Brotcha morsekona

svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Brotcha morsekona

Inlägg av svanted »

behöver fixa till morsekonan i en fräs efter misshandel genom att fräsa med en vanlig chuck,
men inser problemet att skruva fast brotchen i skruvstycket om det är inte centrerat mot hålet i spideln.
är det inte centrerat blir konan deformerad.
hur gör man det på bästa sätt?
eller är det eg någon fara, centrerar den sig iaf?
eller ska man vrida den för hand?
tips?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av säter »

Är konan ohärdad?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av X-IL »

Jag skulle vrida MK-brotschen för hand alla dagar i veckan. Jag har inte sett nån MK-brotsch hittills som inte är handbrotsch, men det betyder inte att det inte finns.
Jag brotschade spindeln till min Arboga borrmaskin jag renoverar häromdagen. Jag spände upp spindeln i svarven och stödde brotschen med dubbdockan(och applicerade lätt tryck), och vred den med en skiftnyckel bara.
Säters fråga är befogad, men åtminstone har alla mina svarvar och nu två pelarborrar haft tillräckligt mjuka spindlar för att kunna förbättra med en brotsch, samtliga för hand, kan man styra upp den med ett centrum är det bra men det styr ganska fint själv också om man låter den följa konan (då förutsätter jag att man inte försöker flytta konan, utan bara snygga till ytan)
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av svanted »

det som hänt är att chucken lossnat och börjat slamra runt i hålet och skavt ojämnheter i nederkant, tror det är bara där..vilket betyder att den nog är ohärdad.
och det ger ett litet kast, förutom att den inte fäster bra.
drar den för hand så får vi se hur det blir.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av säter »

Ta det försiktigt bara så att du inte förstör brotchen.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

På derssa Morse Konor brotchar är skären höger eller vänstervridna. Tag tänker så här med högervridna skär så när man lägger tryck på och vrider i högervarv så äter skaren in sig i materialet. Och blir kanske ett problem när man har brotchat färdig. Ja inbillar mig att det blir grader kvar efter skären. Är då skären vänstervridna och man vrider brotchen i högervarv så skär skären endast under tryck/matning då skären inte skär in i materialet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Undrar John Eriksson i Bollnäs MVH.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av säter »

Jag har faktiskt aldrig sett högerskurna brotchar för MK.
Har du någon länk?
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Nej ingen länk, bara en lekmannamässig reflektion då jag har en konisk brotch 3-20 mm med raka skär, som jag använder ibland för att ta upp hål för strömbrytare o dylikt i tunn plåt ca 2 mm. Det brukar vara svårt att avsluta hålet utan att det blir grader och spår av skären i hålet.

Tycker/funderar John Eriksson MBollnäs.. i b
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av svanted »

reflekterar litet...
jag ska eg inte ta upp hålet utan dra av de ojämnheter som sricker upp utan för den ideala koniska ytan...
när de är borta kommer brotchen(antagligen) att löpa lätt och fritt mot den oskadade delen av konan.
har aldrig brotchat en mk kona, så vi får se hur det går.
det kanske finns möjlighet att avverka mera av konan för att göra den i princip nyskick, men det kanske är onödigt.
och i så fall borde man nog styra upp den i svarven och inte för hand, som ju riskerar att brotcha den sned...
men då ska man ju ha en rak svarv, det är itne min kinasvarv.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror det är mer än tillräckligt att hona av den för hand, (eller brotcha för hand).
Det är troligen fråga om delar av millimeter som sticker ut, antagligen överförda märken från skadade borrkonor eller liknande i tidigare liv.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av säter »

Om du läser tråden ser du att det berodde på att chucken släppte.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jag har många järn i elden idag... :oops:
Märken från skadade borrkonor och liknande brukar ju annars gå att skava ned tills man kommer till den riktiga ytan så att man glider mot den utan att skava bort mer material än det som sticker ut om förstås hur jag menar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av X-IL »

Förstår inte Johns resonemang om höger resp. vänsterspiral på brotschen? Är tanken att det skulle vara bättre med en vänsterspiral som skjut materialet nedåt? (som down-cut-fräsar?)

Nå, nu är vi nyfikna på om TS lyckades rensa upp sin kona, mina 100kr ligger på att det går finfint! Olja, lagom tryck och rotation så blir det bättre än innan.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av svanted »

beställde den i torsdags, borde få den om ngn dag, låter er veta hur det går.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Brotcha morsekona

Inlägg av Mizzarrogh »

Det verkar i mitt tycke litet märkligt att konan gått av, jag har sett verktyg med halsa av 2" verktygstål vika sig utan att konan har skadats i större maskiner, den måste ha varit felhärdad eller gjord av fel typ av material om den går tvärt av sådär låter som ett härdningsfel, eller att materialet inte är glödgad ordentligt före härdning. Yxor går ibland söder efter härdning om de inte är glödgade före i de delar som utsätts för påfrestning, det är sällsynt, typ en på 300 kanske med stål av hög kvalitet, men jag har sett det inträffa några gånger, det räcker ibland att man tappar den eller slår på den med en hammare (vilket jag brukar göra på mina för säkerhets skull ändå men eggverktyg brukar jag alltid pendelglödga först för att få bort (eller i allafall minska risken för) eventuella materialspänningar efter tillverkningen och visar sig först efter härdning, vanligast fel är att folk går upp eller ned för mycket i temperatur mot slutet, sjunker temperaturen för mycket får man blåbräcka (rödbräcka beror på kemiska föroreningar som tex svavel, koppar eller vanadin, etc (Vanadin tillsätts alltid senare i processen vid den typen av legeringar) i stålet om mekanisk bearbetning som innefattar plastisk formning, eller kraftiga temperaturväxlingar under ca 7-800 grader men över c 350 grader fortsätter, vid torrslipning är det ju lätt att fläckvis komma upp långt över 350 grader om kylmedium inte används tillräckligt) (om anlöpning är fel så spricker det däremot nästan garanterat på olegerade eller låglegerade hårda stålsorter, för hög anlöpningstemperatur förstör härdningen permanent och oåterkalleligt så detta är inte heller bra som många gjorde förr med träverktyg) om kineserna tex blandat i Martin stål i processen så kan det ju bli vad som helst, vanligast är obalans skapad av oavsiktlig inblandning gjutjärn, vilket kan skapa fläckvis kisel/kolbräcka slumpvis (jag har fått sådana bitar ibland på konstruktionsjärn där hela biten plötsligt kan spricka längs med eller bara gå tvärt av när man börjar arbeta på den under hög värme). Något detta skall dock inte finns i verktygsstål, fast högrenat stål av de finaste kvaliteterna är det bara svenska SSAB och ett Japanskt företag som öht kan tillverka med full hållfasthet genom hela spektrat (Jänkarna snackar en jädra massa, men sanningen är att de importerat högrenat stål från Sverige minst sedan 1950talet och som jag antar massvis under kriget... Även om de tillverkade Boforskanonerna själva efter den första serien, men vi ritade dem ju åt dem... 8) ). :humm:

Just my 5 cents...
Skriv svar