Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Den automatiska pinolmatningen finns kvar. Kommer förmodligen inte att användas så mycket, har inte använt den speciellt mycket just för att den mikrobrytare som bryter den matningen inte är bra.
Höjer och sänker hela borrhuvudet via CNC styrningen. Då går det att få i stort set vilken matning som helst i mm/min.

Funderade lite grand på kulbussningar också. Vet att det finns öppen och sluten bussning. Kanske använda en sluten bussning där jag sätter fast "kulhuset" och låter tillhörande axel påverka gränsläget. Vore kanske lättare att göra så än att försöka få en bra passning på 12 mm axeln i min modell.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av Micke_71 »

Verktygsmätningen på vissa Mazak har en fjädrande cylindrisk axel som går ner i blocket. I axeln så är det en notch urfräst ungefär som ett weldonfäste. Sedan sitter det en induktiv givare på tvären och känner av notchen.

De brukar repetera på typ 5um så länge inte skärvätska letar sig förbi packboxen o det börjar rosta så axeln kärvar.

En av våra yngre killar gjorde en egen variant o monterade på en bäddfräs. Jag tror han använde en för känslig givare då den ligger på ca 10um, eller så är maskinen i sig själv lite glapp.
Skriv svar