Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6951
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

Vad har Du för logiknivåer på ESP32? Är det 3.3V så är det otillräckligt. Shiftregistren vill ha 0.7Vdd vilket är 3.5V. Då är 3.3V högst marginellt och definitivt "out of spec." även om lasten minskats. Den rätta lösningen då är någon 74HCT buffer som accepterar TTL-nivå 2.45V som etta.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Det har du rätt i. Tänkte inte på det :oops:
Då får man lägga till det på styrkortet.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Har kommit en liten bit till på det här projektet, men utejobb pockar på så det blir mindre tid över till detta.
Har fixat så man kan justera ljusstyrkan i 10 steg från låg till lägst (jo, faktiskt).
Klocka, temperatur och luftfuktighet är i princip klart.
Visningen av det kan ev ändras/justeras, man kanske vill ha tid i 5sek och temp/hum i 5sek. Eller inte.
HTML-koden till ovanstående är väl också i princip klar. Så här ser det ut nu:
Screenshot_20230502_073808_Chrome.jpg
Klickar man på "Fast clock" så byts bilden till detta:
Screenshot_20230502_073829_Chrome.jpg
och det här är långt ifrån färdigt, har bara lagt till lite knappar utan funktion.
Funderar fortfarande på hur jag vill att det ska styras.
Behöver kunna:
* sätta en starttid
* sätta hastighet x1-10
* start-paus-stopp

Hårdvaran ser jag inget större problem med, ska rita och beställa ett nytt styrkort men det blir lite senare.
Men nu går det att lägga undan skylten ett tag och koda HTML på en lös ESP32.
Och det lär ju ta ett tag :|
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av ecenier »

Det är dags för en demo på film tycker jag :)
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Kan bli när jag fått snabbklockan att snurra lite, annars är det inte mycket att se. :)
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Har fått ordning på dom funktioner jag vill ha, återstår att städa och kommentera koden.
Men först är det ett par saker jag behöver fixa, och dom här grejorna vet jag inte mycket om.

Den hämtar ju aktuell tid från en NTP-server i Sverige.
Tänkte hämta en gång i timmen, är ju inte en kronometer direkt och den visar ju ändå inte sekunder.
Är det för ofta?

Hur fasen gör man med sommartid?
Antar att man får sköta det i programmet, men hur gör man det?
Ändras ju natten mellan lördag och söndag, så det kan ju vara olika datum.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

En gång i timmen är ju på ett sätt lite tätt med tanke på att du inte ens visar sekunder. En gång per dygn skulle räcka gott.
Samtidigt är en timme oceaner av tid för internet och en mikroprocessor, så det är ju inte att tjata ihjäl nåt heller.

Finns ingen svensk korrigerad NTP?
Annars får du nog ha en knapp, eller kalenderfunktion för det.
Tror du skylten lever i 10år? Då behöver du 20 datum bara. En smal sak att lagra i ett program.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Glenn »

NTP är per definition UTC, sen är det upp till hosten att korrigera TZ och DST.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

FormerMazda skrev: 12 maj 2023, 11:33:15 En gång i timmen är ju på ett sätt lite tätt med tanke på att du inte ens visar sekunder. En gång per dygn skulle räcka gott.
Samtidigt är en timme oceaner av tid för internet och en mikroprocessor, så det är ju inte att tjata ihjäl nåt heller.

Finns ingen svensk korrigerad NTP?
Annars får du nog ha en knapp, eller kalenderfunktion för det.
Tror du skylten lever i 10år? Då behöver du 20 datum bara. En smal sak att lagra i ett program.
Jag vet inte hur stor avdriften är på klockan och har nog ingen större lust att kolla och justera det, så hämta varje timma kanske är lagom.
Då lär ju det stämma på minuten, i alla fall. Får smaka på det.
Knapp för sommartid är ju inget kul, får bli som jag trodde då, kalender :(
Det är ju inget problem i sig, utan det är att få fram rätt datum.
Finns det någon lathund för datumen 10år framåt eller får man sitta och leta fram det själv, tro :humm:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Hobbyisten »

Täcks inte upp för sommartid/vintertid på nätklockorna ? Annars, om du ställer klockans sommartid manuellt (vilket kanske inte är så jobbigt) skulle den ju dras tillbaka en timme vid synk. Aha, läste Glenns inlägg ovan :idea:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6951
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

Övergångarna för sommartid görs sista söndagen i mars/oktober, så det är lätt. Men Du bör ändå ha en knapp, det politiska stridsdammet kring sommartidens existens inom EU har inte satt sig.

Tidsignalen från DCF77 innehåller en bit som förvarnar omställningen. Med en drärlig antenn bör den ge hyfsat stabil signal nattetid i Allingsås. Hur det är med NTP vet jag inte, men troligen ingen info eftersom sommartiden är nationsberoende.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Efter att EU beslutade att det är upp till varje enskilt land att bestämma om dom vill ha sommartid eller ej, är frågan i princip helt död.
Skylten kommer troligen att sitta i källaren hos min bror som bor mellan Vara och Lidköping.
Varken DCF77 eller GPS lär vara användbart, däremot så finns det faktiskt helt ok wifi-täckning i källaren.

Så det lär nog bli att sitta och påta ihop en kalender. Det är gott om tid för det, har inte ens ritat färdigt styrkortet än.
Sedan ska jag fixa någon monteringsskiva på ena gaveln för extern antenn till ESP'n, och kontakt för strömförsörjning.
Hade varit käckt att få dit en usb-kontakt också, för uppdateringar. Det här med OTA är nog lite överkurs för mig.
Eller att man kan montera ESP'n så smart på styrkortet att man kan komma åt usb-kontakten på gaveln :humm:

Men ni ska veta att jag är glad och tacksam för all input, det här projektet är en bra bit över min kunskapsnivå.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av rvl »

Kanske?
http://worldtimeapi.org/api/timezone/Europe/Stockholm
Om man litar på att siten lever lika länge som klockan, men med kalender som plan B, eller snarare första steget så man vet när man ska kolla, så är det inte så farligt att eventuellt bli utan svar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6951
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

För att hitta omställningsdagen så räkna fram dagnumret, t.ex. enligt UNIX-time, för den siste i mars/oktober. Ta detta mod 7 så vet Du vad det är för dag. Utifrån det är det lätt att bestämma sista söndagen == den dag övergången sker.

Det finns olika sätt att bestämma dagnummer. Googla så hittar Du lämplig algorithm för aktuellt språk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time
https://en.wikipedia.org/wiki/Julian_day
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Trodde jag var rätt hyfsad på att googla, men icke :(
På samma site som jag hämtade koden för ntp-tid och webserver så finns ju också en sida om ntp-tid med dst, daylight saving time:
https://randomnerdtutorials.com/esp32-n ... ht-saving/

Har efter lite trial and error lyckats implementera detta i min kod.
Det verkar ju fungera, men jag skall ärligt säga att jag inte fattar allt i koden.
Nåja, då kan jag nog kalla sommartidsproblemet som löst :)

Återstår städning, trimning och en jäkla massa kommentarer :cry:
Skriv svar