Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rille 11
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 augusti 2020, 22:28:48

Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av Rille 11 »

E21F4AA7-BC04-44D8-9A91-8AE13AE29144.jpeg
Hej.
Dessa är hjulmotorer, systemspänning 48V. Frågan är vad som händer med spänning över dessa när ena hjulet slirar och det andra står still? Om bägge hjulen driver, är det bara 24V över vardera motor då? Men visst måste väl det vara 48V motorer ändå? Tänkte också om det går att koppla motorerna parallellt när man kör fast( typ som differentialspärr) hur kopplas motorerna då? Lägger man spänning 48V på rotor och även lindning då? Måste veta dessa förutsättningar för att tänka vidare på hur många extra kontaktorer det behövs, känns som det borde vara möjligt att åstadkomma, iaf i teorin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av säter »

Det är väl vid seriekoppling det blir typ diffspärr?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av danei »

Nej, en seriekoppling blir som en elektrisk differential. Spänningen fördelas beroende på varvtal.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av pi314 »

Jag tror spänningen fördelas beroende på last.

Om en motor belastas mer, vill den dra mer ström och spänningen sjunker. Då stiger spänningen på andra motorn, som får mer vridmoment och ökar i varv.

Om ett hjul slirar, sjunker belastningen på detta och spänningen över motorn som slirar ökar. Då minskar spänning, vridmoment och varvtal över den andra motorn.

I många sammanhang oönskade effekter, tänker jag.

Att strömmen genom dom två motorerna hela tiden är samma tror jag dock har en utjämnande effekt.

Testa lite. Håll en motor stilla och se vad som händer med den andra.

En fördel med att seriekoppla motorer kan vara att få upp spänningen och få ner strömmen.

Om man inte vill ha för stor skillnad i "drag" mellan motorerna kan man, med elektronik, hindra att spänningen över den ena motorn går över ett gränsvärde. T.ex. 30 volt. Då får man något som liknar en diffspärr. Det går ju även att göra en mer sofistikerad elektronisk diffspärr.

/Pi
Rille 11
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 augusti 2020, 22:28:48

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av Rille 11 »

Låter logiskt det du skriver. Intressant om det gick att få till någon elektronisk diffspärr. Hur skulle detta gå att få till med dessa förutsättningar? Har du något förslag?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av pi314 »

Vilka effekter och strömmar handlar det om?

En krets som motverkar att spänningen över en motor skulle gå över t.ex. 30 volt skulle man kunna göra med t.ex. en zenerdiod, en mosfet och ett effektmotstånd.

Jag har inget bra ritprogram. Jag skulle lägga in det på en dator, men OS var för gammalt och för att uppgradera var jag tvungen att byta ett chip på grafikkortet, så det stannade av.

Säg till om du vill att jag förklarar lite mer i detalj hur jag tänker, så kan jag göra en skiss för hand.

/Pi
Rille 11
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 augusti 2020, 22:28:48

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av Rille 11 »

Dessvärre är inte texten synlig på motorns märkplåtar, är ju ganska stora så mycket effekt lär det va. Har de bortskruvade för tillfället.
0976EBDC-5909-4EC7-B02F-E400693C8AEC.jpeg
1ABA0E82-74E1-49EC-96AF-93652526D3DB.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av danei »

Jag skulle vilja påstå att en differentialfunktion i te är oönskad. Det finns en anledning till att man har en mekanisk i alla bilar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av pi314 »

Jag hittade några liknande motorer.

Här är en.
DC_motor_MTR2450003.jpeg
Här är spec på en annan som såg ungefär likadan ut, till salu på eBay.

Advanced D.C. Motors AB1-4001 / 111890 DC Electric Motor
- Part Number : 111890
- Part Number : AB1-4001
- Volt DC : 24
- Class : H
- Serial Number : 25057
- Rating : AU2500
- Kw : 1.5
- Duty : Cont

Det är en gissning, men om man gissar på 24 volt och 1,5 kW så blir strömmen 62,5 ampere. Troligen mer peak, vid acceleration och hög belastning.

En säkring i schemat är på 200 ampere. Då är kanske siffrorna ovan rimliga, lite beroende på vad pumpmotorn drar.

Det enklaste sättet att få till en elektrisk diffspärr vore kanske att koppla ihop punkten mellan motorerna med kabeln mellan dom två 24-volt batterierna? Tillfälligt, för att få diffspärr. Lite beroende på vad som finns i den lilla boxen som syns till hälften längst upp på schemat. Med ett lämpligt motstånd emellan. Kanske 0,25 Ω? Det skulle öka strömmen i den motor som har lägre spänning med 4 ampere för varje volt som spänningen är lägre. När "diffspärren" är aktiverad. Med lämpligt relä.
Chansa inte, utan att veta!

En elektrisk diffspärr med transistor/mosfet skulle kunna se ut ungefär så här.
230320_ovp.png
Där zenerdioden är vald så att den aktiveras vid ca 28-30 volt.

Den kan inte kopplas direkt över motorerna, eftersom motorerna och polariteten reverseras. Men det borde gå att koppla en till plus och en till minus, båda till mitten, mellan motorerna.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av pi314 »

Ett ganska enkelt sätt att se hur det blir obalans mellan motorerna, i spänning, när dom belastas olika, är att sätta en voltmeter mellan mitten på batteriet och punkten där motorerna är ihopkopplade.

En sådan test visar hur mycket spänningsskillnaden mellan motorerna drar iväg vid ojämn belastning. Så att man vet vad man vill "kompensera bort" med en elektrisk diffspärr.

/Pi
Rille 11
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 augusti 2020, 22:28:48

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av Rille 11 »

danei skrev: 20 mars 2023, 18:44:19 Jag skulle vilja påstå att en differentialfunktion i te är oönskad. Det finns en anledning till att man har en mekanisk i alla bilar.
Jo absolut är det så, min tanke är att kunna få till en diffspärr som endast används då den behövs,
Rille 11
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 augusti 2020, 22:28:48

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av Rille 11 »

Tack pi för din hjälp så här långt. Hittade produktnr på rätta motorn, tyvärr får jag inte fram någon spec.
D6E3CFE7-85DC-410E-B7AC-1D95165A6DCB.jpeg
Enligt JLG så har motorerna dessa data, 48V. 12.5 HP. 3200 rpm. Du som är kunnig, tänk om du kunde göra en enklare ritning på exakt hur allt ska kopplas där motorerna är inritade, samt bet på komponenterna? Vore jättesnällt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rille 11
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 augusti 2020, 22:28:48

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av Rille 11 »

pi314 skrev: 20 mars 2023, 20:07:24 Ett ganska enkelt sätt att se hur det blir obalans mellan motorerna, i spänning, när dom belastas olika, är att sätta en voltmeter mellan mitten på batteriet och punkten där motorerna är ihopkopplade.

En sådan test visar hur mycket spänningsskillnaden mellan motorerna drar iväg vid ojämn belastning. Så att man vet vad man vill "kompensera bort" med en elektrisk diffspärr.

/Pi
Se inlägg ovan.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av pi314 »

Intressant!

Två seriekopplade 48-volts motorer drivs med, tillsammans, 48 volt, ca 24 volt i medelspänning per motor, om dom är lika belastade.

12,5 HP på axeln blir ca 10,3 kW el, om jag uppskattar förlusterna i motorn till ca 10%. Om motorn drivs med 48 volt. Med 24 volt blir också strömmen mindre. Effekten, beroende på belastning, blir kanske runt 3-4 kW/motor? Kanske runt 170 ampere?

Börja med att fastställ hur stor skillnaden i spänning mellan motorerna är genom att koppla en voltmeter mellan punkterna 1 och 2. Mät skillnaden när belastningen varierar mellan motorerna. Så att vi vet ungefär vilka krav som ställs på en lösning som ska fungera som en elektrisk diffspärr.

En enkel lösning är att koppla in ett relä mellan punkterna 1 och 2, i serie med ett lämpligt motstånd. Kanske ca 0,05 Ω? Kanske mindre? När vi vet spänningsskillnaden mellan punkterna 1 och 2 vet vi mer om vad som behövs. 100 ampere över 0,05 Ω blir ca 500 watt. Kortvarigt kanske, men ändå.

Reläet bör tåla ca 200 ampere. En strömbrytare som aktiverar reläet utgör en manuell diffspärr. Om du vill ha en automatisk, elektronisk diffspärr så blir det lite mer komplicerat. Det är en ganska hög strömstyrka som ska hanteras.

Exakt hur en elektronisk lösning ska se ut vet jag inte på rak arm. Men, det finns många här som kan förfina. Om jag gör ett utkast, när jag vet spänningsskillnaden, så kan nog någon annan förfina.

/Pi
230324_elmotorer2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rille 11
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 augusti 2020, 22:28:48

Re: Dc motorer seriekopplade, spänningsfall m.m

Inlägg av Rille 11 »

Ok pi, ska montera tillbaka motorerna och göra de mätningar du föreslår. Men tror ej det blir förrän nästa vecka. Jag förstår inte riktigt vad som händer med ett relä inkopplat mellan punkterna? Kan du förklara?
Skriv svar