Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av DanielM »

Jag har fått tagit över ett speciellt område där det fanns massa fina prylar. En av dessa prylar var två stycken stora kartonger fullt med IC-kretsar. Det var nog ett par tusen IC-kretsar som någon har sparat och lagt i massa plaströr. Tror närmare mot 5000 IC-kretsar. Dom ligger i originalkartongerna.

Det är mycket 74HC, 74LS serien men det är massa annat också så som CP82C59A och PCF80C552-5-24W.

Logikkretsar och analoga komponenter så som op-amp, diod och transistorer. Detta kommer jag spara på för det används än idag.
Men när det kommer till mikroprocessorer från 90-talet, hur användbara är dom idag?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av Mindmapper »

80C552 är fortfarande användbar. Den andra skulle jag kasta i elektronikskroten.
80C552 är ju inte den snabbaste och har inte alla finesser som dagens MCU har. Men ibland har man användning av en fristående utrustning, kanske med en LCD eller något annat. Du behöver dock en programmerare. Den kanske fanns med i grejorna du fick tag på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av TomasL »

Jag skulle vilja säga Ebay, innan man kastar saker
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av DanielM »

Mindmapper skrev: 24 mars 2023, 20:48:45 80C552 är fortfarande användbar. Den andra skulle jag kasta i elektronikskroten.
80C552 är ju inte den snabbaste och har inte alla finesser som dagens MCU har. Men ibland har man användning av en fristående utrustning, kanske med en LCD eller något annat. Du behöver dock en programmerare. Den kanske fanns med i grejorna du fick tag på.
Problemet jag ser är.

- Utbildningsmaterial
- Villken programmerare jag ska använda
- Mjukvara. Vi talar liksom om Windows 95 här. Nog för jag har 2 datorer med Windows 95 tillgängliga.

Just nu hittar jag inget hur jag använder denna processor.
TomasL skrev: 24 mars 2023, 21:01:32 Jag skulle vilja säga Ebay, innan man kastar saker
Ebay? Sälja?
Inte har jag tid med detta.

Här kastas inget.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av Castor »

Även om man kan använda äldre processorer är det knappast någon bra ide. 80C552 kräver externt minneschip + adresslatch och är en gammal arkitektur.
Dessutom måste kort CADas och den som skall använda skall lära sig arkitekturen. Kanske går att sälja till någon som reservdel, annars är nog återvinningen bäst.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Reservdelar? Nostalgiker som vill gjuta in i plast och ha som brevpress?

Grejen är ju att om någon behöver en slik CPU och inte hittar på vettiga ställen återstår bara Kina och vad man får när man beställer kretsar från Kina är ju en annan sak. :doubt:
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av DanielM »

Castor skrev: 24 mars 2023, 21:59:58 Även om man kan använda äldre processorer är det knappast någon bra ide. 80C552 kräver externt minneschip + adresslatch och är en gammal arkitektur.
Dessutom måste kort CADas och den som skall använda skall lära sig arkitekturen. Kanske går att sälja till någon som reservdel, annars är nog återvinningen bäst.
Jag har också dessa tankar. Logikkretsar är enkla att använda. 74HC och 74SL serien används fortfarande och dessa har jag många utav. Dessa är enkla att använda, trots att PLC är enklare och billigare. Men ändå...behovet kanske finns. Dumt att slänga robust teknik.

Vet att Z-lyft (Zepro) som som gör bakgavellyftarna använder sig enbart av logikkretsar för att kunna producera styrsystem som är så enormt robusta så dom håller i all oändlighet. Motiveringen från dom var att gå ifrån mikroprocessorer till logikkretsar för att mikroprocessorer tappar minnet efter 30 år, medan logikkretsar gör inte det.
HUGGBÄVERN skrev: 24 mars 2023, 22:08:37 Reservdelar? Nostalgiker som vill gjuta in i plast och ha som brevpress?

Grejen är ju att om någon behöver en slik CPU och inte hittar på vettiga ställen återstår bara Kina och vad man får när man beställer kretsar från Kina är ju en annan sak. :doubt:
Brevpress?

Slik? Vad är det för dialekt? Måste vara västra Sverige? (Jag vet att slik betyder "sådan", men att den används i Svenska språket tycker jag är unikt och intressant).

Jag har ingen kunskap om dessa mikroprocessorer och jag har inga verktyg för att programmera dessa. Så jag får väll använda dom i något annat syfte t.ex. testlödning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:tumupp:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brevpress

Vi böra utilisera alla ord som finns i svenska vokabuläret, eljest urvattnas ju språket. :wink:

Ärligt, kan det nånstans finnas användning för dessa processorer? Minns att vi tittade in i jobbets gamla bockningsmaskin och hittade en INS8070. Var hade man hittat en sådan om den varit paj?!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av Swech »

Vet att Z-lyft (Zepro) som som gör bakgavellyftarna använder sig enbart av logikkretsar för att kunna producera styrsystem som är så enormt robusta så dom håller i all oändlighet.
då vet du fel...
Swech
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av Mindmapper »

DanielM skrev: 24 mars 2023, 22:54:11
Jag har också dessa tankar. Logikkretsar är enkla att använda. 74HC och 74SL serien används fortfarande och dessa har jag många utav. Dessa är enkla att använda, trots att PLC är enklare och billigare. Men ändå...behovet kanske finns. Dumt att slänga robust teknik.

Vet att Z-lyft (Zepro) som som gör bakgavellyftarna använder sig enbart av logikkretsar för att kunna producera styrsystem som är så enormt robusta så dom håller i all oändlighet. Motiveringen från dom var att gå ifrån mikroprocessorer till logikkretsar för att mikroprocessorer tappar minnet efter 30 år, medan logikkretsar gör inte det.

Slik? Vad är det för dialekt? Måste vara västra Sverige? (Jag vet att slik betyder "sådan", men att den används i Svenska språket tycker jag är unikt och intressant).
PLC är inte enklare och billigare än logikkretsar. Du bygger inte komplicerade system med logikkretsar nu mera. Men de kan vara bra att ha som kitt i system eller bygga enklare funktioner. Reservdelar är också användbart. Man väljer teknik efter det behov som finns.

Vet ej vilka bakgavellyftar som kommer att användas efter 30 år. Innan 30 år har de nog tjänat ut. Om minnet försvinner efter 30 år har de valt fel teknik. Tänk om all elektronik med MCU skulle sluta fungera efter 30 år. Hur många gamla bilar med elektronik skulle finnas kvar. En modern bil innehåller massor av MCU, de äldre ett fåtal. Flashminnen t.ex. har ett begränsat antal ggr du kan skriva i dom. Är det kritisk löser du det på annat sätt där du har ofta förekommande inskrivning av nya värden.

Finns massor av grejor som håller mer än 30 år. Fast de som tillverkar behöver oftast inte bekymra sig om underhållet efter 10 år. Fast många gör det ändå. Nu är vi inne i slit och slängsamhället och en del tillverkar faktiskt grejor som är gjorda för att inte hålla så länge.

Slik, var ett vanligt ord i norra Sverige när jag växte upp. Är pensionär numera. Har inte hört det på länge. Roligt att det tas ur gömmorna.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av MiaM »

8259 är ju en periferikrets för Intelfamiljen. Den ingår i de flesta PC-moderkort, men sen nån gång på 90-talet så har den integrerats som del i "chipset"-kretsar.

Typisk reservdel för den som lagar vintagedatorer, även om den nog väldigt sällan är trasig. Också typisk del för den som vill bygga vintagedatorgrejer.

80C552 ser ut som en 8051 med mer utrustning. Om jag fattar rätt så betyder just 80C552 att den inte har nåt ROM alls, utan som Castor skriver så kör man separat ROM och behöver en latch till detta.

Även i detta fall så är det väl dels nåt för vintageentusiaster. Den är väl dels också användbar för den som redan lärt sig 8051-familjen. Typiskt för dessa trötta åttabitarsprocessorer är att även om det finns/fanns kompilatorer för dem så skrev man nog oftast helst koden i assembler.

Du lär väl inte kunna få vad Unicorn Electronics tar för 80xx/82xx-kretsar, men det gårt säkert att sälja av.
https://www.unicornelectronics.com/IC/8000.html

Det lät som att det finns fler kretsar. Vissa har väl klart högre värde. Om det t.ex. skulle finnas 6526, 8520 eller 8521, en I/O-krets till C64, C128 och Amiga, så har den en del värde. Inte så troligt att det finns i ett generellt reservdelslager men om det varit nån slags serviceverkstad så kan det finnas.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av DanielM »

HUGGBÄVERN skrev: 25 mars 2023, 08:28:30 :tumupp:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brevpress

Vi böra utilisera alla ord som finns i svenska vokabuläret, eljest urvattnas ju språket. :wink:

Ärligt, kan det nånstans finnas användning för dessa processorer? Minns att vi tittade in i jobbets gamla bockningsmaskin och hittade en INS8070. Var hade man hittat en sådan om den varit paj?!
Eljest används flitigt i ett område som är breddave en stad som jag bor i. :D Trodde eljsest var ett inhemskt dialektord.
Jo, jag vet jag slik betyder sådan, men norskarna brukar detta ofta.

Jag tror det finns inte använding av dessa, förutom att spara den och visa den inför massa folk typ 50 år senare. "Kolla här! På denna tid så var dom så här stora och var dessutom solida inuti, inte som nya som har flytande kisel i sig..."
Swech skrev: 25 mars 2023, 10:05:30
Vet att Z-lyft (Zepro) som som gör bakgavellyftarna använder sig enbart av logikkretsar för att kunna producera styrsystem som är så enormt robusta så dom håller i all oändlighet.
då vet du fel...
Swech
Jag har hört det från någon som jobbade på Z-lyft att dom gick ifrån mikroprocessorer och tillämpade logikkretsar för det var stabilt och robust. Det fungerade också. Jag såg styrsystemet och det verkar vara många månader som den som har utvecklat detta styrkort. Bra jobbat kan jag säga.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av DanielM »

Mindmapper skrev: 25 mars 2023, 10:48:43 PLC är inte enklare och billigare än logikkretsar. Du bygger inte komplicerade system med logikkretsar nu mera. Men de kan vara bra att ha som kitt i system eller bygga enklare funktioner. Reservdelar är också användbart. Man väljer teknik efter det behov som finns.
Det kanske är individuellt tolkat vad som är billigt. Jag menar, jag kan ju tycka att hobby-PLC system är billigare än att köpa in massa logikkretsar för 500 kr.
Jag tycker att logikkretsar är häftiga. Påminner lite om tjuriga 40/50/60-talister som envisas med att man ska bygga styrsystem efter den gamla skolan.
Vet ej vilka bakgavellyftar som kommer att användas efter 30 år. Innan 30 år har de nog tjänat ut. Om minnet försvinner efter 30 år har de valt fel teknik. Tänk om all elektronik med MCU skulle sluta fungera efter 30 år. Hur många gamla bilar med elektronik skulle finnas kvar. En modern bil innehåller massor av MCU, de äldre ett fåtal. Flashminnen t.ex. har ett begränsat antal ggr du kan skriva i dom. Är det kritisk löser du det på annat sätt där du har ofta förekommande inskrivning av nya värden.
En på Z-lyft sa det till mig. Dom använde förut Arduino och Atmel i sina styrsystem. Dom gick över till rena logikkretsar och de sa att styrsystemet kändes riktigt robust. Snabbt och effektivft.
Ja, Volvo 740 från 1988 och uppåt har ju elektronisk insprutning med lambdasond och därmed mikroprocessorer inbyggt i en låda nära högra fjädertornet breddave kamaxeldrivremmen.
Finns massor av grejor som håller mer än 30 år. Fast de som tillverkar behöver oftast inte bekymra sig om underhållet efter 10 år. Fast många gör det ändå. Nu är vi inne i slit och slängsamhället och en del tillverkar faktiskt grejor som är gjorda för att inte hålla så länge.
Nej, folket har blivit snål. Man får det man betalar för. Köper man en stor maskin för 10 miljoner, ja då håller den hur länge som helst tills användaren tröttnar på att underhålla den.
Slik, var ett vanligt ord i norra Sverige när jag växte upp. Är pensionär numera. Har inte hört det på länge. Roligt att det tas ur gömmorna.
Intressant.
Anörja, en a en, annern, koern, fast det kanske är dialekt och inte rena svenska ord?
MiaM skrev: 25 mars 2023, 13:22:44 8259 är ju en periferikrets för Intelfamiljen. Den ingår i de flesta PC-moderkort, men sen nån gång på 90-talet så har den integrerats som del i "chipset"-kretsar.

Typisk reservdel för den som lagar vintagedatorer, även om den nog väldigt sällan är trasig. Också typisk del för den som vill bygga vintagedatorgrejer.

80C552 ser ut som en 8051 med mer utrustning. Om jag fattar rätt så betyder just 80C552 att den inte har nåt ROM alls, utan som Castor skriver så kör man separat ROM och behöver en latch till detta.

Även i detta fall så är det väl dels nåt för vintageentusiaster. Den är väl dels också användbar för den som redan lärt sig 8051-familjen. Typiskt för dessa trötta åttabitarsprocessorer är att även om det finns/fanns kompilatorer för dem så skrev man nog oftast helst koden i assembler.

Du lär väl inte kunna få vad Unicorn Electronics tar för 80xx/82xx-kretsar, men det gårt säkert att sälja av.
https://www.unicornelectronics.com/IC/8000.html

Det lät som att det finns fler kretsar. Vissa har väl klart högre värde. Om det t.ex. skulle finnas 6526, 8520 eller 8521, en I/O-krets till C64, C128 och Amiga, så har den en del värde. Inte så troligt att det finns i ett generellt reservdelslager men om det varit nån slags serviceverkstad så kan det finnas.
Det finns flera kretsar. Öppnade två stora kartonger och där låg massvis med komponenter. Jag undrar vem som har använt allt detta.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av nifelheim »

Du kan väl bjuda på lite foton :-)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av Swech »

Jag har hört det från någon som jobbade på Z-lyft att dom gick ifrån mikroprocessorer och tillämpade logikkretsar för det var stabilt och robust. Det fungerade också. Jag såg styrsystemet och det verkar vara många månader som den som har utvecklat detta styrkort. Bra jobbat kan jag säga
Märkligt eftersom firman jag jobbar för har under åren levererat 50.000 enheter till Zepro med en Atmega8535 på och jag skrivit koden för den,
Uppföljaren som används nu är även den med processor.
Eller du kanske menar kopplingskorten som vi också gör , sitter en Attiny på den....

Swech
Skriv svar