Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Vet inte om jag kanske borde postat detta i köp/sälj istället för övriga komponenter, men:

Finns det nån vettig källa för att hitta ett gäng logaritmiska stereovridpotentiometrar? Min tanke är att göra en enkel analog stereomixer för linesignaler, med ett par ingångar och ett par utgångar, alltså en matrismixer. Eventuellt någon/några hörlursförstärkare inbyggt och någon/några i/urkopplingsbara loopar för att hänga på nån equalizer.

Om nån undrar vad tänkt användningsområde är så är tanken att dels mixa ljud från t.ex. musik med ljud från datorn jag spelar spel på, och musiken ska kunna vara ett par olika källor såsom t.ex. FM-tuner, CD-spelare, separat ljudutgång från dator (samma eller annan dator). Tanken är också att ha dubblerade utgångar och mixer så att sambon kan mixa in samma musik ihop med ljudet från sambons dator. Eventuellt också köra ljud som ska spelas upp i högtalare via en tredje utgång, och eventuell ingång för att köra ljud relaterat till soff-TV:n.

Jag har redan en klase reläer som är lämpliga för att ge defaultsignalvägar när mixern är avstängd, vilket verkar rätt smidigt så att alla kablar kan vara kopplade så att ljudet går "via" mixern även när det inte behövs nåt mixande.

För att allt ska bli mer fullständigt osv så känns det väl vettigt om mixern inte har en massa specialfall typ att vissa ingångar bara kan skickas till vissa utgångar.

Så med andra ord så skulle jag behöva ett gäng stereopottar av acceptabel kvalitet. Gärna också rattar som har nån slags hemma-hifi-känsla över sig, d.v.s. helst inte de där plastrattarna med färgglada toppar som brukar sitta på proffsmixers.

Om det inte hade varit för detta med stereo vs mono så hade begagnade mixers för enkare PA/ljudproduktion nog varit vettigt. Men det verkar t.ex. som att enkla mixrar med en stereobuss, några stereoingångar och några monoingångar, alla har aux-buss i mono så att man inte kan använda aux som en extra stereomixbuss, och de enkla har bara en auxbuss. Om de hade haft två aux så hade man väl i nödfall kunnat använda det för stereo men det blir rejält opraktiskt med separata rattar. Så att använda en sån mixer direkt som den är eller bygga om verkar inte som nån vidare idé.


===================


Eller, hur bra/dåliga är spänningsstyrda saker idag? Jag har ett helt gäng panelmonterade monopottar som skulle kunna styra spänningsstyrda grejer.

Samma fråga gäller digitalt styrda saker (volymkontroll eller generell potentiometer)? Jag kan ju läsa av monopottar med mikrokontroller om det skulle bli enklare.

Är dock inte jättesugen på nåt av dessa spår.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köper potar till mina syntgrejer från AliX. Är det "bråttom" kollar jag Thonk i UK eller MusikDing i Tyskland.

Rattar köper jag också från AliX då jag får nästan exakt samma stuk på rattarna som fem gånger dyrare rattar här i Europa. Jag gillar dock färgglatt.


Jag tror det har skrivits om att styra volymen på något "intelligent" vis i någon annan tråd men jag skulle fundera på vactroler, typ så här:

Bild

Men det ser konstigt ut med dels alla potar och dels hur de är inkopplade ... fast där har jag nog fel.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3837
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av Mickecarlsson »

Conrad har lite olika typer, sök på ”potentiometer stereo” så får du upp en del olika fabrikat.
Electrokit har en drös: https://www.electrokit.com/produkt-kate ... tereo-log/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilka värden - hur många?
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av Bjaellerud »

Har du Kollat BHIAB?
Här: https://www.bhiab.se/perl/index.cgi
Där finns en del lie udda saker , bra priser , lite överskottsmaterial.

Roysan
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av 4kTRB »

HUGGBÄVERN skrev: 29 april 2023, 22:43:12 Jag köper potar till mina syntgrejer från AliX. Är det "bråttom" kollar jag Thonk i UK eller MusikDing i Tyskland.

Rattar köper jag också från AliX då jag får nästan exakt samma stuk på rattarna som fem gånger dyrare rattar här i Europa. Jag gillar dock färgglatt.


Jag tror det har skrivits om att styra volymen på något "intelligent" vis i någon annan tråd men jag skulle fundera på vactroler, typ så här:

Bild

Men det ser konstigt ut med dels alla potar och dels hur de är inkopplade ... fast där har jag nog fel.
Silonex har en bra pdf för den typen av nivåkontroll: http://www.cresttech.com.au/pdf/Silonex ... ontrol.pdf

Annrs Banzai i Berlin har extremt mycket att välja bland när det gäller stereopottar och logaritmiska: https://www.banzaimusic.com/Potentiometers/
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av MiaM »

Tack för alla svar!

Ali Express verkar farligt :)

Kopplingen med LED+fotomotstånd är fiffig, men fotomotstånden verkar kosta per styck nästan som de billigaste potentiometrarna (kollade iofs enbart på Electrokit för fotomotstånd, vet inte hur de står sig mot andra) och jag antar att den nämnda led+fotomotstånd-i-ett-komponenten kostar mer än potentiometrar.

Conrad verkar ha Alps som billigaste alternativ. Visserligen välkänt bra fabrikat, men lite dyrt för en snåljåp som mig.

Electrokit verkar absolut mest prisvärda, knappt 15kr/st för de flesta värden om man beställer 10, eller drygt 10kr/st om man väljer just 2k (som de verkar ha överflöd av?).

Bhiab säljer säkert lyxigare potentiometrar, men 58:-/st för stereo log (och 85 för stereo lin) blev en helt annan prisliga.

Banzaimusic verkar också ha pottar med hyggliga priser ifall man bara söker på log stereo eller vad jag nu sökte, istället för att gissa vilket av märkena som är prisvärt eller inte. Men priserna var ungefär som Electrokit och det är skönt att slippa beställa utomlands.

Electrokit verkar också ha rattar som ser acceptabla ut för nån tia per styck. För en femma får man töntiga rattar och för en knapp tia får man pretentiösa knappar. De töntiga rattarna kan man kanske måla om själv för att de inte ska se ut som en Sonab R2000, men en burk färg lär kosta mer än prisskillnaden mellan de töntiga och de acceptabla rattarna :)

Jag tänker alltså att mixern lär nästan alltid ha nån eller några ingångar på max eller åtminstone säg kanske en tredjedel eller mer, och resten på noll, så trackingfel mellan kanalerna spelar kanske inte jättestor roll.

Nästa fråga blir väl var jag hittar nåt i stil med en 19" 2HE svarteloxerad aluminiumpanel för nästan inget. Typ nästan alla bra-att-ha-19"-lådor jag har, sånt som är köpt med avsikt att byggas om, är aluminiumblankt. Det må väl vara snyggt i vissa sammanhang, men jag är inte ute efter varken 1970-talet eller 2010-talet :)

Inser att jag kan nog ta delar av skalet på en PC-låda och bocka till, blir väl inte lika snyggt som att köpa en alu-panel, men ändå.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av 4kTRB »

Pch-butik har billiga snygga rattar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men släng upp en lista på potar du behöver. Är du inte intresserad av super-duperkvalitet kanske vi kan plocka ihop något. Jag kan mycket väl ha logarytmiska dubbelpotar (några 50K och 100K) men en jimra massa 100K snigelpotar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av 4kTRB »

MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av MiaM »

Nyband verkar ha en stereologpot, 10:-/st var ju hyggligt pris.

Kanske dum fråga men ingår alltid mutter och bricka för pottar för panelmontage eller kan man råka göra en dundertavla och behöva köpa sånt separat? Iofs så ifall det är lika på de flesta pottar men ändå nåt järnhandeln inte har så kan jag säkert ta från pottar i bra-att-ha-lådorna (jag har ett sortiment med reservdelar från radio-tv-verkstad, det mesta verkar dock vara monopottar med lååånga axlar, typ för rörradioapparater och liknande, så inget vidare att bygga mixer med).

Angående värden osv så måste jag erkänna att jag har inte tänkt så långt att komma på ett särskilt önskvärt läge. Jag hade nog mer tänkt att ifall jag beställer från Electrokit så väljer jag nog 2k ifall det inte finns speciella skäl att undvika det värdet.

Är vissa värden att föredra eller undvika?

Jag kom just på att egentligen kanske man vill ha linjära pottar? Fritt ur minnet så bygger man väl lämpligtvis en mixer genom att ha en inverterande OP-koppling där löparen från varje pot går via ett motstånd som är en fjärdedel av pottens värde, och denna last gör att en linjär pot blir ungefär logaritmisk?

Hmmm, jag borde kanske starta en separat tråd om mixerbygge?

I princip vill jag ha förträffligt ljud på ett par ingångar (musik att lyssna på) medan andra ingångar inte är så jättenoga (ljud från datorspel osv).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske dum fråga men ingår alltid mutter och bricka för pottar för panelmontage
Ibland, ibland inte.

2K låter lågt, en nolla till låter bättre.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av 4kTRB »

Hittar du ingen mutter så kan du limma en passande bricka mot panelen och pottens hus med epoxilim.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Trackingen på logaritmiska (eller snarare pseudologaritmiska eftersom det är potar med olika resistanser i segment) är väl inte den bästa?

Jag hade nog hellre försökt ta linjära stereopotar och trimma kurvan med externa resistorer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Var hittar man logaritmiska stereovridpotentiometrar till surpluspris?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En sista fundering på potar till en mixer. I den enkla mixerkopplingen nedan kommer R2 att ligga parallellt med Rb och när löparen på poten flyttas upp och ner kommer du inte få an linjär (om vi förutsätter att R1 är en linjär pot) utan en ganska kurvig kurva. Ett lagom bra värde på R2 kan ju nästan ge önskad kurvform.
mixer.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar