USB backupbatteri som slår av vid låg last, finns det alternativ?

Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

USB backupbatteri som slår av vid låg last, finns det alternativ?

Inlägg av AntiZ »

Hej!

Jag blir inte helt vän med sökverktyget på forumet :oops: , men som ämnet lyder borde det finnas någon innan mig som fipplat med en batteridriven lösning av ex. arduino. Om någon har en sådan tråd färskt i minnet berätta gärna.

Försöker driva en Wemos D1 mini Arduino WiFi pryl med batteri, och det smidigaste var att plocka ett USB-batteri från (s)ladd-högen och köra igång. :)
Men, lyckan var kortvarig. Det såg ut som prylen startade och kopplade upp sig mot nätverket och började skicka data, men efter någon minut så stängdes den av. :?

Provade med USB-batteri 2, annat (kinamärke) med samma resultat. Verkar vara någon form av minsta ström som krävs för att ihålligt ladda :( Eller att den har "intelligens" att avgöra om det är något som laddas.

Kopplade in en telefon på det ena uttaget och D1 mini på det andra, och så länge telefonen laddade så fungerade D1 mini också. Däremot fungerade inte en USB-lampa-med-svanhals parallellt med D1 mini, den stängdes också av.

En tanke är att köra ett MC-batteri och 12-volts-USB, men jag har inte provat om de levererar. Det som är så bra med ett USB-batteri är ju formfaktorn och smidighet.

Har ni något tips på USB-batterier som tycker om låg last?

Vill gärna inte pyssla ihop en 7805 etc. och få en härva.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: USB backupbatteri som slår av vid låg last, finns det alternativ?

Inlägg av Wirewrap »

En ESP8266 baserad grunka går att köra på en enda LiPocell om 3.3V regulatorn är low drop. (LDO)
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: USB backupbatteri som slår av vid låg last, finns det alternativ?

Inlägg av Nerre »

De flesta powerbanks stänger nog tyvärr av vid låg last, eftersom de har en viss egenförbrukning och normalt vill folk att laddningen stängs av när det man laddar är fullt (annars eldar man en massa energi för kråkorna).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: USB backupbatteri som slår av vid låg last, finns det alternativ?

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns redan en optimal lösning för detta.

Du kopplar in ett "Wemos Battery Shield" till enheten https://www.m.nu/esp8266-shields/batter ... os-d1-mini
Till den ansluter du valfri storlek av lithiumbatteri. Du kan sen ladda med usb och den driver din Wemos med korrekt spänning.
Lämpligt batteri: https://m.nu/batterier/lithium-ion-cyli ... 7v-2200mah
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: USB backupbatteri som slår av vid låg last, finns det alternativ?

Inlägg av AntiZ »

Den skölden ska jag komma ihåg till nästa projekt. Verkar ju som gjord för batteridrift :o m.nu ligger i närheten, tyvärr har de flyttat så det är inte en lunchpromenad längre.

Det hela löste sig då elmätaren jag sniffar på har en s.k. HAN-port som gärna driver en liten mikrodator. https://hanporten.se/

Får se om jag inte lägger upp det i projekt-trådarna vart efter.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5809
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: USB backupbatteri som slår av vid låg last, finns det alternativ?

Inlägg av rvl »

Det finns väl nån tråd och diverse beskrivningar på nätet, som baserar sig på att tillräckligt ofta belasta med tillräckligt stor ström för att automatavstängningsfunktionen ska vara nöjd.

Edit... exempelvis här: viewtopic.php?p=1703199#p1703199
Skriv svar