ett företag som innehar viss utrustning osv, är bara onödiga hinder.

===============

Värt att komma ihåg är att ett par typiska källor för utsläpp av F-gaser är dels när helt okunniga privatpersoner demonterar befintlig luft-luft-värmepump och dels när oavsiktlig mekanisk åverkan får F-gaser att läcka ut.

Om vi verkligen vill minska växthuseffekten snarare än att skydda branschen så borde vi ha regler som dels kräver att hela rörpaketet mellan inomhusdel och utomhusdel monteras skyddat mot genomborrning (dvs mellan rörsystem och yttervägg sätter man tillräckligt hård stålplåt), och dels regler som kräver att branschen har en pott som betalar hela kostnaden för att vem som helst ska avgiftsfritt kunna ta ut kyltekniker som demonterar luft-luft-värmepump och ifall kompressorn fungerar och gas inte läckt ut så sugs gasen in i utomhusdelen, annars så tas den reda på, och när detta är klart så märks utomhusdelen med en skyddad klisterlapp som antingen säger att den innehåller gas eller att gasen är tömd, datum och nån slags identifierare för vem som gjort detta. Kombinera detta med förbud för privatpersoner att sälja värmepumpar utan denna etikett.

Dessutom borde vi kanske överväga att ha regler som kräver att det går att demontera alla icke-kyldmedelrelaterade detaljer utan att behöva röra de köldmedelsrelaterade detaljerna. Dvs med andra ord krav på att det går att demontera fläkt, styrkort, sensorer osv på inonhusdelen på en luft-luft-värmepump utan att behöva kylteknikerkunskap/certifikat.

===============

Även om utsläpp av F-gaser är det största växthuseffektproblemet relaterat till kylbranschen så är allmänt kassering av faktiskt användbar utrustning ett problem som gäller många områden. För kylbranschen så är problemet att ifall det kostar flera tusenlappar att ta ut en kyltekniker att göra ett arbete så är det väldigt nära till hands att låga kylteknikern byta ut en luft-luft-värmepump som kanske bara har ett smärre fel som egentligen hade lönat sig att laga.

===============

Angående krav på certifikat på andra grejer så insåg väl VVS-branschen att det är helt omöjligt att övertyga politiker på krav på certifiering för att arbeta med något som är mindre farligt än vad folk dagligen gör i sina kök. Oavsett hur varm ens uppvärmningsanläggning blir så blir den inte varmare än vattnet man kokar på spisen, så skållningsrisken vid fel på VVS-installationer är inte värre än risken att välta en kastrull kokande vatten. På samma sätt så är faran att göra fel vid hantering av avlopp inte värre än faran att hantera rått kött i köket på fel sätt. (Eller jag ska väl ärligt talat erkänna att jag inte läst på om vilket som är värst, salmonella från rått kött eller vad för sjukdomar man nu kan få om man hanterar avlopp felaktigt).

Dessutom får privatpersoner ställa in börvärde på varmvattenberedare helt utan behörighet, trots legionellarisken. Om vi kan ha sånt som t.ex. plomberad bränsleblandning på förgasare på gräsklippare så borde vi också ha krav på att det inte går att ställa varmvattenberedare på lägre än 55 grader, och behörighetskrav för att få köpa/äga termostater som är ställbara inom intervallet säg 35-55 grader.

Angående yrkesförarbevis så är detta inget direkt problem för privatpersoner som vill göra enstaka transporter. Det är bara att skaffa eller hyra/låna en A-traktor (eller motorredskap) för att utföra transporten. För en privatperson så rör det sig om att göra det ett fåtal gånger och/eller på kortare avstånd, så den lägre hastigheten spelar mindre roll. Min personliga åsikt kring detta är också att reglerna borde ändras så att den som har B-körkort får köra A-traktor med tungt släp i 50km/h helt enkelt eftersom den med B-körkort får göra detta med motorredskap klass 1.

Angående trafiksäkerhet så kan man, sett ur domedagsprofetiaperspektivet, kräva delvis ombesiktning av motorfordon när arbeten skett på bromssystemet, och kanske plombering av allt bromsrelaterat när besiktningen utförs, och automatiskt körförbud om dessa plomber bryts. Inte för att det är något problem i praktiken, men om vi ska ha absurda krav på certifiering för R290 så kan vi väl fortsätta med absurda krav för certifiering för att arbeta med fordonsbromsar. Jag vet ju iaf vilket som är farligast om man gör fel....

Också angående trafiksäkerhet så har ju biltillverkarbranschen tydligen lyckats lobba extremt bra eftersom det, enligt vad andra skrivit trådar här osv, tydligen inte går att få en bil godkänd som ombyggt/egenbyggt fordon om man använder drivlinan från en befintlig elbil/hybridbil för att - häpnansväckande nog - den elektriska drivlinan inte går att få godkänd utsläppsmässigt utan intyg av dess tillverkare. Utsläppskrav på elektrisk drivlina, smaka på den. Ungefär lika dumt som att i Tyskland måste man ha en utsläppsklassetikett för att få köra en ren elbil i lågutsläppzoner.

Nu har ni jagat upp mig här :D Jag är så extremt besviken på miljörörelsen som verkar totalt dogmatiska på alla sätt och vis. Förutom mitt favorithatobjekt att de lyckats stänga ner vattenkraftverk för att rädda nån j-la laxtrappa så gör de så mycket andra vansinniga grejer, som t.ex. att lyckas lobba för att få bort blyat lödtenn för elektronikhobbyister trots att mängderna är otroligt försumbara och elektronikhobbyister dessutom i liten skala räddar miljön genom att återanvända istället för att "återvinna" elektronikskrot. Eller såklart detta med att elkonvertera eller hybridkonvertera motorfordon. Om målet verkligen vore att minska användningsn av fossila bränslen utan att straffa glesbygden så skulle det istället vara krav på trängselskatt för nybyggda bostadsområden i tillräckligt stora städer (med skatt för att åka ut från området i morgonrusningen och åka in till området i kvällsrusningen, eventuellt med vissa undantag så att den som gör enstaka längre resor inte drabbas), och dels skulle det göras en statligt sponsrad verksamhet som går ut att masskonvertera några vanligt förekommande lämpliga befintliga bilar. Välj och vraka bland några av de bilmodeller/plattformar som finns i stora mängder och som förutom drivlinan är i gott skick trots att värdet gått ner till under säg 20k, och välj ut någon/några modeller och gör masskonverteringar på dessa, och tillåt också återregistrering av skrotade bilar om de elkonverteras.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av metric »

Klart att man ska vara rädd om miljön, men det känns meningslöst ibland.
Tex i kina tillverkar man och använder R12 som köldmedium fortfarande.
Dom är ganska fler än vi i sverige, men vi ska alltid vara så duktiga.
Men frågan är dom det gör någon nytta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Nja, mig veterligen tillverkas inte R12 längre, någonstans
Skriv svar