Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Artesuave »

Hej!

Försöker hjälpa en kompis som bygger nytt. Han köpte en köksfläkt men slängde ut motorn och valde en takmonterad EC-fläkt som styrs av 0-10V.

Jag tror att det borde att gå att lösa ganska enkelt med några relä men ni får gärna rätta mig eller visa om det finns något enklara sätt att lösa det hela.
Har gjort en skiss som förklarar allt.

Fläktkåpan har 4 fläkthastigheter och ger 230v ut på en kabel åt gången, det är 4st kablar.

Finns det enkla relä som fungerar med 230v in?

När jag ska räkna ut storleken på motstånden för 12V till 2, 4, 6 och 8V. Det är väll ohms lag som gäller?

Räknade snabbt innan men fick väldigt små värden men det kanske går att hitta små motstånd styckvis på nätet eller?
fläkt.jpg
Tacksam för synpunkter om det här inte är bra eller om det finns enklare sätt.

Trevlig helg!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Icecap »

Def finns reläer som aktiveras med 230Vac.

Motstånden du vill ha kan inte beräknas då en spänningsdelare måste bestå av minst 2 motstånder.

Då vi inte vet vilken impedans som finns på fläktens styringång måste vi anta lite.
Min erfarenhet med en fläkt med 0-10V ingång gav att om man INTE styr ingången går den till 10V (full flås alltså).

Har för mig att det var 10k impedans på ingången.

Om vi utgår ifrån 10k som impedans måste spänningsdelaren ha en impedans på max. 1k för att styra ordentligt.

Så mellan fläktingången o GND ska det placeras ett 1k motstånd.
För 10V ska motståndet mellan relä (12V) vara 200Ω.
6V får du med ett 1k modstand.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Artesuave »

Tack för svaret!

Skulle du vilja skicka en länk till ett sådant relä? Jag hittar bara de som har 3-32VDC input och 24-380VAC.

Kan jag mäta impedansen på fläktens styringång med en multimeter eller vad behöver jag?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Marta »

Det där med reläer låter som ett snedtänk. Koppla bort 230V från knapparna om de nu nödvändigtvis skall användas. Är det hopknölat med 230V till lampa så var försiktig.

Alternativt borra ett hål och montera ett variabelt motstånd. Ta reda på om manöverkretsen är isolerad, annars måste den hanteras som nätspänningsförande.

Det är av yttersta vikt att ha ett fast grundvärde så lägsta inställning räcker för att fläkten skall få ett lämplig lägsta varvtal. Detta skall väljas med god marginal, den blir trögrare så småningom. Blir den stående med för låg ström för att börja rotera kan den överhettas.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Artesuave »

Fläktkåpan har ett kretskort som ger 230v ut i 4 olika steg då den befintliga motorn hade 4 olika lidningar, detta sker när man trycker på knapparna. Den nya motorns hastighet regleras med 0-10v.

Det kändes spontant sätt som det var lättast att göra som min skiss i tidigare inlägg men någon annan kanske har någon lättare lösning på det hela :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av rikkitikkitavi »

Antingen sätter du in reläer med 230VAC spole, eller så använder du ngn form av optokopplare.
Googla "Relä 230VAC spole"

Med hög sannolikhet så finns det en 10V referensspänning vilken man kan dela ner till en viss styrspänning i EC fläkten. Ofta med en potentiometer. Du behöver alltså INTE en extern 12V matning.
länka in EC fläkten så ser vi vad det är för djur.

Du gör alltså så att reläernas kontakter väljer VILKEN av potentiometrarna som kopplas till styringången.

Problemet är att du har 230VAC i befintlig fläktkåpa och styrkort, så du måste dra in styrspänningen från fläkten där uppe och ner till fläktkåpan. Det är klart att föredra ur säkerhetsperspektiv jämfört med att dra upp fyra 230VAC trådar.

Får du plats med reläerna i befintlig fläkt ?

En fundering, det sitter säkert redan 4 st reläer på styrkortet som ger 230VAC ut. Går hela denna på 230VAC?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Marta »

Köp en styrbox passande den aktuella fläkten. Det är en liten fyrkantig låda liknande en utanpåliggande lampströmbrytare, med ett vred för inställning luftflöde. Den har även en inställning för lägsta varvtal. Den kostar mindre än de tänkta reläerna. Den är CE-märkt, godkänd och det korrekta sättet för att utföra installationen.

Tillägg: Ungefär en sådan här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Mindmapper »

Artesuave skrev: 1 april 2023, 11:03:57 Hej!

Försöker hjälpa en kompis som bygger nytt. Han köpte en köksfläkt men slängde ut motorn och valde en takmonterad EC-fläkt som styrs av 0-10V.

Jag tror att det borde att gå att lösa ganska enkelt med några relä men ni får gärna rätta mig eller visa om det finns något enklara sätt att lösa det hela.
Har gjort en skiss som förklarar allt.

Fläktkåpan har 4 fläkthastigheter och ger 230v ut på en kabel åt gången, det är 4st kablar.

Finns det enkla relä som fungerar med 230v in?

När jag ska räkna ut storleken på motstånden för 12V till 2, 4, 6 och 8V. Det är väll ohms lag som gäller?

Räknade snabbt innan men fick väldigt små värden men det kanske går att hitta små motstånd styckvis på nätet eller?

fläkt.jpg

Tacksam för synpunkter om det här inte är bra eller om det finns enklare sätt.

Trevlig helg!
Jag tycker det ser lite konstigt ut, att de ska ha fyra reläer som lämnar ut 230V.
Den gamla motorn drivs av 4 spänningar. Dessa tas ut av en trafo. t.ex 80V, 120V, 160V och 230V: Det normala borde då vara att koppla omkopplaren till dessa 4 spänningar och från omkopplaren skicka ut den som ska till motorn.
Har motorn en 10V styrspänning så koppla loss omkopplaren från 230V systemet. Koppla istället via en spänningsdelning in styrspänningarna på omkopplaren och låt de gå upp till motorn.

Det bästa vore om du talade om vilken spiskåpa och vilken EC motor som används!
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Artesuave »

Jag bifogar scheman för spiskåpans kretskort där motorn som följde med är överkryssad, även diagram för kontakten till EC-motorn.

Fläkten är monterad på taket och likaså fläktkåpan i köket, kablar är framdragna.

Det lättaste hade ju såklart varit att köpa ett 0-10V vred men jag tror inte kompisen är så sugen att sätta vredet utanpå spiskåpan som idag hänger ovanför spisen som sitter i köksön idag.
Jag tror att dem i största mån vill använda knapparna som finns idag på fläktkåpan.
schema.JPG
schema fläkt.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Mindmapper »

Det var 4 reläer och en motor med flera hastigheter.

Det som kräver minst resurser i det här fallet är väl att koppla in sig på flatkabeln som kommer från panelen. Klipp av kabeln en bra bit in, så går det att skarva ihop den om man misslyckas.
Hur panelen är gjord påverkar naturligtvis det som sker sedan. Är det en elektronisk panel blir det lite annorlunda. Antar här att det är elektromekaniska knappar. Då får man koppla in resistorer som ger den önskade spänningsdelningen till motorn.

Själv skulle jag använda två st kablar upp till motorn. En 3-ledare för 230V och en 4-ledare för 10V. Koppla in 10V ut, GND och 0-10V in. Den fjärde ledaren har man då till Tacho out om man skulle vilja använda den någon gång.
Se till att inte kortsluta 10V från motorn.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Artesuave »

Det verkar vara en elektronisk panel, så här ser den ut:
348388633_3338530176477749_993957374002520469_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av pfyra »

Det är ju som gjort för att ha mer eller mindre steglös reglering mellan 0-10v med + och -.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Mindmapper »

Som pfyra säger är det stiligt att ha en styrning med mikroprocessor och steglös styrning.
Det enklaste är dock att utnyttja det som sitter där redan. Antagligen sitter styrningen till knapparna på moderkortet. I det fallet blir det väl att gå in på reläerna. Titta vilken typ det är. Spolen styrs förmodligen av 12V DC. När man identifierat vilken typ av spole det är, blir nästa steg att se hur spolen styrs.
Där finns två möjligheter:
alt.1 Ena sidan av spolen sitter fast kopplat till GND och den andra sidan på spolen får styrspänning (12V DC) när spolen ska aktivera reläkontakterna. Sk. "high side" styrning.

alt.2 Ena sidan av spolen sitter fast kopplad till (+12V) matningsspänningen. När spolen ska aktivera (dra) relät jordar en transistor den andra sidan av spolen till GND. Styrning med OC. "open collector". Transistorns kollektor drar ner spolen till GND när transistorn leder.

Vilket alternativ som gäller avgör hur man går vidare. Man bör tänka på att i detta fall hamnar nära 230VAC och ska kunna jobba säkert. Det kräver en hel del. Det enda sättet att göra det säkert är egentligen att göra en helt ny styrning utan inblandning av 230V. Jag skulle tro att den varianten redan finns framtagen till den här fläktkåpan. Styrning med EC-motorer är ju den lösning som kommer att vara vanligast i framtiden, om det inte redan är så.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av Artesuave »

Så här ser kretskortet ut:
received_179178244787783.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styrning av fläkt, val av relä samt beräkna motstånd

Inlägg av mrfrenzy »

Det går utmärkt att göra som du tänkt utan att modifiera kretskortet.

Tag 4st resistorer ca 2k och seriekoppla från 0V till 10V.
Tag 4st plintrelä med 230V spole och koppla in istället för gamla motorn.
Anslut reläernas kontakter mellan varsin punkt mellan resistorerna och sedan till 0-10V ingången på nya motorn.

Jag har gjort exakt detta med en EC-fläkt fast bara två reläer och styrt av PIR-sensorer.
Skriv svar