Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av robertr81 »

Hur är det tänkt att man ska fästa jorden i denna typen av RCA?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robertr81 4 april 2023, 08:38:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fästa jordpunkt i denna RCA-kontakt

Inlägg av Mickecarlsson »

Spontant säger jag en lödögla. Då slipper man värma kontakten till absurdum.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Fästa jordpunkt i denna RCA-kontakt

Inlägg av robertr81 »

Tack! Jag behöver alltså skaffa ytterligare en del med rätt diameter inte följde med kontakterna… t
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Fästa jordpunkt i denna RCA-kontakt

Inlägg av GeekJoan »

Kanske är tänkt att skruvas fast i en plåtlåda som är jordad.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fästa jordpunkt i denna RCA-kontakt

Inlägg av MiaM »

Eller löda på den där ojämna biten som sticker ut (i två exemplar per kontakt)?

Nylonbrickorna säger att den är nog inte tänkt att jordas via chassiet.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Fästa jordpunkt i denna RCA-kontakt

Inlägg av robertr81 »

Jag slipade ner ytan försiktigt och har lagt på lite lod som Miam föreslog på den lilla utstickande biten. Har svårt att få lodet att flyta ut där och får gå på med mycket värme, det liksom kletar och flyter inte ut fint som på pinnen i mitten. Testat pensla med fluss men det hjälpe inte.
Det kommer nog funka att få ihop det men blir nog svårt att få det fint när det inte flyter ut och vill heller inte ha någon kallödning.

Den orangea plastdelen är tänkt att sättas på en Technics 1210 vinylspelare. Kablarna är integrerade på dessa och jag vill kunna ha möjligheten att lossa RCA, jord och ström när spelarna flyttas runt. Funderar lite på val av kablar för den korta lilla biten mellan tonarmens kretskort och mina RCA-kontakter. Finns det någon risk med förluster i ljudkvalité beroende på vad jag väljer (ca 10cm)? Hade även varit skönt att slippa en isolerad kabel då där är lite trångt. Tonarmens kablar är väldigt tunna som går till det lilla kretskortet.
Det är alltså från punkterna från den svarta kabeln som ska gå upp till mina RCA-kontakter. Hade gärna haft någon form av 5polig microkontakt med så att det enkelt går att ta isär mitt orangea ”torn” om det finns behov av service så man slipper löda loss från kontakterna…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av robertr81 »

Har dessa kablar med 5polig kontakt. Är nog inte koppar i kablarna samt oisolerade. Jag är ingen audiofil men vill inte ha någon kraftig försämring, skapa en svag länk. Menar folk köper RCA kablar i guld osv
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av pi314 »

Men, vänta nu...
Är det signalen från pickupen som du tänkt köra på dom där kablarna?

Den signalen har väldigt låg nivå och korrigeras dessutom med en s.k. RIAA-kurva, som kompenserar för olinearitet i signalen som kommer från pickupen. Det innebär en betydande höjning av nivån på låga frekvenser.

En oskärmad kabel kommer att ta upp brum. Som har låg frekvens. Det vill du inte råka ut för.

Du måste ha skärmade kablar.

/Pi
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av robertr81 »

Stort tack. Då kapar jag befintlig fastlödd originalkabel en bit och löder fast den i kontakterna. Hade varit smidigt med en intern kontakt men får väl löda loss kablarna från rca-kontakterna den dag tonarmen behöver service.
Hur är det med pickupens originalkablar då? Dom ser oskärmade ut?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kör så klart med skapliga standardkablar. Alla sorters kablar med esoteriska namn (ofta efter indiska gudar) och med än mer esoteriska priser och med besynnerliga utförande (kryobehandlad teutretiumberylliumfantasium eller ormoljebehandlad unicorniumkablar med trippel guldisolering) är ren scam. Men se till att de är så skärmade som möjligt i alla fall.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av pi314 »

Dom kablarna som går från pickupen till det lilla kretskortet går i ett metallrör, som utgör skärm.
Dom svarta kablarna som sedan går vidare är skärmade.

Om du vill testa så kan du koppla in en meter oskärmad ledning på en av förförstärkarens ingångar. Eller ta i ingången med ett finger. Gissningsvis kommer det att brumma en hel del.

Exakt hur mycket det brummar beror på miljön. I en normal bostad eller en normal lokal där det finns elkablar i väggarna finns det också ett brumfält.

Elallergiker skärmar ibland all el. Då blir brumfältet svagare. I stort sett kan man säga att där det finns civilisation så finns också ett brumfält.

/Pi
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av robertr81 »

Det är dock en bit som är oskärmad av tonarmens kablage. Ca 5-7cm. Tänte att ytterligare 5-10cm kanske inte skapade några problem… men nog lika bra vara på den säkra sidan då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av MiaM »

HUGGBÄVERN skrev: 4 april 2023, 09:24:46Du kör så klart med skapliga standardkablar. Alla sorters kablar med esoteriska namn (ofta efter indiska gudar) och med än mer esoteriska priser och med besynnerliga utförande (kryobehandlad teutretiumberylliumfantasium eller ormoljebehandlad unicorniumkablar med trippel guldisolering) är ren scam. Men se till att de är så skärmade som möjligt i alla fall.
Det som är relevant för MM-pickuper är kapacitansen som faktiskt kan bli icke försumbar i kablarna. Det är väl anledningen till att kablar som sitter fast monterade på lite dyrare skivspelare ofta är ganska tjocka - mer avstånd mellan ledarna ger lägre kapacitans.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fästa jordpunkt RCA-kontakt samt val av kabel?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra där MiaM! :tumupp:
Och det är också därför många RIAA-förstärkare har valbar lastkapacitans på ingångarna.
Skriv svar