rvl testar gammalt "junk"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5812
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av rvl »

Funderade i containerfyndstråden på att starta en egen tråd. Vi får se om jag kan hålla den värdig för projektkategorin.
rvl skrev: 11 maj 2023, 10:55:08 Får väl starta en egen rvl-bonktråd för vidare utforskning av denna och annat gammalt.
Först ut Spectravideo SV-328 i okänt skick.
sv328.jpeg
Glenn skrev: 11 maj 2023, 12:14:01 PSU är bristvara på dessa, och den ska ha dubla AC ja. Kontakten är unobtainium men nu finns den som 3d-printfil iaf.

Vill man göra det lätt för sej öpppnar man maskinen och matar spänningarna efter omvandlingskortet, om jag minns rätt +5V, +12V, -12V.

Videokabeln är f.ö samma som C64.
Ja kontakten verkar vara rätt unobtainium, men mätte stiften till ca 2,5 mm och det går att kränga på kontaktholkarna ur en gammal floppy/HD-powerkotakt med nästan litet väl tight passning, så det kan vara en väg att gå.
Magert med Commodoreerfarenheter och tillbehör, men nån DIN-kontakt borde jag kunna hitta.
ASEA skrev: 11 maj 2023, 12:26:00 Trevlig dator, hoppas du får igång den!
Jag gillar det ovanligt kompletta tangentbordet som ändå är kompakt.
Nackdel på de svenska modellerna var väl att man vara tvungen att ha ett cartridge i för att svenska tecken ÅÄÖ skulle funka.
Rejält dyr som ny har jag för mej (dyrare än C64?).
Det hoppas jag också... Vi får se hur det går. Går det bra, så kan jag ju försöka göra egen cartridge. Det har jag gjort med EEPROM för ZX Spectrum.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av Glenn »

Han som gjorde 3d-modellen av kontakten har ju förslag på stift, som iofs är lite för små så man får bända ut dom.

Det är ju en vanlig DIN5 och ett stift för composite och ett för audio så det är ju rätt lättfixat :)

F.ö finns hela servicemanualpärmarna för 328'an scannade, innan nån gjorde det gick dom extremt dyrt på ebay, nu går dom bara halvdyrt.

..Jag har iofs originalet på hyllan bara för att :) (dock köpt efter att priserna gick ner)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5812
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av rvl »

Har inte sett 3d-modellen än, men vad det låter så är "de föreslagna stiften" liknande de jag testade, för det gick bra att kränga på ett stift, men jag skulle nog också bända upp litet innan jag monterade alla fyra i samma (3d-printade eller på annat sätt producerade) hölje. För test duger till och med krokodilklämmor, för det borde vara tillräckligt med utrymme för sådana i kontakten, alternativt kan man knipa sig fast i diodbryggan eller liknande på insidan.
För en mer permanent lösning är en möjlighet att byta hela kontakten mot nåt mer lättåtkomligt, (t.ex. 9-pin cannon med 2x4 stift och det sista som nyckel) men vi måste ju se om datorn över huvudtaget fungerar först.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av Glenn »

Byter man kontakten kan man ju mata efter spänningskortet, och då mata med 5/12V direkt, eller bygga nytt kort i maskinen.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av MiaM »

Trevlig burk.

Sidospår: Såldes dessa utan svenska tecken i Finland? De svenska hemdatortidningarna "mobbade" hela branschen att ordna svenska tecken på alla burkar som hade nån "seriös" ambition så jag tror att cirka alla 328 i Sverige har en "Svenska"-cartridge och klistermärken med svenska tecken på tangentbordet. Jag hade trott att samma klisterlappar och cart även såldes med burkarna i Finland?

Angående videoporten så sitter signaljord dessutom på samma pinne som på gamla ljudgrejer, så om du har en adapter med 5-polig DIN och 4 RCA tänkt för t.ex. hemmastereo från förr så kan du använda den. Se upp med att en pinne har +5V DC för att mata RF-modulator.

Även +5V DC har samma pinout som VIC 20, så i princip borde det gå att använda en VIC20-RF-modulator med en SVI och vice versa.

Angående servicemanualerna så senast jag kollade för några år sen så fanns två revisioner scannade, där Mk2 väl använder nån programmerbar krets som ersätter mycket. Men för de klassiska äldre 318 och 328 så verkar det också finnas två versioner av moderkortet, jag brukar kalla dem för Mk1 och Mk1½. Fritt ur minnet så är det några få små skillnader, typ något med hur dram-kretsarna är kopplade osv. Tror också att Mk1.5 har urtag för att placera muttrar för att kunna skruva fast en Super Expander mot datorn, vilket Mk1 saknar, medan Mk2 faktiskt också har dessa muttrar på plats eller nåt sånt. Inte säker på när SVI bytte variant på Super Expander v.s. när de bytte revision på datorerna, men gissar att de bytte till den nyare versionen Super Expander som har inbyggd floppykontroller och plats för diskdrives innan de bytte till Mk2 av datorerna, och därför kanske "i smyg" började förbereda för att kunna skruva fast datorn i expandern? Antar att de tänkte att med den äldre mindre superexpandern utan plats för inbyggda diskdrives så är super expandern inte så tung att man kör sönder expansionsporten om man drar runt datorn på bordet, men med den nyare så är det kanske risk att man havererar saker?

Angående SVI v.s. Commodore så är signalerna i bandspelarporten också samma, men pinout och framförallt matningsspänning skiljer. Så med rätt mjukvara så kan man använda t.ex. arduinomojänger som emulerar bandspelare osv.

Se upp med strömkontakten, det är fysiskt samma kontakt på SVI, tredjepartdiskdriven FD148 för Commodore 8-bit, Texas TI 99/4 och /4A samt Colecovision. Det är dock bara SVI och FD148 som har samma pinout/spänningar. Misstänker att det blir inte katastrof om man kopplar fel nätagg i en SVI eller Texas eftersom båda har AC och med åtminstone en del tur så dödar man "bara" nätdelen. Men Colecovision har tre DC-spänningar (de tre som behövs för burkar med 4116 DRAM, jag minns aldrig om det är +12, +5 och -12 eller om det är +12, +5 och -5). Där blir det såklart antagligen katastrof om man matar in AC.

Så med andra ord, även om du enbart har denna SVI och inget annat med den strömkontakten så märk gärna på den med "SVI/FD148" så ifall den till slut hamnar hos nån annan så minskar risken att den kopplas i fel burk.

Sidospår: Jag lever farligt, åtminston ett tag hade jag både SVI-grejer och en Colecovision i samma flyttlåda :) Köpte dessa i ett paket av nån som ska ha stått för att piratkonvertera några Colecovisionspel till SVI, och som jag fattat det gjort piratcartar :)
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av ASEA »

Det är en dålig typ av strömkontakt, dels som sagt att den lätt kan förväxlas + det är i princip alltid dålig elektrisk kontakt i dem. Min erfarenhet iallafall. Så har man möjlighet så byt ut mot nåt bättre.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av Glenn »

Både SV601 (den enklare superexpandern av plast) och SV605 (den större av metall) såldes parallellt hela tiden efetr SV605's lansering till "slutet", jag har ingen prislista men jag har för mej att SV605 (inkl 1 floppydrive) kostade typ nästan dubbelt mot en SV601 med floppykontroller och extern diskdrive, en miniexpander (1 slot, utan låda) däremot kostade inte många spänn, men då kan man inte ansluta diskdrive, otroligt korkat.

Personligen tycker jag dock att SV601 är lite charmigare, men jag har både en SV601 och en SV605B, alltså med dubbla 320k-drivar.

Jag har aldrig haft några problem med powersladden, ja förutom att jag har fler 328/728 än jag har nätdelar då..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 12 maj 2023, 14:56:02 Angående SVI v.s. Commodore så är signalerna i bandspelarporten också samma, men pinout och framförallt matningsspänning skiljer. Så med rätt mjukvara så kan man använda t.ex. arduinomojänger som emulerar bandspelare osv.
Njae, det är det väl inte, om man inte tycker att audioljudet begränsat till 5V är samma, det är olika kodning osv.

Man kan förvisso bygga en adapter och köra bandarna korsvis, men det funkar nog med de flesta gamla 8bitsdatorer som använde audiokasetter.

Själv har jag en "kasettadapter" och en gammal MP3-spelare till det, billigt och enkelt de få gånger man har behovet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av Glenn »

Jag var bara tvungen att ta en bild på den setupen jag använder normalt..
spectravideo_2023_hs.jpg
Det är en spectravideo 328 Mk1 (eller mk1.5 om man så vill), med SV601 superexpander innehållandes (från höger till vänster), SV801 floppycontroller, SV802 centronicsinterface, två tomma platser, SV805 RS232-interface, SV806 80col videokort, SV807 64k RAM expansion.

Vidare så har den en SV903 bandare inkopplad, under den står en SV904 som jag delvis byggt om föratt få en liknande "loadit" funktion". Till höger står det en SV902 enkelsidig diskdrive, och under den en ericsson extern diskdrive som hör till nån släpbar ericssondator från 80talet, den funkar utmärkt till spectravideon med bara en enkel kabeladapter. Den är installerad som drive 2.

Skärmen är en 20" sharp 4:3 platt-tv som har den bra egenskapen att den ger riktigt fin PAL-bild, dessutom dubbla ingångar så man kan köra den ena på video out och den andra på 80col-kortet. (Innan använde jag en commodore 1048S, men den var lite för djup för att stå där, och jobbig att flytta när man skulle öppna locket.)

Jag har även en till 328'a som har en SV605b innehållandes 80col-kort och en dubbelsidig drive plus en gotek som står framme men dumt till..

..och så några till nerpackade..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av ASEA »

En av de snyggaste datorerna från denna tid! :)
Hur ansluter den mot superexpandern mekaniskt och elektriskt? Är det bara att skjuta ihop dem eller?
Kommer strömförsörjningen också från superexpandern?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5812
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av rvl »

MiaM skrev: 12 maj 2023, 14:56:02 Sidospår: Såldes dessa utan svenska tecken i Finland? De svenska hemdatortidningarna "mobbade" hela branschen att ordna svenska tecken på alla burkar som hade nån "seriös" ambition så jag tror att cirka alla 328 i Sverige har en "Svenska"-cartridge och klistermärken med svenska tecken på tangentbordet. Jag hade trott att samma klisterlappar och cart även såldes med burkarna i Finland?
Ingen aning, men maskinen har nog sin bakgrund här i Finland. Men det hade ju gått bra med samma cartridge, eller rent av gemensamma klistermärken bara man tänkt på det i tid. Nån som vet hur det var med övriga nordiska länder och dessa maskiner?

Det blir naturligtvis också en liten kosnadsfråga och beror på vad maskinen ska användas till. För att knacka kod kan icke nordisk layout vara att föredra, snarare än att peta in tecken som ändå inte används. (Och "måsvingar" lärde vi oss rätt fort att både läsa och skriva på den tiden, eller hur?)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av Glenn »

ASEA skrev: 12 maj 2023, 17:22:47 En av de snyggaste datorerna från denna tid! :)
Hur ansluter den mot superexpandern mekaniskt och elektriskt? Är det bara att skjuta ihop dem eller?
Japp.
Kommer strömförsörjningen också från superexpandern?
Nej, den har egen strömförsörjning som driver alla korten och drivarna, sen får man ha kvar PSU'n frö datorn.. dock är det en likadan som sitter inne i SV601'an.
rvl skrev: 12 maj 2023, 18:07:11 Ingen aning, men maskinen har nog sin bakgrund här i Finland. Men det hade ju gått bra med samma cartridge, eller rent av gemensamma klistermärken bara man tänkt på det i tid. Nån som vet hur det var med övriga nordiska länder och dessa maskiner?
Spectravideo 328 sålde väl i princip bra i tre länder, sverige, finland och sydafrika. I sverige berodde det mycket på att den valdes ut i dåvarande televerkets "lär dej programmera"-projekt (minns inte vad det hette exakt), det gick ut på att man mot ett mindre löneavdrag fick låna hem en spectravideo 328 eller C64 och sen gå en programmeringskurs (BASIC), sen efter kursen fick man lösa ut datorn för en symbolisk summa.

Säkert typ 80% av alla spectravideomänniskor jag pratat med har alltså minst en förälder som var televerksanställd. (inkklusive jag själv.)

vad jag förstod så fanns det nåt liknande i finland som gjorde den populär där. ..I sydafrika vet jag inte.

Vad det gäller cartridges så finns det danska och norska cart också.
Det blir naturligtvis också en liten kosnadsfråga och beror på vad maskinen ska användas till. För att knacka kod kan icke nordisk layout vara att föredra, snarare än att peta in tecken som ändå inte används. (Och "måsvingar" lärde vi oss rätt fort att både läsa och skriva på den tiden, eller hur?)
Man får ju tänka på att när det begav sej var det ju DATORN man köpte, som skulle användas för att skriva brev, lagra recept osv, nåt annat än svensk layout var nästan osäljbart, kolla hur mycket skit ZX spectrum fick för att dom inte hade svensk layout.

Men eftersom man bytte ut exempelvis [] som faktiskt används i systemet blev det ju en del ganska fula saker.. tex debugkommanonea TRON/TROFF.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av anders_bzn »

Mycket intressant att läsa här. Jag har också en "hög" Spectravideo som någon dag ska gås igenom. Jag har inte sett mycket om dessa på nätet och jag visste inte att de sålts i ett så bergränsat antal länder.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av MiaM »

Gissar att i Sverige såldes en del datorer som annars inte såldes i så många andra länder pga att hemdatorboomen 1983 verkar ha varit extra stark här, kanske?

Det finns för övrigt en bra++ Facebookgrupp som heter Spectravideo (eller nåt liknande) där det iaf finns minst nåt halvdussin som har riktigt bra koll på elektroniken osv.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av anders_bzn »

Bra tips som vanligt MiaM
Skriv svar