enkel mekanisk cad ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle vilja bygga mekaniska konstruktioner, typ saker som är ihopkopplade och ska kunna röra sig, och dels rita dom och dels testa att det funkar så att säga, .

Det behöver inte vara en massa hållfasthetsberäkningar osv, men om mantex kopplar ihop saker så ska man se om dom kan gå runt osv.

Sen ska man förstås kunna få ut nån form av riktning på enskilda delar, antingen för att tillverka själv , eller CNC-fräsa.

Jag har ju dett detta göras, då troligen i Solid Edge eller Catia, men det känns som väldigt tunga saker, och dyra, även om jag läste att siemens släppt solid edge för hobbyister.

Men vad är lämpligt för en nybörjare ? jag har i princip inte sysslar med 3d-cad annat än att jag kört lite tutorials i F360 som jag säkert glömt nu, plus att jag lekte en hel del med
raytracers en gång i tiden, då mest Real3D och lite Maya.

..Fördel om det funkar i linux, men windows går det med.
Wihelm
Inlägg: 591
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Wihelm »

Fusion 360
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Glenn »

Ja, jag började ju med det, men lessnade lite på deras eviga hattande med licenser.

Dessutom tror jag inte det funkar i Win7 längre, iofs står det väl på todolistan att uppgradera win-datorn till en med W10 nån dag men..
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av lgrfbs »

FreeCAD + en massa Youtube för att bli kompis med programmet.
Wihelm
Inlägg: 591
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Wihelm »

Glenn skrev: 11 mars 2023, 22:53:05 Ja, jag började ju med det, men lessnade lite på deras eviga hattande med licenser.

Dessutom tror jag inte det funkar i Win7 längre, iofs står det väl på todolistan att uppgradera win-datorn till en med W10 nån dag men..
Gratisversionen av fusion 360 behöver man inte greja med några licenser ofta.

Har du inte fått in win 10 ännu så är det nog ingen ide att köra in den. Uppdateringarna för Win 10 slutar 14 oktober 2025.

I Fusion 360 är det slut för äldre versioner dennna månaden.
https://knowledge.autodesk.com/support/ ... n-360.html
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av PeterH »

Var _exakt_ hittar man gratis licens för Fusion 360? Jag har försökte ett bra tag nu och hamnar alltid på 30-dagars trial versioner...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev: 11 mars 2023, 22:53:05 Ja, jag började ju med det, men lessnade lite på deras eviga hattande med licenser.

Dessutom tror jag inte det funkar i Win7 längre, iofs står det väl på todolistan att uppgradera win-datorn till en med W10 nån dag men..
Fusion är utmärkt till detta, blir fina animationer.

Du får uppgradera din dator, en premium laptop med diskret grafik från 2014 kör Fusion helt ok och går att installera Windows 10 på gratis. Alla maskiner som sålts med win 7 och har den korrekt online registrerad = win 10 gratis direkt.
Wihelm
Inlägg: 591
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Wihelm »

PeterH skrev: 12 mars 2023, 12:58:21 Var _exakt_ hittar man gratis licens för Fusion 360? Jag har försökte ett bra tag nu och hamnar alltid på 30-dagars trial versioner...

https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av swesysmgr »

PeterH skrev: 12 mars 2023, 12:58:21 Var _exakt_ hittar man gratis licens för Fusion 360? Jag har försökte ett bra tag nu och hamnar alltid på 30-dagars trial versioner...
https://www.autodesk.com/products/fusio ... l-download

Du måste skapa ett konto och ladda ner filen, man måste göra om det momentet även vid förnyelse om jag minns rätt.

Product design online på Youtube t.ex. har en videoinstruktion.
Wihelm
Inlägg: 591
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Wihelm »

Licensen skapas när du trycker på ladda ner knappen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av lgrfbs »

Autodesk trimmar licensen/villkoren för gratis versionen av F360, så var medveten om att någon gång i framtiden kan en funktion som du använder mycket kan ligga på andra sidan av betalväggen.
Annars är det ett grymt program med bra GUI upplevelse.

FreeCAD köras på Mac, Windows och Linux.
GUI i FreeCAD är lite annorlunda än i de stora standard programmen som till exempel CAM delen heter Path sedan finns det två moduler för att skapa 3D modeller, så det gäller att hitta vad som passar ditt eget sätt att arbeta.
Eftersom det arbetas hela tiden med programmet så är det en bra idé att vara aktiv i forumet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Glenn »

lgrfbs skrev: 12 mars 2023, 06:20:29 FreeCAD + en massa Youtube för att bli kompis med programmet.
Är freecad lämpligt för just mekaniska saker ? ..att licensen är fri och det är multiplatform är ju stora plus där.
Wihelm skrev: 12 mars 2023, 09:48:41 Gratisversionen av fusion 360 behöver man inte greja med några licenser ofta.
Problemet är att när man uppdaterar licensen så har dom plockat bort prylar och försämrat, varje gång.

Det känns som en tidsfråga innan hobbyistlicensen är en ren viewer.
Har du inte fått in win 10 ännu så är det nog ingen ide att köra in den. Uppdateringarna för Win 10 slutar 14 oktober 2025.
Det är ju iaf över 2.5 år. Och w10 är mindre hemskt än w11. ..Med lite tur har dom släppt nåt mindre dåligt tills 2025.
I Fusion 360 är det slut för äldre versioner dennna månaden.
https://knowledge.autodesk.com/support/ ... n-360.html
Fast W10 supportas ju efter det med, troligen till typ 2026 eller 2027.
swesysmgr skrev: 12 mars 2023, 13:29:21 Fusion är utmärkt till detta, blir fina animationer.

Du får uppgradera din dator, en premium laptop med diskret grafik från 2014 kör Fusion helt ok och går att installera Windows 10 på gratis. Alla maskiner som sålts med win 7 och har den korrekt online registrerad = win 10 gratis direkt.
Att köpa en laptop till detta kommer inte att hända, givetvis blir det en stationär med fullsizekortplatser om det blir en ny dator, vilket kanske är dags..

Bara så oerhört trist att behöva betala för en dator när man sluppit det i princip hela livet innan.. :) (på förra jobbet fanns det ofta gratis 2-3 år gamla datorer typ)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av PeterH »

swesysmgr skrev: 12 mars 2023, 13:37:22
PeterH skrev: 12 mars 2023, 12:58:21 Var _exakt_ hittar man gratis licens för Fusion 360? Jag har försökte ett bra tag nu och hamnar alltid på 30-dagars trial versioner...
https://www.autodesk.com/products/fusio ... l-download

Du måste skapa ett konto och ladda ner filen, man måste göra om det momentet även vid förnyelse om jag minns rätt.

Product design online på Youtube t.ex. har en videoinstruktion.
Exakt där jag hämtat installationen, men trots att jag följer instruktionerna, väljer personal download så blir det en 30-dagars provperiod. Måste jag döda mitt konto först och skapa ett nytt? Osäker på om jag har gamla skapelser som försvinner om jag dödar kontot... :doh:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av säter »

Hur är det med F-360?
Är det bara molnlagring av ritningarna som gäller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Klas-Kenny »

Säter: I praktiken, ja.

Det går att exportera ut filerna om man vill lagra en kopia lokalt.
Men alla filer man jobbar med måste ligga i molnet. Så om du skulle spara ut en kopia lokalt och radera den i molnet så måste du sen *ladda upp* den till deras moln igen, för att kunna jobba vidare med den.
Skriv svar