Reparation av åskskadad Pullmax P209

Berätta om dina pågående projekt.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Reparation av åskskadad Pullmax P209

Inlägg av GalFisk »

Jag postade detta i "senaste reparationen", och några tyckte att det kunde vara värt en egen tråd.

Jag jobbar som IKT-samordnare åt skolorna i Avesta kommun, och gymnasiets industriprogram köpte denna maskinen från Hedemora: https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... c73860-02/

Som annonsen nämner kan den bara programmeras via maskinens egen kontrollpanel. Detta hände efter ett blixtnedslag som dödade den anslutna datorn, en IBM PS/2 modell 30 286. Eftersom jag är elektronikutbildad erbjöd jag mig att försöka få detta att fungera igen.

Datorn startade inte alls, så jag antog att nätaggregatet hade dött, och testade att tjuvkoppla ett modernare nätaggregat för att ge den rätt spänningar, men då började den bara att lukta bränt. Jag kontaktade PullMax för att höra om de hade programvaran till maskinen fortfarande, men det hade de inte. Vi hade fått en demoversion på diskett, men denna kunde inte kommunicera med maskinen.

Jag fick kontakt med en datorsamlare på fejjan, som erbjöd sig att försöka kopiera ut programvaran i byte mot den defekta datorn. Det visade sig att det inte var nätaggregatet som var defekt, utan det var två kretsar relaterade till seriellporten som dött, och de hindrade datorn från att starta. Han lagade datorn åt sin samling och jag fick programvaran.