Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

En mappning. :)

Nu är jag inte säker på orienteringen av sifferkortet, upp är kanske ner.
Men här syns grupperingen iallafall.

Jag har alltså skiftat runt en etta (3x16) 48ggr och plitat ner när LEDs varit tända.

Så för en enkel etta behöver man tända rätt mycket:
11, 12, 13, 14, 15, 16, 40, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 17, 32

Utmaningen är väl egentligen bara att skapa en teckentabell att referera till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Glenn »

FormerMazda skrev: 31 mars 2023, 06:59:19 Att flasha en PIC är inte så enkelt, ett tag för några år sedan var jag på det tåget och tänkte lära mig det, men gav upp.
Andra plattformar är så mycket enklare att jobba med så jag håller med om att det är ett ganska lätt beslut att löda loss och ersätta.
Hur kan det vara lättare än med PIC menar du ? plus, jord, PGC och PGD till din programmerare och sen skicka in ett program med din gratis nedladdningsbara mjukvara ?

Sen kan man ju skriva koden id et man helst vill förstås.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Jag vet inte hur man "mappar" eller vad det kallas.
Nu använde jag en Wemos D1 mini (ESP8266) och ett enkelt demoprogram från nätet, och det kanske finns begränsningar där.
Skickade in 0-256 och såg vad som hände, helt enkelt. Och det fick jag då skicka in i 6 omgångar för att det skulle hamna i sista registret.

Sedan gjorde jag en egen tabell för att relativt enkelt klura ut hur siffrorna ska se ut. Antagligen helt bakvänt, men ni fattar nog ändå.
LED-kort.JPG
Första siffran är gruppen, och alla 6 grupperna ska vara med. Sedan adderar man talen i varje grupp. Baggis :vissla:
OBS: när det är samma tal i flera rutor så adderas det bara en gång.
Bara ett exempel:
Vill man ha en etta så blir det följande:
1 - 0
2 - 63
3 - 128
4 - 255
5 - 0
6 - 128

Dock får man mata in grupperna 6-1 för 6 skall ju vara längst bort.
Punkt har jag inte kollat än men det är ju 4 LED och det lär ligga under grupp 6.
Som sagt, en smart person hade löst det här på ett bättre sätt, men det funkar och jag förstår mig på det. Det är det viktiga för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Du har mappat. :)
Det är ju bara att man gör en karta för vad som tänder vad så att säga, så att man sen kan räkna fram hur man ska göra för att få det man vill.
Så din karta med din matte blir en mappning.

De flesta exempel jag sett är just för 8-bitars skiftregister, därav 0-255 i decimalvärde.
Siffrorna från skylten har 3st 16-bitars skiftregister, därför får man köra funktionen 6 ggr.
Så du har gjort helt rätt, eftersom det funkar. Frågan är vad som är rätt liksom.

Jag kollade på arduinos 'shiftOut', och den vill ha ett decimalt värde 0-255.
Och i referensen framgår också att man ska köra den fler gånger efter varandra för att få fler bitar.

Jag gjorde som ett test en kod som snurrar 48 varv och sätter 1 eller 0 på data beroende på om jag träffar i en array som har samma värde som nummer i loopen.
Och så klocka mellan varje ökning i loopen.
Rätt eller fel? Som sagt, det funkar för mig. :D
Kanske inte alls använder den sen, utan kör på din variant. Just nu leker jag bara, för lysande saker är det bästa jag vet! :lol:
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av MiaM »

Om du tydligt ser olika data från "huvudprocessorn" till "slavprocessorerna", först viss data som visar siffror och annan som visar inget alls, så bör det vara lätt att avkoda detta och generera. Lite jobbigt om du bara har analogt oscilloskop eftersom du lär behöva göra reset på huvudprocessorn ett antal gånger för att se samma förlopp med olika triggfördröjning, nästan så att du skulle ansluta en oscillator på lämplig snigelhastighet till resetingången för att få förloppet att upprepa sig. Med digitalt oscilloskop så är det lättare att bara köra one shot och se hur det ser ut.
Glenn skrev: 4 april 2023, 14:45:18
FormerMazda skrev: 31 mars 2023, 06:59:19Att flasha en PIC är inte så enkelt, ett tag för några år sedan var jag på det tåget och tänkte lära mig det, men gav upp.
Andra plattformar är så mycket enklare att jobba med så jag håller med om att det är ett ganska lätt beslut att löda loss och ersätta.
Hur kan det vara lättare än med PIC menar du ? plus, jord, PGC och PGD till din programmerare och sen skicka in ett program med din gratis nedladdningsbara mjukvara ?
Det där må vara lätt, men det bleknar i jämförelse med hur lätt det är att programmera många Arduino eftersom det bara är att ansluta en USB-kabel direkt till Arduniokortet och köra. Som bons så är utvecklingsmiljön väldigt integrerad, har man bara valt rätt USB-serieportjox så är det i princip garanterat att allt fungerar, utan att man behöver genomgå den i mitt tycket makalöst själdödande processen att lära sig en utvecklingsmiljö.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

FormerMazda skrev: 4 april 2023, 16:09:04 De flesta exempel jag sett är just för 8-bitars skiftregister, därav 0-255 i decimalvärde.
Siffrorna från skylten har 3st 16-bitars skiftregister, därför får man köra funktionen 6 ggr.
Så du har gjort helt rätt, eftersom det funkar. Frågan är vad som är rätt liksom.

Jag kollade på arduinos 'shiftOut', och den vill ha ett decimalt värde 0-255.
Och i referensen framgår också att man ska köra den fler gånger efter varandra för att få fler bitar.
Precis så var det i exemplet jag skrev av, det kanske finns andra varianter men nu har jag detta.
Man lägger ju bara in värdena en gång, så det har ingen betydelse.

Sedan är det samma med PWM på Enable, värde 0-255, där 0 är fullt pådrag och 255 är släckt.
När jag testar här så har jag 12V och PWM på 250!!! dvs tänd ungefär 2% av tiden (tror jag det blir).
Rätt behagligt ljus i ett litet rum. Går man under 200 så lyser det väl starkt. Jag ska inte ha den utomhus, i alla fall.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

12V är nog fel, jag mätte upp 8V från moderkortet till sifferkorten.
Sitter en omvandlare på moderkortet som tar ner från 24V till 8V, sen tas det ner till 5V till varje PIC.
Jag hade en 9V adapter jag nog lär ha, för som du säger så finns det ljus så det räcker och blir över! :)
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Kan säkert stämma, jag gissade på att 8V skulle behövas för att man inte skulle se någon skillnad mellan dom olika grupperna.
Får väl leta i väggvårte-lådan och se om jag hittar något lämpligt, annars så kör jag nog på 12V.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Nu har jag lött loss PIC'arna och anslutningskablarna på alla LED-korten.
Satt dit stiftlister istället. Väldigt smidigt att det fanns två olika footprints på PIC-en, en SMD och en THT.
Lite knöligt att PIC-arna var limmade, men det gick rätt bra att lirka loss.
Före byte:
20230329_123128.jpg
Efter byte:
20230330_182753.jpg
I morgon ska jag testa alla korten så jag inte har skadat något, och även ge mig på punkt-korten.
Hoppas också hinna med att borra hålen i plåten för kolon.
När det är gjort kan jag återmontera alla kort och börja programmera.
Men det blir nog nästa vecka. Eller nåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

"Får väl leta i väggvårte-lådan och se om jag hittar något lämpligt, annars så kör jag nog på 12V."

Om Du inte behöver maxxad ljusstyrka så kan Du byta Rext till drivkretsarna från befintliga 1k till t.ex. 2k2 och behålla 12V. Det brukar sluta med ett tjoff när begränsningsdata överskrides...

Tänk även på 5V-regulatorn. Med 12 istället för 8 volt mer än fördubblas den avbrända effekten i denna. Strömmen är beroende av Rext och redanmed 1k antagligen så låg att det är OK, men kontrollera så den inte är glödhet.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Maxad ljusstyrka går inte att ha i möblerade rum. Det lyser fruktansvärt starkt.
Man förstår att det är gjort för utomhusbruk.
Hittar jag ingen 9V vårta så får jag byta Rext för säkerhets skull.
5V-regulatorn tror jag inte är några problem. Ingenting blir ens ljummet vid 12V (när jag kör med PWM, alltså)

Har nu kollat alla LED-korten. Alla fungerar efter ombyggnad :tumupp:
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Moving on.....
Har borrat hål för mina kolon, tycker det blev bra.
20230408_110013.jpg
LED-korten ombyggda och testade.
Provmonterade för tillverkning av kablage och hållare för punkt-korten.
20230408_111240.jpg
Har också börjat skissa på ett nytt styrkort som monteras på orginalfästen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Har "mappat" klart även med punkt-korten, ifall någon mer än jag är intresserad.
LED-skylt mappning.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Gjorde en hållare till punkt/kolon-korten med 3D-skrivaren.
Mäter/tänker som en kratta ibland. Hållaren passar perfekt mellan LED-korten.
Men punkt-korten var ju då givetvis uppochner :(
Gör om, skriv ut ny:
20230411_152933.jpg
Kläms fast av LED-korten. Provmonterat:
20230411_152737.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Har testa lite med 2st LED-kort och det verkar som man kan ha både Enable, Data och Latch gemensamt på alla LED-kort.
Och då styra vilket kort man vill skicka Data till med Clock.
Vilket betyder att man inte behöver en processor med en jäkla massa pinnar, om man inte har särskilda önskemål/planer.
Det är något att fundera på :humm:
Skriv svar