Udda komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AnteroT
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 april 2019, 18:02:01

Udda komponenter

Inlägg av AnteroT »

Har fått ett kretskort från en diskmaskin modell större för rep. Den har kretsar med 5V matning, men 5V saknas.
I matningsdelen finns två komponenter som jag inte kan finna datablad på så kan inte komma underfund med hur matningsdonet fungerar. Kretsarna har läsbara beteckningar men sedan kommer jag inte längre.
För den större kretsen hittar jag inget.
Det finns ett antal komponenter i P49-listan i "the Ultimate SMD marking codes database" men jag hittar ingen som passar in med antal uttag. På mitt kort ser det ut att vara 3 plus 2 uttag och de 2 är ihopkopplade.
Är det någon som kan peka på alternativt ställe för den information jag behöver?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Udda komponenter

Inlägg av Bjaellerud »

Strömförsörjningskort, kan ha switchade eller analoga spänningsstabbar.
Nedre bilden kan vara en liten 5 V regulator, typ LM7805xx eller liknande.
En switchad spänningstab, brukar ha drosslar omkring sig.
Bara några enkla tips.

de
Roysan
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Udda komponenter

Inlägg av Pucco »

Den lilla ser ut som att det är en SOT89-kapsel och med koden AA så skulle det kunna vara BCX51 https://www.nexperia.com/products/bipol ... BCX51.html

Den stora är svårare. Beteckningen påminner om Toshiba på 80-talet. Sen är det lite svårt att gissa vad det är utan att se komponenterna och kopplingen runt den.
AnteroT
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 april 2019, 18:02:01

Re: Udda komponenter

Inlägg av AnteroT »

IMG_4283~photo.JPG
img-230312132304.pdf
Tacksam för tipset att den lilla kunde vara en PNP transistor. Jag har ritat upp schemat så gott jag kunnat baserat på detta förslag, som låter rimligt. Jag har lossat transformatorn och några kondensatorer för att kunna följa ledningsbanorna. Spänningsvärdena i schema anges när jag matar in spänning där transformatorn skall vara kopplad. För en alternativ mätning matade jag in 5V i 5V kretsen från ett labbaggregat. Kortet drar 30mA så det verkar inte vara någon kortslutning. Jag har angett spänningsvärden inom parentes för mätning med denna 5V inkopplad.
Jag har svårt att se hur matningen skall komma igång.
Tacksam för tips!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AnteroT
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 april 2019, 18:02:01

Re: Udda komponenter

Inlägg av AnteroT »

schema.jpg
Upptäckte att mitt schema som pdf inte kom med. Har gjort om till jpeg så kanske det går bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Udda komponenter

Inlägg av Pucco »

Det saknas rätt många komponenter och ledningar i schemat som sitter på TA445A vilket gör att det är omöjligt att tolka funktionen.
Pinne 1 har en rosa kondensator kopplad som typiskt är en NP0 keramik och alltså en liten kapacitans, 1 nF eller mindre. Övriga orangebruna kondensatorer är typiskt avkoppling på 10-100 nF.
Pinne 14 har du ritat till basen på en BD244 men det sitter också två motstånd och en kondensator till den, och även två lite grövre ledare som drar iväg åt olika håll.
Pinne 8 har du ritat ett motstånd till 5V men det sitter också en elektrolytkondensator på pinnen.
Du måste få med alla komponenter i schemat med värden på för att kunna gissa funktionen på kopplingen.
Det verkar som 5V kommer från en annan del av kortet som inte är med på bild eftersom det inte verkar möjligt med den koppling du ritat.
Kortet verkar vara ca 30 år gammalt då EPROMet är tillverkat 1993 vecka 31.
AnteroT
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 april 2019, 18:02:01

Re: Udda komponenter

Inlägg av AnteroT »

IMG_4295~photo.JPG
IMG_4297~photo.JPG
Upptäckte att kortet finns att köpa på eBay (NOB Elektronik MK 405992). När jag nämnde detta till min uppdragsgivare beslöt han beställa ett sådant så därmed avbryts projektet. Han behöver ha prommet så jag får skicka kortet som det är.
Jag var dock i färd med att undersöka närmare för att besvara de frågor som kommit upp, och ppdaterade schemat med ny information.. Jag lossade kretsen TAA445 för att vara säker på vad som är kopplat till de olika benen. Lossade även transistorn BD244 för att studera de komponenter som fanns bakom kylaren. Den enda kopplingen till matningssystemet ser ut att vara från kollektorn där några motstånd är anslutna för att få 5V. Jag kan inte finna någon annan regulator för 5V än denna TAA445. Dock oklart hur strömmen kommer förbi de två översta transistorerna. Ibland når man inte ända fram...
Tack för intresse, kommentarer och förslag! Forumet är en värdefull tillgång!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Voivitzi
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 oktober 2023, 13:52:09

Re: Udda komponenter

Inlägg av Voivitzi »

Hej, Ja har nått motsvarande problem med samma kretskort. Tänkte bara meddela at den stora kretsens modelbeteckning är TA8000F. Ja lödde om lite i området kring kretsen och då började det fungera. Då fick jag kört diskmaskinen en gång och den slutade fungera igen. Gjorde nu ett nytt försök och skall just gå och testa kortet i diskmaskinen.
Voivitzi
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 oktober 2023, 13:52:09

Re: Udda komponenter

Inlägg av Voivitzi »

Diskmaskinen har nu fungerat en hel arbetsdag så det ser ut att reparationen lyckades. Verkade vara nått som behövde lödas om i området där TA8000F kretsen är. Jag värmde alla komponenter i området med en reworkstation så att lödtennet smälte. Efter det så lödde jag om all komponenter i omdådet som var through hole type (THT). Jag lödde även genomföringarna (vias) i området eftersom jag tidigare stött på att dom kan slutat leda. Kondensatorerna blev också bytta fast dom gamla nog verkade ok når jag mätte dem. Men när de engång var redan var borttagna så like enkelt att sätta in nya.

Tack för att du lagt upp skemat om området i fråga!
Skriv svar