Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av MiaM »

Huggbävern:
Ja, det där är väl antagligen den mest klassiska mixerkopplingen antar jag? Vet inte varför jag var så inne på logaritmiska pottar egentligen när linjära är lämpligare för den kopplingen. :)

P.S. Jag överväger nog seröst att använda skutomkopplare med cirka 10 steg istället. Har några sex sådana som sitter på en panel, tvåpoliga. En bonusfördel är att de kan kopplas så de inte ger kontakt alls i "tyst"-läget vilket vad jag förstått ökar S/N på den typen av OP-baserad mixer. (För riktiga potentiometrar kan man använda sådana med inbyggd strömbrytare, men det ger väl tråkig mekanisk känsla så tror cirka ingen gör det. Dessutom är det väl ovanligt att man har mångkanalmixers där de flesta kanaler står på noll)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av 4kTRB »

HUGGBÄVERN skrev: 7 maj 2023, 19:29:49 En sista fundering på potar till en mixer. I den enkla mixerkopplingen nedan kommer R2 att ligga parallellt med Rb och när löparen på poten flyttas upp och ner kommer du inte få an linjär (om vi förutsätter att R1 är en linjär pot) utan en ganska kurvig kurva. Ett lagom bra värde på R2 kan ju nästan ge önskad kurvform.

mixer.png
Skulle du inte kunna ha en spänningsföljande op före R2 och potten?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32781
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och missa möjligheten att få lite kurvighet?!

Mina mixrar ser ut som på skissen - enkelt och som sagt jag får en icke-linjär kurva.
Skriv svar