Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Har fått problem med en dvärgbrytare som slår ifrån i lite tid och otid. Första gången hände det när jag knäppte på ett stort grenuttag med många enheter. Mer begripligt även om det inte hänt förr, någonsin. Men sen har fanstyget slagit ifrån helt random när jag bara sitter och jobbar vid datorn och överhuvudtaget inte slår igång någonting när den bryter. Kollat allt som är anslutet och kan inte hitta någon enhet som är trasig, om det inte är något jäkligt skumt smygfel. Kan det vara brytaren som börjar ge sig? Svårt felsöka skiten när det sker sporadiskt. Förslag?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av MadModder »

Gör en lista på allt som går på den brytaren. Alla lampor och vägguttag, och vad du har inkopplat.

Men ja, dvärgbrytare slits för varje gång de löser ut.
Kontrollera även att anslutningsskruvarna är åtdragna.
Är någon lite slapp blir det varmt där och det påverkar negativt.
Eventuella kablar som isf blivit mörka bör bytas ut. Eller klippa bort den brända biten och skala upp nytt om tillräcklig längd finns.
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Det märkliga är att i princip ingenting har ändrats utöver en tb4 docka som jag nyligen införskaffat, men den är helt ny och har inga som helst problem. Det finns en massa jox anslutet men det är inga storförbrukare och inga stora agg heller. Enda större agget är till datorn, sen är det bara småskit, en skärm etc. Finns inga orsaker till att komma upp i för hög belastning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av mrfrenzy »

Koppla tillfälligt datorutrustningen med förlängningssladd till ett annat uttag i rummet bredvid så kan du utesluta om det är fel på dvärgbrytaren eller någon apparat.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av Prins Valiant »

Är det en dvärgrytare av känt märke, eller någon billig från Jula, Biltema osv.
Den kan ju faktiskt bli dålig, den slits. Jag hade bytt, det är inga stora pengar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av Teknikern »

Jag fick samma problem efter åska, hade det varit strömavbrott klarade den inte en återstart om dator och skärmar inte var bortkopplade när strömmen kom åter så den byttes, nu sitter det en från Biltema där och den gör sitt jobb som den ska. Dvärgbrytare är så billiga så dom byter man bara när dom börjar trilskas.
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Känns ju lite som att det enklaste bara är att byta den och se om det hjälper. Kan inte ha sladd ligga på det sättet tyvärr pga barn med mera. Såg inte ut att vara något skitmärke, ASEA el ngt. Egentligen får man väl inte byta de där rackarna själv men... vad är det värsta som kan hända 😂
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av Prins Valiant »

Sant, får ej byta själv, men vet du vad du gör är det enkelt. Kunskap om hur du garanterat kopplar ifrån centralen. Kanske även voltmeter. (Personligen tycker jag inte om de som lägger en skiftnyckel mellan faserna för att testa.)
Man kan säga att om någon behörig skulle fundera i framtiden vem som gjort jobbet, så är en exempelvis Biltema inte monterad av en elektriker, men monterar du en fabrikat Schneider eller Hager, då har en elektriker varit där (tror de).
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Prins Valiant skrev: 14 mars 2023, 15:04:27 Sant, får ej byta själv, men vet du vad du gör är det enkelt. Kunskap om hur du garanterat kopplar ifrån centralen. Kanske även voltmeter. (Personligen tycker jag inte om de som lägger en skiftnyckel mellan faserna för att testa.)
Man kan säga att om någon behörig skulle fundera i framtiden vem som gjort jobbet, så är en exempelvis Biltema inte monterad av en elektriker, men monterar du en fabrikat Schneider eller Hager, då har en elektriker varit där (tror de).
Hehe låter annars spännande med skiftnyckeln. Jag testade själv jfb med en gaffel i brödrosten. Funktionen var tillfredsställande. Som tur var.

Vi kan nå faserna i källaren så inga problem. Får fundera på det. Kan väl fråga vad någon klåpare tar men pratar väl 1000 spänn för 5m jobb.
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Jaha, då har jag börjat testa en del och det kanske trots allt finns ett fel i någon pryl. När jag flyttade hela skiten till en annan grupp så slog det ifrån där också vid ett tillfälle när jag slog till brytaren på grenuttaget. Visst, det står en dator och en massa småsaker kopplat, så man kan argumentera för startström osv, men det har ALDRIG hänt med i princip exakt samma prylar, så något är förmodligen knas.

Nu väntar det otroligt roliga jobbet att koppla saker på olika grupper för att försöka hitta vilken jäkla pryl som av någon orsak gör plötsliga strömrusningar IBLAND. Kan ta evigheter då problemet uppstår typ med några dagars mellanrum.

Några förslag på vilken typ av pryl som mest troligt ligger bakom ett sådant här problem? Är det framförallt större förbrukare man ska börja titta på såsom en stationär dator eller ett kraftigt agg till en Thunderbolt 4 docka etc? Det mesta är ju smågrejor, nätadaptrar till USB hubbar, skärmar, småprylar etc.
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av ds77 »

Kan det vara (brytaren på)grenuttaget som har något problem?
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Tänkt tanken, men det bråkar ju även ibland när jag bara sitter och jobbar och ingen rör någonting. Ungefär varannan gång vilket.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av MadModder »

Har varit med om att glimlampan i en belyst knapp på ett grenuttag betedde sig underligt. Sen en dag small den och så blev det svart...
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Samma här. Den flimrade och sen sa det pang någongång. Men det verkar inte vara problemet här. Det är om den är på g att ge sig och gör plötsliga dumheter då och då. Det är inte HELT otänkbart förstås även om det verkar långsökt. Förmodligen är problemet något av det jag kopplade in nyligen och det är tack och lov bara 3 prylar. Så nu testar jag dessa en i taget på egen grupp med långa skarvsladdar. Är det brytaren så kommer problemet hela tiden att stanna kvar på den gruppen.

Sen kan ju en gammal enhet börjat spöka. Inte så sugen på att testa alla:
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av MadModder »

OMG... du har inte funderat på att reda ut det där och skrota alla små "ÖB"-grendosorna och använda några riktiga grenuttag? ;)
grenuttag.jpg

Sen hoppas jag du inte har typ 10 steg med ett grenuttag i ett grenuttag i ett grenuttag osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar