Funktionsgenerator

kursiv
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 mars 2022, 19:23:43

Funktionsgenerator

Inlägg av kursiv »

Hejsan!

Jag är ute efter någon enkel funktionsgenerator för att använda till lite labbning.
Någon som har ett tips på någon hyfsat enkel, men ändå kapabel, gärna med två utgångar?

Tar gärna tips på gamla grejer som är bra, och som går att få tag på relativt lätt begagnat.
Men nytt funkar också.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen! :)

Du får nog inkludera en budget också.
Och så billig som möjligt är inte en budget, för det är en bra taktkänsla och en strömbrytare. ;)

Jag hade inga krav och använder den väldigt sällan, men köpte en naken utan låda eller nåt.
Typ en sån: https://hackaday.com/2020/02/25/review- ... generator/

Men har du helt andra krav så är budgeten en annan och kraven likaså förstås.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har iofs en funktionsgenerator liggande i källaren och som kan fungera (nån utgång är det vajsing med), men som sagt det är mer av ett projekt än en färdig apparat, fast det var en färdig apparat en gång i tiden (fattas 4 skruvar som håller ihop lådan).

Vad ska du ha för signal ut? Fyrkant, trekant, sinus ... ?? Frekvens??
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av Glenn »

Just signalgeneratorer tycker jag man ser hyfsat ofta hyfsat billiga begagnade, men det beror ju på vilka krav man har.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av H.O »

Om de är en digital, arbiträr DDS du vill ha så lär den här vara förvånansvärt prisvärd:
https://eleshop.eu/uni-t-utg932e-functi ... rator.html

Finns även som 60MHz, UT962E, för några ytterligare hundringar.

Tror inte det blir billigare än så för en "riktig" apparat i kapsling med knappar, rattar och display (och inte bara ett kretskort med en USB-kontakt). Sen finns det i princip ingen gräns uppåt, vare sig i pris eller prestanda.

DDS tekniken har sina för och nackdelar så det är inte säkert att det är rätt lösning för just dig.
kursiv
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 mars 2022, 19:23:43

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av kursiv »

Oj vad många svar!
Tänkte att den inte får var allt för dyr. Får man något för en tusing?
Ska användas till audio, och tänker väl att sinus, fyrkant, triangel, såg är gött? Sinus och fyrkant räcker kanske egentligen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av 4kTRB »

Jag har alltid trott att signalgenerator och funktionsgenerator är olika saker.
Tror jag fått detta lärt i skolan.
kursiv
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 mars 2022, 19:23:43

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av kursiv »

Ja det kanske inte är samma sak? Jag tycker det ser ut som att termerna används synonymt när jag kikat runt iaf.


Är en sån här duglig tro?
https://www.conrad.se/p/joy-it-jt-jds66 ... 37-2138351
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Säkert hur bra som helst.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av 4kTRB »

Elektor har en del att välja på.
Är du medlem får du dessutom rabatt.
https://www.elektor.com/tools/test-meas ... generators
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

En byggsats från Elektrokit https://www.electrokit.com/produkt/sign ... khz-fg085/

Tycker den vekar bra! Det enda är kanske att frekvensen på 200 KHz är för låg? Men det beror ju helt på vad du ska göra!

Det som ibland kan vara problem med vissa funtiongeneratorer angående sinus utgången är att om den är formad efter en fyrkant/triagelvågen finns risk att sinus signalen innehåller mer distorsion än om den skulle var grundtonsbaserad! Som t.ex. en Wienbrygga, LC-oscilator mm. Det är svårt att se i schemat men risken kan finnas. Har du mycket höga krav på sinusen kanske du ska bygga en yttre sinus oscilator istället. Eller göra en kombo! Köp denna som säkert är bra i övrigt men bygg en enkel sinus osc. själv! Vad tror du om det?

Ser att det sitter några LM6172, op-kretsar för drivning av utgångssteget på generatorn!

Här ett ex. på en Wienbrygga:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av 4kTRB »

Här är ett intressant bygge som använder ordinära TL082 http://www.janascard.cz/PDF/An%20ultra% ... 0%20dB.pdf
MiaM
Inlägg: 9909
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av MiaM »

Detta är vad jag lärt mig:

Funktionsgenerator = flera olika vågformer, ganska låg maxfrekvens

Signalgenerator = enbart sinus, höga frekvenser

Till trådens fråga:
Funktionsgenerator, åtminstone med måttliga prestandakrav (dvs om nån procent distorsion för sinusvåg är okej) är en av de grejer som är lämplig att bygga själv om man vill. (Det andra praktexempel på sånt som är lämpligt att bygga själv är labbnätaggregat).

Klassikern är att använda t.ex. XR2206, lämpligt är att kolla på byggena elektor haft genom åren. Nåt av byggena har lite extra komponenter som gör att sinusvågen blir bättre än de flesta XR2206-byggen.

Annars går det såklart även att bygga något som arbetar digitalt.

Bonus: dator eller mobiltelefon med lämplig app kan vara riktigt bra som funktionsgenerator, fast då är ju högsta frekvensen en bra bit lägre än de kanske 200khz eller liknande som en dedikerad funktionsgenerator brukar vara specad till. (Dessutom har väl en funktionsgenerator faktisk fyrkantvåg även vid de frekvenserna, medan även om man väljer fyrkantvåg på en dator/mobil så blir det nog i stort sett sinus vid 10-20kHz).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av TomasL »

Och en tongenerator är samma som en signalgenerator, fast inom det hörbara frekvensområdet.
Signalgeneratorer har ofta möjligheten till att modulera utsignalen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av opampen »

MiaM skrev: 28 maj 2023, 21:31:34 Detta är vad jag lärt mig:

Funktionsgenerator = flera olika vågformer, ganska låg maxfrekvens

Signalgenerator = enbart sinus, höga frekvenser

Till trådens fråga:
Funktionsgenerator, åtminstone med måttliga prestandakrav (dvs om nån procent distorsion för sinusvåg är okej) är en av de grejer som är lämplig att bygga själv om man vill. (Det andra praktexempel på sånt som är lämpligt att bygga själv är labbnätaggregat).

Klassikern är att använda t.ex. XR2206, lämpligt är att kolla på byggena elektor haft genom åren. Nåt av byggena har lite extra komponenter som gör att sinusvågen blir bättre än de flesta XR2206-byggen.

Annars går det såklart även att bygga något som arbetar digitalt.

Bonus: dator eller mobiltelefon med lämplig app kan vara riktigt bra som funktionsgenerator, fast då är ju högsta frekvensen en bra bit lägre än de kanske 200khz eller liknande som en dedikerad funktionsgenerator brukar vara specad till. (Dessutom har väl en funktionsgenerator faktisk fyrkantvåg även vid de frekvenserna, medan även om man väljer fyrkantvåg på en dator/mobil så blir det nog i stort sett sinus vid 10-20kHz).
Håller helt med dig om att det är alltid trevligt att bygga en generator o labbagg. själv. Därmot är i en del fall någon procent dist för mycket. Därför är just kombon med en separat sinus och en kant/tiangel generator för sig bäst. Jag har byggt mycket med både XR2206, ICM8038 samt MAX038. Den sista gick att pumpa upp i 20 MHz men knappast användbart. Jag nöjde mig med 10MHz. Där var sinus kurvan ganska bra. Men jag byggde till filter som tog bort delar av distorsionen så signalen blev renare. Det är möjlighet också. Tror det har gjorts något liknanade på XR2206. Gillade även XR2206 användbar ända upp till 1MHz. Men tyvärr är dessa kretsar lite svåra att få tag på. Det kan ju finnas men Electrokit och Elfa som sålde dessa tidigare har ej. Men som sagt dessa kan finnas hos andra återförsäljare om man har tur. Vad jag vet är att Maxim som tillverkade 038:an har lagt ned tillverkningen. Det stod i Allt om elektornik för flera år sedan.
Skriv svar