Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Berätta om dina pågående projekt.
seiken
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 april 2020, 01:42:06

Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av seiken »

hej

Jag är instruktör för ett gäng som tävlar i fullkontakts karate på elitnivå, (är en sport som kostar pengar i stället för man tjänar pengar som instruktör dvs den är helt ideell) Idag finns inga bra sätt att mäta utveckling på slag och sparkar samt kondition för fight dvs hur du har utvecklats under året. Bosön experimenterar med olika lösningar men då den ansvariga där ej har någon erfarenhet av sporten så har dom baserat sina test på typ 10kamp vilket kanske säger att personen är snabb och stark men sedan får personen storstryks av en som presterat jätte lågt på deras tester men då slår och sparkar bra så deras tester blir rätt meningslösa.

Jag har själv under rätt lång tid testat olika lösningar med sensorer man fäster på kropp, sensorer som mäter anslagskraft, sensorer man fäster på väggar osv men då handlar det om enstaka slag man kan mäta och varje sensor för mätas på sin egen skärm och sin egen app. dessutom är dom inte i närheten av att visa rätt värden, så dom får användas med en stor skopa salt, dock funkar dom för helt nya som ofta har en jätte utveckling första året.

Det jag vill bygga är en Bob (slag docka) som har flera sensorer som som kan visas på en skärm eller telefon där man då kan se resultat av en kombination med både slag och sparkar. Dom färdiga lösningar som finns idag som är mer exakta är både svindyra och gjorda för boxning vilket är ett helt annat sätt att slå än vi gör. vi behöver färmst mäta slag som går rakt in ej roterande/korsande som boxning/kick boxning gör. sporten har ej slag mot huvud, endast sparkar mot huvud vilket gör det mindre intressant så det inte kräver någon jätte kraft att sänka någon med huvud spark. däremot krävs otroligt mycket kraft och bra vinklar för att sänka på en vältränad kropp.

Data jag vill ha ut är, kilo/anslagskraft vid träff (viktigast) sedan är det väldigt bra om man fick med är hur man träffade dvs träffade man med fingrar (slår platt) eller hade man bra vinkel så knogar träffade.
samma sak med sparkar, kilo/anslagskraft samt hur man träffar, dvs lyfte han foten och hade en bra vinkel så han träffade med kanten/spetsen av smalbenet. osv
en trevlig funktion som skulle vara väldigt bra är om man kan mäta tiden, dels till första träff men även tiden mellan olika träffar på olika sensorer.

kan någon peka på lämpliga sensorer för denna typ av projekt? dvs det behöver vara en för kilo/anslagskraft och en för hur stor yta man träffar med,
dessa behöver kunna anslutas till tex en rpi, eller om det finns färdiga appar som kan ansluta denna typ av sensorer eller om ni har ideer på andra kontrollers som kan hantera många sensorer och visa data. det skulle behöva vara 8-10 sensorer/träffpunkter om vi endast talar om främre del av kroppen (ej huvud)
dom skulle behöva kunna kalibreras tex genom att man använder exakta vikter för kalibrering samt ytan som träffar.

//Mvh

Edit: fixade särskrivning i rubriken för att underlätta framtida sökning - hcb
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av mrfrenzy »

Din docka har väl leder som binder ihop olika kroppsdelar och varje del har en viss vikt?
För att mäta kg/anslagskraft borde det vara enklast att använda accelerometrar strategiskt utplacerade 1 per rigid kroppsdel ("ben"), då bör man kunna räkna ut både kraft och vinkel på träffen. Dessa är väldigt billiga och lätta att hantera.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av Gimbal »

Nja, det är nog mer en torso utan armar och ben.
Så mer en enda sammanhängande gummikropp som tar emot slag/sparkar. I och med att det är lite flex i kroppen blir man nog tvungen att placera ut ett antal 3d accelerometrar, kan nog bli en utmaning att ta hand om datan de spottar ur sig. Men det borde kunna ge kraft och riktning på träffarna.

Men ytsensorerna vette tusan vad det skulle kunna vara.

Det handlar om Kyokushin antar jag...
seiken
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 april 2020, 01:42:06

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av seiken »

mrfrenzy skrev: 18 mars 2023, 15:43:54 Din docka har väl leder som binder ihop olika kroppsdelar och varje del har en viss vikt?
För att mäta kg/anslagskraft borde det vara enklast att använda accelerometrar strategiskt utplacerade 1 per rigid kroppsdel ("ben"), då bör man kunna räkna ut både kraft och vinkel på träffen. Dessa är väldigt billiga och lätta att hantera.
det kommer inte vara några direkta leder man kommer slå på utan områdena vi siktar in oss på är:
lever,revbenskant,muskelfäste för bröstmuskel och nyckelben, solarplex,buk, muskelfäste för lår ovan knä, mitt på lårmuskel samt vadmuskel.
visst vi skulle kunna mäta slag mot axelled och muskelfäste på arm men det är inte jätteintressant då vi främst använder det för att öppna för dom andra områdena.

det blir nog inte en bob (gummidocka), möjligen en med ben,(dom slits ut alldeles för fort) som det ser ut nu kommer vi svetsa en i stål av rör och tjock plåt som man sedan vadderar.
dom enklare slag sensorerna använder samma sensorer som är i personvågar, tanken är då helt enkelt att man gör en liten platta för varje sensor som man klär med dämpning.
dock behöver man då kunna kalibrera dom. ett annat alternativ skulle kunna vara flata sensorer men jag har inte hittat någon som hanterar dom kilo som krävs.
som exempel slår 17årig tjej strax över dubbla sin vikt medans en kille i samma ålder slår 2,5gånger sin vikt om dom är vältränade med bra slagteknik.
talar vi sparkar är det väldigt mycket högre, då har det varit både 6-8 gånger vikten tex när dom hoppar in knä. optimalt skulle vara en sensor där man kan mäta mellan 0-600+ kg och då får ut data till en skärm, för att komma runt problemet att mäta hur man träffar tänker jag man gör det enkelt för sig och bara gör plattan i den storlek där man vill dom ska träffa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänker ....
crash-testing-dummies.jpg
Även om de instrument som används till krocktestdockor är något avancerade kanske det ändå finns lagom bra info från denna värld och som går att använda till karate.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av Glenn »

skulle man kunna använda konduktivt skum (typ ESD) mellan "kroppen" och ett hårt ytterskal ? ..och sen mäta skillnaden i resistans när det komprimeras ?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av Nerre »

Min tanke är vätskefyllda "ballonger" och tryckgivare. Men sen är ju frågan hur man kalibrerar dem. Betyder 1 kg slagkraft att det är lika mycket som om man lägger på 1 kg vikt? Påverkar inte anslagsytan? Det är väl skillnad mellan att slå med en hammare (liten anslagsyta) och att slå med en stekpanna (stor anslagsyta)?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av 4kTRB »

Om man slår till på en fjäder och mäter hur mycket den trycks ihop. Borde inte det ge ett mått?
seiken
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 april 2020, 01:42:06

Re: Bygga slagdocka med sensorer för mätning av slag

Inlägg av seiken »

Jag funderar nu på att helt enkelt använda denna typ av viktsensor då jag hittat andra som använt det för enstaka slagsensorer.

https://www.amazon.se/YZC-516C-v%C3%A4g ... 77QM&psc=1

eller

https://www.aliexpress.com/item/3279967 ... asz6UzjX1s

Någon som vet vad som skiljer dom åt (varför ena modellen är mycket dyrare när man söker på den?)
Vet någon hur/om det går kör typ 10 st sensorer mot en rpi eller arduino?

//Mvh
Skriv svar