Laserskärare

Ravve
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 november 2020, 09:15:31

Laserskärare

Inlägg av Ravve »

Hej,
Håller på en del med gamla spelmaskiner och mer än ofta kommer jag på att jag hade haft nytta av en laserskärare. Främst skärning av plastdetaljer men kan även vara bra att skära tunn metall.
Kan nästan ingenting om detta, men är tekniskt kunnig i övrigt, arbetar inom IT (dock inte just om lasrar). Är det en svår sak att sätta sig in i? Helst vill jag ju ha en portabel maskin, och den ska klara av att skära åtminstone 25x25 cm bitar.
Hur fungerar det om man någon gång skulle vilja skära större bitar, kan man flytta maskin bit för bit för att åstadkomma detta?
Och till sist, någon som har något till salu? Inga stora värstingmodeller alltså.. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Laserskärare

Inlägg av GeekJoan »

För metall så är det stora maskiner som börjar på ca 700,000 kr.
För akryl så kör man oftast CO2 lasrar.
Men nu kan man köpa billiga LED lasrar från Kina, tror dock inte dom är så bra på klar plast. Men man kan alltid skära ut i tunnare trä och använda som fräsmall.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Laserskärare

Inlägg av dar303 »

Det har faktiskt kommit några nya maskiner som kan skära tunn metall för avancerat hobbybruk, 1064nm fiberlasermaskiner med galvanometer!
En 30W på Aliexpress kostar från ca 30.000:-, tex denna:
https://www.aliexpress.com/item/1005004630415040.html

Såg också att det kommit en ännu enklare modell sedan jag kollade senast, finns från kanske 12.000:- men det är inte en riktig fiberlaser i utan en DPSS-laser med passiv q-switch, kanske 3W kontinuerlig effekt enligt denna video så den märker metall men man får nog köra ett tag för att den ska skära ut något!
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Laserskärare

Inlägg av Findecanor »

En laserskärare behöver installeras tillsammans med ett rökutsug, så du kan glömma idén om att ha en som är portabel (så till vida att du inte använder den utomhus).

Hela biten som ska skäras måste rymmas inuti laserskäraren för att kunna suga bort röken från den.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Laserskärare

Inlägg av pfyra »

Små diodlasrar är ju väldigt portabla i sig, min väger knappt ett kilo. Men som Findecanor skrev så behövs rökutsug, men det behövs också skydd mot "vådastrålar" och att någon annan kan råka se strålen. Det är ju lätt att skydda sig själv med glasögon, men att hålla andra borta utomhus är ju inte så lätt. Jag gjorde en låda av ett gammalt pc-chassi som jag har runt skäraren, så den skulle man kunna använda mitt på en stor plywoodskiva men det är ju inte smidigt på något vis.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Laserskärare

Inlägg av SeniorLemuren »

Denna verkar vara rätt så vass. Den går att få som 40 W och skär då nästan 40 mm tjock trä.
Länk till 40W Den skär även tunn metall.
Skriv svar