Att köpa verktygsvagn

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

Jag har länge försökt vägra verktygsvagn, utan anbvänt verktygslådor istället, men inser att det går inte tillslut.

Alternativet är tavla, som iofs är bättre på många sätt, men inte går att flytta med sej.

Så jag har kikat på olika vagnar, priserna varierar oerhört och de flesta är fyllda med verktyg från början vilket
jag inte är så intresserad av (jag har samlat verktyg sen jag var 4 typ).

Men då priserna varierar så mycket tänkte jag slänga ut en fråga här..

Denna verkar ha ett bra pris, är det några uppenbara nackdelar med den ?

https://duab.se/garage-verkstad/arbetsp ... kstadsvagn

Är dock inte förtjust i lösningen på den undre "hyllan" med skum lucka. Samma vagn finns med flertalet varumärken på.

För 500:- till får man lådor istället, jag misstänker att det är samma tillverkare egentligen..

https://www.amazon.se/dp/B07DC9Z6FX/

Trist att köpa från amazon dock.

..Eller dessa från cdon..

https://cdon.se/bygg-verktyg/keter-2385 ... -p48280789
https://cdon.se/bygg-verktyg/keter-2370 ... -p48273741

Dock gjorda i plast.. hmm..

Allra helst skulle jag nästan ha ett klassiskt verktygsskåp som bilverkständerna hade förr, men det får man nog hitta begagnat då, och
det har visat sej vara svårt, missade ett preciiis på en loppis för många år sedan då någon köpte det precis när jag såg det, 700:- tror jag.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har samma fråga då mina verktygstavlor är fulla... :D
Lådor är ju bra för tillfälliga grejer och sådant man inte är så rädd om, men det vore nice med en hyggligt fungerande vagn.

De billiga jag varit och klämt på hos Jula och motsvarande ställen tycker jag har sett ok ut sett till priset och vad det är, de är dock gjorda i väldigt tunn plåt, men duger säkert bra för hemmagaraget tror jag.
Den mer påtagliga nackdelen dock är att de brukar vara väldigt små, framför allt de på Amazon när man läser det finstilta.
Fast, de kostar ju åas bara en bråkdel av priset för en "riktig" men det kan vara bra att ha i åtanke vad gäller ergonomi att använda den, att man kanske får göra en fort till det för att inte bryta ryggen.

Även om man slår till på en billig nu så är det värt att hålla koll på sådanthär på maskinauktioner då man ibland kan hitta dyra grejer till helt ok pris även om det blivit mycket sämre nu när alla skall buda sista minuter över internet och skall ha grejer till varje pris, bokstavligen vad det verkar ibland... men vid sällsynta tillfällen kan man fortfarande göra fynd om man vet vad man söker.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Dehär var det som jag tittade på i butiken där:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ap-660024/

Kändes hel ok för det priset tyckte jag, relativt hög också för att vara i den prisklassen.
Den väger 27,6 kilo enligt spec, vilket tyder på att det är mer plåt i den.

Edit, det är fortfarande ett litet skåp i sammanhanget och det har förmodligen rätt runkig lastkapacitet i stil med de andra, tippar på att detta också ligger runt 70 kilo.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av BJ »

Om det är samma skåp som jag har tittat på (Jag tror det)
så kan luckan krokas ur när man fäller upp eller ner den
så att man får den i händerna. (Men den går att sätta tillbaks.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Var det på Jula, eller Verktygsbodens skåp?

Edit, DUAB menade jag...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Klas-Kenny »

Tycker personligen att den som Mizzarogh länkar hos jula är väldigt rapplig.
Misstänker att de på Duab och Amazon är liknande.

Har själv en ifrån Classe som jag är väldigt nöjd med.
Lite dyrare och större. Men väl värd pengarna enligt mig.
https://www.clasohlson.com/se/Verktygss ... /40-7818-1

Man kan ju passa på när de har 10% rabatt också, som händer lite då och då. Tex. just nu verkar det som.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Detdär verkar ju vara i riktig plåt, jag tittade på ett snarlikt förut men där var sidorna i plast. :tumupp:

Edit, Nu fick jag upp data, maxlast 385 kg, det lät betydligt bättre än de andra!
Senast redigerad av Mizzarrogh 13 mars 2023, 13:44:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Är dethär bara skräp, eller skulle det fungera som komplettering för andra skåp?
https://www.clasohlson.com/se/Verktygss ... /p/41-1582

Edit, jag behöver också köpa ett billigt skåp enligt samma specifikationer som Glenn beskrev...
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av BJ »

Jag menade det på Jula.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

Den där cocraft ser ju betydligt stabilare ut, men det avspeglas även på priset.

Ex Stanley och bosch har också vagnar i den prisklassen.

Jag vill nog iaf ha lådor hela vägen tror jag, gärna större i botten.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av MiaM »

Kanske en dum fråga, men är dessa så mycket bättre än en vanlig rejält stadig hurts att det är värt att köpa dessa? Tänker nu inte på nån hurts typ billig köksinredning utan antingen typ Marbodalkök från sjuttiotalet eller nån slags hurts från förr avsedd för kontor/verkstadsbruk.

Bonus: Sorry om jag försöker förstöra din köplust, men :wink:
Tänk på att även om du kan rulla vagnen med dig så kan du inte t.ex. ta med dig den under bilen, in i kupén eller liknande. Lådorna kommer sannlikt dessutom vara för högt upp när du mekar med t.ex. bromsar/hjul och liknande. Jag har en känsla av att förutom mekande under motorhuven och sånt som t.ex. att byta en dörr (hur ofta gör man det?) så kommer verktygen ändå vara en halvmeter för långt bort för att nå utan att resa sig, och har man rest sig kan man lika gärna gå till verktygstavlan.

Funderar på om inte problemet är att de verktygslådor man kan köpa antingen är för små och/eller dåligt disponerade, eller så måste man köpa dem kompletta med specifika verktyg och det passar bara att ha just de verktygen. Jag skulle vilja att de olika delarna i de klassiska hylsnyckelsatslådorna fanns att köpa som byggklossar som man kunde kombinera och att det fanns ett antal olika lådor man kunde ha dessa byggklossar i, för att acceptabelt passa in de verktyg man vill ha. Det närmaste är väl hylshållare som kan användas för blandade hylsor, men det finns inget att köpa för att t.ex. hålla ordning på alla hylsförlängare, knutar för hylsor, adaptrar mellan olika storlekar/varianter (förutom de som går att förvara på hylshållare). Dessutom så finns det inget sätt att låsa hyshållarna i en given position, det finns inget tillbehör för att göra det supertydligt vilka storlekar som ska sitta var.

Jag har en stark känsla av att om man köper en verktygsvagn så får man antingen bara just en vagn med några lådor, nåt man kan snickra ihop själv av junk, eller så är man tvungen att köpa den med verktygen. Det går att köpa just hylshållare även för verktygslådor/verktygsvagnar (till skillnad från de som är "fristående" med ett handtag i ena änden), men det verkar väl inte gå att köpa en verktygsvagn med inredning för verktyg utan att också köpa verktygen. Eller ja, går väl inte att köpa utan att betala i stort sett så mycket som det skulle kostat att köpa med verktygen.

Det här vore väl seriöst en affärsidé - sälja sorteringsgrejerna. För att testa marknaden så skulle det vara enkelt att bara sälja tomma hylsnyckelsatser, alltså bara tomlådan, för alla som har ett gäng lösa hylsgrejer. Med tanke på hur lite dessa sannolikt lär kosta att tillverka så kan de nog bli så billiga att köpare tycker det är helt okej om hälften av deras verktyg inte passar och/eller de måste slöjda lite på plasten för att saker ska passa. Jag tror det finns marknad för detta. Jag har seriöst övervägt att leta reda på passande gångjärn och lås och skruva fast där lås och gångjärn gått sönder på hylsnyckelsatslådor av plast.

P.S. den där lådan nedtill är väl tänkt för folk som vill låtsas att de har bättre ordning än de har, så kan de kasta in saker som blev över huller om buller och tycka att de är duktiga fast de har samma kaos som de hade före de skaffade vagnen, fast det ser städat ut. Lite av en slags skydd mot att kunder ångrar sig, säkert bra på ställen som har nån form av öppet köp eller liknande. :wink:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av säter »

Annars köper man en begagnad Lista-hurts och sätter hjul på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, brorsan kör gamla arkivhurtsar de sålde ut från någon myndighet för mycket länge sedan, det är vad det är men det fungerar om man får tag på bra och någorlunda hållbara hurtsar av riktigt trä, vissa kan man sätta fyra hjul under, dock är det ganska svårt att hitta på loppmarknader här, jag vet för jag letar kontinuerligt efter vettiga hurtsar att ha verktyg i på alla loppmarknader här där det känns prisvärt... :D
De av spånplatta är rätt värdelösa tycker jag, de tål inte fukt och olja och det går lätt ur flisor ur fiberskivorna, en del med tjockare faner, typ från 70 talet kan dock fungera efter litet modifikationer.
De är bra därför att de går in under arbetsbord, arbetsbord brukar jag bygga själv då jag vill ha dem betydligt starkare än de köpta så att man kan ställa tunga motordelar och skit på dem utan att det viker sig.

Gamla kökkskåp har jag jagat länge att ha bildelar i men det är fanken helt omöjligt att finna här!
De verkar gå direkt på tippen.

På en arbetsplats kan det ju däremot finnas andra krav på obrännbara material och liknande, samma om man behöver svetsa eller skära med rondell nära den.

Farsan fick en gång tag på skåp från ett gammalt bankvalv, riktigt fina med mässingsinläggningar och sådant, men de har jag aldrig ens sett varken förr eller senare... :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 13 mars 2023, 15:12:28 Kanske en dum fråga, men är dessa så mycket bättre än en vanlig rejält stadig hurts att det är värt att köpa dessa? Tänker nu inte på nån hurts typ billig köksinredning utan antingen typ Marbodalkök från sjuttiotalet eller nån slags hurts från förr avsedd för kontor/verkstadsbruk.
Inte lätthittad, tung och saknar lås på lådorna, nu menar jag inte lås för att förhindra stöld utan lås medans man rullar omkring den.

Dessutom är det nog svårt att hitta rätt storlek, och lådorna brukar inte vara lagrade för tung last.

Bonus: Sorry om jag försöker förstöra din köplust, men :wink:
Tänk på att även om du kan rulla vagnen med dig så kan du inte t.ex. ta med dig den under bilen, in i kupén eller liknande. Lådorna kommer sannlikt dessutom vara för högt upp när du mekar med t.ex. bromsar/hjul och liknande. Jag har en känsla av att förutom mekande under motorhuven och sånt som t.ex. att byta en dörr (hur ofta gör man det?) så kommer verktygen ändå vara en halvmeter för långt bort för att nå utan att resa sig, och har man rest sig kan man lika gärna gå till verktygstavlan.
Ärligt talat slipper jag helst köpa nåt :)

Men bara att kunna rulla ut den till bilen man jobbar med är en stor hjälp, det blir mycket spring annars.

P.S. den där lådan nedtill är väl tänkt för folk som vill låtsas att de har bättre ordning än de har, så kan de kasta in saker som blev över huller om buller och tycka att de är duktiga fast de har samma kaos som de hade före de skaffade vagnen, fast det ser städat ut. Lite av en slags skydd mot att kunder ångrar sig, säkert bra på ställen som har nån form av öppet köp eller liknande. :wink:
Eller typ flaskor och annat, men sånt ska jag nog inte ha i vagnen ändå, lär bli fullt med verktyg :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 13 mars 2023, 15:23:01 Annars köper man en begagnad Lista-hurts och sätter hjul på.
Om man mot förmodan hittar dessa brukar dom vara svindyra tyvärr. :(
Skriv svar