Flera IP-kameror i ett fönster?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Glenn »

Ofta vill man ju skilja på kamerasidan och "insidan" på NVR'en, alltså inte lägga kamerorna i sitt vanliga nät, även om det ofta supportas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av mrfrenzy »

De flesta som installerar kameraövervakning är elektriker eller amatörer som inte begriper något om nätverk och kamerornas firmware blir aldrig uppdaterad.
I de fallen är det absolut bäst att ansluta kamerorna direkt till NVRens interna nätverk.

När installation sker av en kameratekniker eller it-tekniker som förstår hur ett nätverk med VLAN fungerar och det sker löpande service på anläggningen är det oftast bättre att ansluta alla kameror på ett separat VLAN i fastighetens befintliga nätverk och ha en NVR med endast en port som ansluter till nätverket och skyddas av lämpliga brandväggsregler
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Glenn »

Det är fortfarande trevligt att ha NVR'en som en buffert mellan, så det inte gör så mycket skada när nån kopplar in sej på kamerans nätverksanslutning utomhus tex.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av mrfrenzy »

Som sagt, det är bland annat därför kamerorna ska ligga i ett eget VLAN skyddat av brandväggen. Resultatet blir detsamma som ifall NVRen isolerar kamerorna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Glenn »

Du menar att mann ska ha ett helt separat vlan ? det blir ju i praktiken samma sak som att ha ett helt fyrsiskt separerat nät, bara mycket krångligare på ett hemmanät.

Dessutom kommer du då att komma åt NVR'en från kamerornas nät, förvisso ska den ju vara skyddad med lösenord men det är ändå ett steg mindre skydd.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av mrfrenzy »

Funktionsmässigt blir det samma som att ha ett separat nät ja, det blir ju mycket mindre krångligt i en stor villa eller mindre fastighet eftersom man slipper dra dubbelt så mycket kablar och sätta dubbelt så mycket switchar.

I de villor som är så stora att det är jobbigt att dra alla kablar tillbaka till NVR finns oftast flera switchar utspridda redan, och då är det stor fördel att använda dessa och deras kablar. Ibland får man ju uppgradera switchen om den saknar VLAN-stöd, det är mycket smidigare och billigare än att dra in nya kablar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av GeekJoan »

På jobbet kör jag med https://www.deskshare.com/ip-camera-viewer.aspx men gratisversionen tar bara upp till fyra kameror samtidigt. Betalversionen tar upp till 32.
På jobbet har jag i alla fall en Hikvision och några andra märken.
Nerre
Inlägg: 26716
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev: 11 november 2023, 20:59:51 Funktionsmässigt blir det samma som att ha ett separat nät ja, det blir ju mycket mindre krångligt i en stor villa eller mindre fastighet eftersom man slipper dra dubbelt så mycket kablar och sätta dubbelt så mycket switchar.
Varför skulle man behöva dra dubbel så mycket kablar? Det ska väl en kabel till varje kamera, oavsett om man kör VLAN eller separata switchar?

Möjligen kan man köra kortare kablar om man kör VLAN, men jag tror ju att switchar med VLAN-stöd blir dyrare än att dra nåt 50-tal extra meter kabel.

Jag tror det är rätt ovanligt att man har en massa utspridda switchar i en villa, min bild är att det är betydligt vanligare att alla kablar är dragna till samma ställe.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har en kabel till bergvärmepumpen i garaget och ska sätta en kamera på väggen utanför så behövs bara tre meter kabel om du sätter en liten switch med VLAN där.
Alternativet kan vara fem timmars arbete att dra kabel genom hela huset om den ska kopplas in direkt i NVR på andra sidan.
En switch brukar kosta ungefär 500kr, och fem timmars arbete åtminstone 2000kr.
Nerre
Inlägg: 26716
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Nerre »

Det var ju ett rätt extremt specialfall, inga av mina kameror sitter i alla fall i närheten av nån annan nätverksansluten pryl. De flesta av mina nätverkskablar är dragna på vinden och det tar inga fem timmar att dra en ny kabel där.

Jag undrar ju lite också hur det kan ta 5 timmar att dra en extra kabel parallellt med en befintlig?

Men visst, har man en sån situation kanske det kan vara värt att fundera på VLAN.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Glenn »

På jobbet är vlan en självklarhet, otroligt praktiskt att kunna få en specifik switchport i switychen i närmaste KK att gå till rätt nät/vlan.

Hemma skulle jag aldrig krångla med nån sån lösning, för mycket jobb och för lite fördel.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Mickecarlsson »

Tja, jag kör med VLAN hemma, otroligt praktiskt när man vill isolera växelriktaren att nå interna nätverket, Plexen vill man också ha på egent VLAN, och webservern :D
Skriv svar