Hjälp med G-kod.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag vill lägga nollpunkt för X, Y, Z i övre vänstra hörnet i nomis_82 bild, då jag monterar mitt skruvstycke med fasta backen mot pelaren på maskin. Då kan jag sätta upp en litet stopp i x-axel som alubiten kan sättas mot, Så kan jag ta bort och sätta dit med bibehållen 0 punkt i X och Y.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Säter.

Bra minne du har. Min maskin har vanliga trapetsgängade ledarskruvar. klappar kanske en tiondels mm i X och kanske 2-3 tiondelar i Y, har ett vändglapp på kanske en tiondel i X och kanske 2-3 tiondelar i Y
Men detta vändglapp går att kompensera för i UCCNC och jag har gjort detta efter bästa förmåga. Vill nog köra medfräsning då detta brukar ge en bättre ytfinish.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

Då bör du nog köra motfräsning.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Pi.

Tittade lite grand på Universal Ccode Platform jag upplever att detta program i själva verket är ett komplett styrprogram likt UCCNC som jag använder Och då får jag ta bort min UC100 och installera det andra.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

John!

Du behöver nog inte ta bort något för att installera UGP (Universal Gcode Platform) på datorn.

Om du skulle vilja testa UGP mot fräsen så vet jag inte vad som behövs.
Jag förstår det som att din fräs har UC100.

Jag begriper serieportar, printerportar, USB och sådant, men UC100 vet jag inget om. Jag googlade lite, men blev inte så mycket klokare. Kanske är UC100 kontrollerat av företagshemligheter? Kanske var det därför jag inte hittade någon spec. eller något som kunde göra UC100 lättillgängligt och enkelt för mig att förstå.

Det verkar som om UC100 kopplar till UCCNC, båda från CNC drive (från Ungern).

Hos den "certifierade" UC100-leverantören CNC drive, hittade jag en varning om att man skulle akta sig för "kina-kopior" av UC100-adaptrar, för dom kunde orsaka problem.

Här är en sådan varning.
http://cncdrive.com/UC100.html

Här är nog en sådan som dom varnar för.
https://www.aliexpress.com/i/32844041911.html

Jag hittade en tråd här på EF där bl.a. Grbl, mach3 och UGS varit uppe. Innehållet skrevs dock för över tre år sedan.
viewtopic.php?t=97131

Jag kör UGS mot GRBL som är installerat på en Arduino. Som sitter tillsammans med styrningar för stegmotorer för X, Y, Z och spindelmotor. Det är USB mellan datorn med UGS och styrkortets Arduino.

/Pi
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 13 mars 2023, 13:27:24 Vill nog köra medfräsning då detta brukar ge en bättre ytfinish.
På finskäret kanske du kan göra det.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 13 mars 2023, 15:48:48 UGP (Universal Gcode Platform)
Vad är det för något?
Är det något man behöver för att skriva vanlig G-kod?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 13 mars 2023, 12:10:59 Exakt vilken dator och vilket moderkort?
Här har du en tråd att titta i.
viewtopic.php?t=88004
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

säter:

Kort skulle jag kalla UGP för *ett sändarprogram som kan styra fräsen och skicka Gcode till fräsen. Det kan också köra Gcode lokalt, så man kan se vad som kommer att hända. Man kan stega fram i Gcoden och se i grafen ungefär vad kommandona i Gcode-programmet gör.

Allt det här kan du säkert mycket bättre än jag, men jag försöker beskriva som jag uppfattat det.
Rätta mig om jag fattat fel!

.stl är ett vanligt format som man får ut från CAD-program. Det finns andra, men jag tar .stl som exempel.

Ett slicer-program eller ett CAM-program gör om .stl till Gcode.
I det här steget lägger man till sådant som är specifikt för maskinen som man ska köra på.

Ska man 3D-printa kör man t.ex. Cura eller Slic3r, som dels omvandlar till Gcode och dels skalar och placerar rätt.

Till fräsen eller svarven kan det också vara t.ex. .stl, men det är andra program som tar hand om det som behöver göras när det ska skapas Gcode för t.ex. Fräsen.

När man har Gcode ska den skickas till maskinen.
När jag 3D-printar stoppar jag Gcode-filen på ett litet minneskort som jag stoppar in i skrivaren. Så dess styrkort kan läsa Gcode-filen och göra utskriften.
Min lilla leksaksfräs har ett program i sitt styrkort som heter GRBL. Styrkortet i fräsen kopplar jag till datorn med en USB-sladd. Sedan kör jag programmet UGP i datorn, Där har jag en styrpanel så jag kan köra fräsen manuellt. Det finns också en "sändar-funktion" som sänder Gcoden i datorn till programmet GRBL (i mitt fall - det finns andra). GRBL tolkar Gcoden och kör fräsen i enlighet med instruktionerna i koden.

/Pi
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

Jag tror inte att John har problem med själva styrsystemet.
Jag tror att han är lite ovan med att skriva G-kod bara.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 13 mars 2023, 13:22:19 Jag vill lägga nollpunkt för X, Y, Z i övre vänstra hörnet i nomis_82 bild, då jag monterar mitt skruvstycke med fasta backen mot pelaren på maskin
Kan du inte välja ett annat koordinatsystem för själva fräsningen?
G-koden blir ju mycket enklare att förstå då.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag brukar använda G54 när jag kör mina få filer som fungerar. Brukar göra en referens krning innan jag laddar in den fil som skall köras. Har inte riktigt förstått vad de övriga kordinatsystemen skall användas till eller hur de används. Tolkar att det är mer för industriell produktion som dessa kommer till sin användning.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av nomis_82 »

Hej igen har du provat att använda programmet jag skickade? du får väl byta början och slutet mot något som funka för din maskin.
För att flytta kordinatsystemet dit du vill borde du kunna använda G52 X0. Y-14. Eller vart du vill flytta din körning.
Programmet jag skickade är till en haas fräs men själva frälsningen borde vara lika som för din fräs.
Tänker att de stora felet i din kod är att G41 och G42 används efter varandra på de viset. G41 och G42 används för att maskinen ska kunna köra på rätt ställe utan att behöva anpassa programmet till fräsens diameter. Man bör stänga av med g40 innan man slår på det igen.
Det kan också vara så att alla x, y och z värden behöver ha decimal tänker på din y-13 där borde det stå y-13. Endel maskiner tolkar y-13 som y-0.0013
edit: y-14.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej nomis.

Gick inte att öppna filen.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av nomis_82 »

oki men det är bara att ändra filformat .nc till det som funkar tex .txt
Skriv svar