Bygge av pick-and-place.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Jag kände att det började bli dags att höja ribban ytterligare ett snäpp nu när toner-transferprojektet blev avslutat iom. nya transferpressen som gör att jag producerar kretskort av i stort sett fabrikskvalitet.

Eftersom jag kommer att mer och mer gå över till ytmonterat och köra smått är det inte vettigt att "handarbeta" på frihand och man blir ju inte säkrare och smidigare på frihand när man blir äldre precis. Grundstommen i projektet är ett slaktat Tronxy-vrak, den 3D-skrivaren köptes billigt, konstaterades att det var ett rappel av guds nåde och packades ihop och förpassades ut på logen. Som grund till en pick-and-place duger den bra, sned och vind var bara förnamnet som 3D-skrivare och jag förstår varför föregående ägare slumpade bort den.

Här är stommen klar, allt löper friktionsfritt och glappfritt, den kommer att i första hand användas som handassisterad och blir fotmanövrerad av och på för vakuum och en liten tryckluftkolv med lågt tryck sköter upp och ner för spetsen, på det sättet hålls kretsen fast mot kortet medan jag löder den så jag har alltså båda händerna fria. Sen får jag se om jag bygger vidare till CNC i en framtid.
20230406_114628.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av säter »

H.O byggde väl en hembyggd?
Det kanske finns någon idé att hämta där?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Nej den maskinen är för processindustri, min kommer att jobba med helt annan lösning, det finns tex. ingen vändningsmekanism för kretsarna utan 4 förbestämda magasinsslitsar för remsorna, sätter du i remsan åt fel håll så monterar maskinen kretsen åt fel håll då Z bara rör sig upp och ner. Maskinen byggs enligt KISS-principen så kravet är att man ska kunna tänka själv för att kunna använda den.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Nerre »

Men innebär inte den lösningen att du antingen måste designa layouten så alla motstånd med samma värde sitter åt samma håll, eller ha dubbel uppsättning av motstånden?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Jovisst, och dioder tex. får 4 riktningar. Utrymmet runt kortet kommer att utnyttjas som "upplag" för kretsremsorna, det blir hållare som innehåller klippta remsor och som blir flyttbara. Själva "bordet" blir 3 lager, plyfa, tunn stålplåt och tunn gummiduk överst, då kan hållarna som skrivs ut innehålla magneter och blir alltså flyttbara hur som helst utan fasta lägen.
Det här systemet blir modulärt och utbyggbart för framtida behov och kretsar som inte finns i systemet än.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Nerre »

Men tar det inte nästan lika lång tid att "ladda" maskinen då som det hade tagit att placera komponenterna för hand? :)

Ok, har man problem med finmotoriken, skakningar eller så så blir det ju kanske enklare med maskinen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Swech »

Komponenterna ligger inte helt vinkelrät i remsorna så du behöver ändå vrida dem rätt.

Swech
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Nerre skrev: 6 april 2023, 21:27:06 Men tar det inte nästan lika lång tid att "ladda" maskinen då som det hade tagit att placera komponenterna för hand? :)

Ok, har man problem med finmotoriken, skakningar eller så så blir det ju kanske enklare med maskinen.
Nej det tar bara en bråkdel så lång tid att ladda kassetterna, tryck i remsan i slitsen, dra av plasten, klart. Tar max 10 sekunder och antal komponenter av den sorten bestämmer längden på kassetterna, det blir 10 och 25-kassetter, modulärt som sagt. Eftersom jag inte använder pasta så löds ju ett ben fast först i den för-förtennade paden, nu får jag båda händerna fria och kan löda på traditionellt vis utan att kretsarna rör sig.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Swech skrev: 6 april 2023, 21:45:56 Komponenterna ligger inte helt vinkelrät i remsorna så du behöver ändå vrida dem rätt.

Swech
Lite "ruckmån" kommer det att finnas, det blir inte helstumt men inte heller svängbart men jag kanske ska satsa på svängbart? Den delen är inte påbörjad än så den går att designa hur som. :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Swech »

Det är inte heller trivialt att rycka av plasten eftersom hälften av komponenterna då hoppar ur sina fickor..
De kommer inte heller att ligga still, om du stöter till bordet eller liknande....
Gör lite tester först för det som kan verka enkelt och självklart funkar sällan i PNP världen (har 7-8 olika maskiner under bältet...)

Swech
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Nej rycka av plasten, då har man kretsar över hela bänken, dra sakta och åt samma håll den kom från är ju det enda som gäller. När jag handjagat nu trycker jag fast fickorna i klischéhäfta och sen drar av plasten, fickorna kommer att sitta i slitsar i hållare med magneter i botten och naturligtvis kommer förfarandet att dra av plasten vara likadant. Jag har lite idéer om det hela, jag är inte helt grön på ytmonterat och har för länge sen gjort nybörjarmisstagen,,,,,som att dra av plasten rakt upp,,,,gick sådär. :lol:

Jag bygger en bit i taget, ändrar om det inte blev rätt tills det funkar, det är enda sättet. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5805
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av rvl »

Tillsvidare verkar detta att vara en avancerad tredje hand, men man vet ju inte var det slutar, för Teknikern verkar mer öppen för nya idéer än somliga...

Har inte mycket direkta personliga erfarenheter i ämnet. Jag har sett H.O-tråden och lite andra DIY-vinklingar "på nätet". För ett helautomatiskt system, så verkar kamera som identifierar komponentens placering och orientering att vara väldigt central. Finns det andra lösningar på den problematiken?

Lödpasta är också något som jag själv inte prövat, men med ytmonterat skulle jag väldigt gärna testa. Pastan är dessutom litet förlåtande med komponentplacering och suger automagiskt komponenten rätt bara den är nära nog när tennkulorna börjar smälta. Naturligtvis förutsatt att kretskortets paddar är rätt utformade för ändamålet. Lödmask är väl också en del i detta och det ingår förmodligen inte i Teknikerns process ...ännu.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Jag har testat tennpasta och varmluft, det fungerar bra men lödpastan har ju ett "bäst-före-datum" och eftersom jag inte löder många kort frekvent så gick lödpasta bort i planeringen, det går snabbare att handlöda och nån reflowugn kommer jag aldrig att skaffa heller pga. samma sak, produktionen är alldeles för liten. Jag satsar på detta system och handlödning, det passar min produktion allra bäst och blir flexibelt.

Jag fick fö. bordet klart, plyfa, stålplåt och gummimatta som en sandwish, verktygshållaren ska designas om lite, släden blir kvar som den är men hållaren för tryckluftkolven blir höj och sänkbar, det var tänkt att köra utan bord direkt på arbetsbänken men jag tänkte om och då ändrar jag designen bara. :)
20230407_100424.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av vaxfan »

Bäst-före-datum på pasta är inte så kritiskt, åtminstone inte för hobbyändamål.
Jag har en burk Loctite GC10 som gick ut 2016 och har stått i rumstemperatur.
Testade att löda några SOT23 och 0603 med varmluft, och det blev helt ok resultat.

Även på enklast möjliga uppsättning så skulle jag personligen se till att använda pasta.
Applicering av pasta kan man göra med dispenser för enstaka prototyper, men en plåt är absolut värt det i följande fall:
- flera kort
- kort med relativt många komponenter
- kort med många små komponenter

Angående pick & place på olika nivåer, från enstaka kort till tusentals kort per månad, så får man titta på sina behov och var man man faktiskt tjänar in något.
Om man har problem med att hantera små komponenter så är ett mikroskåp och en bra pincett bra alternativ.
Ska man ändå ge sig på en maskin så är det många faktorer att titta på.

Hur små komponenter ska maskinen hantera? Det i sin tur påverkas av mekaniska toleranser i ramverk och rörliga delar.

Ska maskinen kunna hantera både små och stora komponenter? Då behöver man kunna ha olika plockmunstycken.
Då kommer följdfrågan, ska dessa bytas automatiskt eller manuellt?

Som tidigare nämnts så ligger inte komponenter perfekt i remsorna. Man måste kunna vrida komponenterna innan de sätts.
Hur mycket ska de vridas då? Ska operatören avgöra det själv eller ska det göras med visionsystem?

Ska komponentplockning och sättning utföras manuellt eller ska X/Y/X/Q positionering göras med motorer? Att för hand få en komponent rätt i alla riktningar plus rotation kräver lika mycket som att använda en pincett, fast man får sämre känsla i rörelserna.

Om man då tar steget till att motorisera så finns det fortfarande många saker att tänka på. Ska systemet vara manuellt eller automatiserat? Enklast möjliga motoriserade system vore kanske i så fall att ha joystickstyrning. Ett automatiserat system med OpenPNP är inte omöjligt att göra men kräver lite mer kunskaper.

Det här är inte tänkt att avskräcka, snarare tvärt om. Jag jobbar med ytmonteringsmaskiner så jag vet vilka fenomen vi råkar ut för och vad man måste tänka på.
Jag har själv tänkt att bygga en P&P, men har en massa annat som har högre prio.

https://www.youtube.com/@stephen_hawes Här är en kille i USA som byggt en egen P&P. Kolla gärna igenom hans videos och se vilka problem han råkat ut för och vilka lösningar han har för olika problem.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Varför jag öht. bygger denna beror på att jag behöver stabilitet, pincett är inget alternativ alls då nervsignalerna för "vrid lite" kan bli "släpp" och en massa annat udda, jag har alltså en defekt beroende på att jag var en centimeter från att hamna på kyrkogården när en häst sparkade mig i ansiktet. Det är finmotoriken som "korskopplas" och beter sig underligt så där har du svaret varför.

Jag ska absolut kolla videon, munstycken kommer att bytas manuellt, landstinget sponsrar med kanyler som modifieras efter behov, min största serie hittills är den nuvarande på 11 kort annars gäller max 2 kort och inte skitmånga komponenter så pastastencil är överkurs. Eftersom mitt mantra genom livet varit "lös problemet" så gör jag det, antingen detta eller lägga av och lägga av är inte riktigt min grej, en tjur lärde mig en gång att "enda gången jag backar är när jag tar sats" så jag lyssnade på vad han "sa", backade och tog sats. :D


Går det förresten enkelt att applicera joystickstyrning med stegmotorer? Jag har ju några över nu när jag slaktat Tronxy-vraket. :humm:
Skriv svar