Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av jihe »

Jag har sett brytare med kvadratiska hattar som har ett transparent lock som man kan placera en utskriven pappersetikett innanför. Tycker att det borde gå att hitta hos kinaleverantörerna, men går bet. Några tips?

Enpoliga momentant slutande.
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av Castor »

Om du kan tänka dig att köpa från "icke kina" finns dessa:https://eao.com/fileadmin/documents/PDF ... gue_EN.pdf
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av jihe »

Skulle gärna önska det, men med priser i storleksordningen hundralappar per styck funkar det tyvärr inte med min budget.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av jihe »

Har inte länk nu, men när jag sökte förut hittade jag hattar till tangentbordsbrytare typ Cherry MX. Billiga var de. Själva brytarna är väl rätt billiga också.

Verkar finnas något slags panelmonterad variant av brytarna även om jag inte riktigt hittar hur de ser ut.

Dock misstänker jag att de kommer samla upp massa spån i den miljö de kommer att sitta på en vertikal panel på en svarv. Men det kanske går att lösa genom att skriva ut en panel med integrerade "klitorishuvor" som hindrar spånen att falla ner bakom, och låter det som hittar in trilla ut igen.

Skall luska mer i det alternativet vid tillfälle.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av Skogen »

vad är det för storlek du söker?
Det finns ju små "taktila switchar" (tror jag dom kallas) för både DIP och SMD med olika hattar.
Här har jag köpt:
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 71638%21sh

Men ska du ha panelmonterat så får man tänka lite utanför boxen :vissla:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av jihe »

Har ingen bestämd storlek, men större är bättre. Dels för användbarhet och dels för att kunna utforma etiketter utan att förkorta till obegripligheter.

12x12 är kanske lite i underkant. Och sen ser de där brytarna ut som dem som sitter i bilbatteriladdare och brukar sluta funka rätt snabbt :humm: Men det kanske är miljöberoende.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av GeekJoan »

Om dom inte behöver vara skitsmå så kan du söka på arcade buttons. Finns massa storlekar, men sällan puttesmå.
buttons.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av jihe »

Jäklar, de där verkar vettiga. De går alltså att öppna och stoppa in etiketter i? Jag hittar dem på Amazon billigt, men inte så mycket om hur de funkar.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Söker etiketterbar panelmonterad brytare

Inlägg av jihe »

Återkoppling.

Stort tack till GeekJoan för tipset om arkadbrytare. Dessa är perfekta till vad jag söker, och förmodligen också till framtida projekt.

Jag landade i de minsta jag kunde hitta, för monteringhål på 16 mm. Har fått dem och konstaterat att de är klockrena. Både NO och NC gör dem väldigt mångsidiga.

Perfekt att de har sarg runt, ger lite mer säkerhet mot att trycka fel.

Tyvärr var alla med snabb leverans i tivolifärger. Men jag har beställt helvita och när de anländer behöver jag bara byta ut hattarna eftersom det är samma brytare. Och kan dessutom använda färgerna där det verkligen är relevant.

brytare.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar