Certifieringskrav för kyltekniker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Sloow »

Jag hörde från en kyltekniker jag känner att det pågår en diskussion att utvidga certifieringskravet för arbete med F-gaser till att även gälla arbete med kylanläggningar som använder köldmedier som inte är f-gaser(tex r290, r744, r717, HFO1234ze/yf etc).

Vet någon om detta stämmer? Är detta för att man är på väg att lansera många nya värmepumpar/kylmaskiner som använder dessa? Det är ju kanske lite konstigt om man måste anlita en certifierad kyltekniker för att installera en luft-luft värmepump med r134a, men att man får göra det själv om den är fylld med en av dom andra köldmedierna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Jo, det har pågått diskussioner om det länge, orsaken är att HC-köldmedia såsom R290, R600(a) R1270 mfl är rätt farliga om man gör fel, dvs saker och ting kan flyga i luften.

Det pågår även diskussioner att R1233/1234 skall förbjudas helt, då de omvandlas till PFAS vid nedbrytning i atmosfären.
PFAS är sk evighetssubstanser, dvs de bryts inte ned överhuvudtaget, och är giftiga för levande organismer

R717 är synnerligen otrevligt, då det både är giftigt och explosionsfarligt. Och R744 arbetar vid extrema tryck, uppemot 150 Bar.

I nuläget krävs inget certifikat för att arbeta med icke-f-gaser, dock krävs det ibland andra tillstånd för att jobba med icke F-gaser.
Branschen vill ha lagstiftning kring icke F-gaser, för att minska risken för allvarliga olyckor.
I nuläget har väldigt få olyckor skett, men iom att antalet anläggningar med dessa ökar exponentiellt, så kommer antalet allvarliga olyckor att öka.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av danei »

Naturligtvis måsteman se till att hålla på skråväsendet.
Elektrikerna blev ju så upprörda över att målar företagen ville kunna anställa vem de ville att de skulle sympatistrejka.

Vi behöver snarare mindre av den typen av hinder på arbetsmarknaden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Certifieringsorgan är inget hinder, snarare tvärtom, då det garanterar en viss minimikunsksp inom yrket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av danei »

Alla typer av sådana krav är hinder. Sedan kan fördelarna överväga, men hinder är de.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Så du menar att körkort och YKB, läkarlegitimation mm är ett hinder?

Edit, telefonen rättar ibland i tysthet, utan förvarning
Senast redigerad av TomasL 20 maj 2023, 15:02:57, redigerad totalt 1 gång.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av svanted »

kylteknikerlobbyn är hindrande,
sanningen är att de styr utbud, tillgång och priser på VVP,
det gör inte lastbilsförarna,
lärarleg finns som ett löneförhandlarargument.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Sloow »

:rofl Jag brukar skojja med min kompis om denna "kylmaffia" som styr energisverige ungefär som Iluminati och frimurarna! :P
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Teknikern »

Kylmaffian ÄR inget skämt, är du inte ackrediterad kyltekniker får du inte ens köpa en rullmutter baserat på egen erfarenhet, dessutom är dom flesta kyltomtar dryga besserwissrar. Undantag finns men dom är lätträknade.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26415
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av danei »

TomasL skrev: 20 maj 2023, 09:58:36 Så du menar att körkort och YKB, lärarlegitimation mm är ett hinder?
Ja, det är hinder på arbetsmarknaden. Men som jag skrev tidigare så kan nyttan överväga nackdelarna. Men det är inget snack om att det är sådant som gör det svårare att komma in på arbetsmarknaden. Som dant ska inte förekomma om det inte finns en väldigt bra anledning till det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Marta »

Instämmer.
Det är rena maffiafasoner som motverkar gör-det-själv och lågpristjänster på området.
Säkerhet är bra att ta till som argment mot okunniga politiker. Sanningen är att gasmängden i en L-L värmepump är minimal mot vad som finns i en P11-flaska. Denna senare får vem som helst ansluta som begriper att anslutningen är vänstergängad.
parlo
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 juli 2014, 22:17:48

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av parlo »

Här är ju även branschen lite fel ute i och med att det redan finns ett regelverk för hantering av trycksatta anordningar och brandfarliga gaser från Arbetsmiljöverket och MSB. Det är ju samma regler om det är en kylmaskin eller ett annat tryckkärl. (med några få undantag). Det finns ingen anledning med separata regler för värmepumpar och kylmaskiner.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Sloow »

Jag kanske är lite naiv, men jag tror att tröskeln för att få ett klass II certifikat för f-gaser är väldigt låg i jämförelse med att ta ett körkort för lastbil, eller att få elbehörighet som elektriker. En veckas kurs och certifiering tror jag dom flesta klarar sig med.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av Sloow »

Teknikern skrev: 20 maj 2023, 11:44:42 Kylmaffian ÄR inget skämt, är du inte ackrediterad kyltekniker får du inte ens köpa en rullmutter baserat på egen erfarenhet, dessutom är dom flesta kyltomtar dryga besserwissrar. Undantag finns men dom är lätträknade.
Jag undrar verkligen om det där stämmer, jag har anlitat väldigt många kyltekniker i jobbet och har än så länge faktiskt blivit överraskad över hur smidiga och hjälpsamma dessa har varit.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifieringskrav för kyltekniker

Inlägg av TomasL »

Sloow, naturligtvis är det så, teknikern och några till är bara irriterade för att de inte får förstöra vår livsmiljö hur som helst.

Och ja, tröskeln är rätt låg, i princip vem som helst med lite mellan öronen kan problemfritt certifiera sig.

parlo, ja det finns regler från MSB och Arbetsmiljöverket, dock de gäller bara om det är rätt stora mängder och enbart professionellt, dvs de gäller inte för privatpersoner och de gäller inte för de förhållandevis små mängderna man har i en kylmaskin, dock är ju mängderna tillräckligt stora för att skapa en ordentlig smäll och stora skador.
Skriv svar