Flödesmätare för tappvattenautomat

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av svanted »

ni kanske kommiit fram till att flödesbrytaren består av en magnet i vattenströmmen, som ska monteras stående så att den lyfts av vätskeströmmen...
om den monteras liggande kommer den att fastna i slutet läge
har haft två sådana i flera år...
men de är nu trasiga...
var har du köpt din?
hittar bara på Farnell och de vill inte ha annat än företagskunder.

brytaren är bra då man kan byta bara elektroniken...
men vad hjälper det om man inte får tag på den...

och de är inte billiga...
Ch4rlieboy
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 mars 2023, 22:18:26

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av Ch4rlieboy »

Som jag skrev ovan har jag plockat den ur en Värmebaronen Star oljepanna. Vill man köpa den som reservdel till pannan erbjuds den till det ringa priset 3200 :- :vissla: Jag hade från början tänkt elda pellets i pannan, men med ändrade regler var det inte lägre tillåtet att installera den och jag köpte en vedpanna istället. Att priset på pellets stigit så mkt är väl förklaringen till att det blev en vedpanna istället.

Jag pratade med rörmokaren idag och han ska komma och rätta till sitt misstag när han är i trakten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av grym »

man skulle likaväl kunna använda en temperaturgivare, som sitter nära utgången på plattvärmeväxlaren, blir den kall så startar pumpen
pumpen kommer dock dutta till lite då och då, men för lite inte allt för långvariga förhållande så funkar det
Haralt
Inlägg: 2474
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av Haralt »

Hur ser TS till att bruks-varmvattnet inte blir för hett ut från plattvärmeväxlaren?
Otrevligt att bli skållad i duschen. Om det är 80-gradigt vatten från ackumulatortankarna in på plattvärmeväxlaren kan det nog bli ganska hett bruksvarmvatten.
Ch4rlieboy
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 mars 2023, 22:18:26

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av Ch4rlieboy »

Självklar går vattnen vidare till sedvanlig blandningsventil. Hade jag haft slingor eller beredare i tanken hade det väl varit samma. Jag frågade rörmokaren om backventil och han sa att den var integrerad i blandningsventilspacketet.
Ch4rlieboy
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 mars 2023, 22:18:26

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av Ch4rlieboy »

Hej igen!

Nu, till slut, har min rörmokare kommit och kopplat om, så att flödesvakten sitter monterad vertikalt.

Men jag vet inte hur den fungerar och är rädd att jag ska koppla fel och förstöra den, om jag nu inte redan gjort det . Hur kan den fungera med bara två ledare? Jag antar att den kräver spänning för att fungera, för nu är det kortslutning mellan ledarna oavsett flöde. Om det nu inte beror på att den är paj.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av Mindmapper »

Det är bara en kontakt som bryter eller sluter beroende på en magnets närhet till kontakten. Kallas tungelement. Behöver ingen matning. Bara spänning in på ena sidan och sedan vidare till det som ska styras på andra sidan. Den klarar nog inte så stor ström så det du ska styra får inte dra för mycket ström. Beroende på flödet ska den bryta eller sluta.
Det finns nog en risk för att den är kortsluten om den ger kontakt hela tiden. Men den ska inte behöva någon matningsspänning om det är ett tungelement.

En sak jag funderar över kommer vattnet att stå och kallna i rören längre stunder så att det finns risk för legionella. Är det långa ledningar? Vatten kallare än 50 grader har risk för legionella tillväxt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av mrfrenzy »

Det ska vara oändlig resistans mellan ledarna när det inte är flöde.
Om du har kortslutning nu så är något fel. Kanske rörmokaren fått skräp inuti eller klämt den rörliga delen så den har fastnat.

Eller kan det ha gått varmt utan vatten så det blivit över 100 grader och smält?
Det kan också ha gått sönder pga. tidigare överbelastning. Till exempel på kortslutning i en cirkulationspump som sedan löste ut 10A säkringen (givaren tål bara 3A).

Du kan alltid prova knacka lite på utsidan och se om det lossnar.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Flödesmätare för tappvattenautomat

Inlägg av svanted »

Själva elektronikmojängen går att skruva loss, ta loss den och testa mha en magnet, har haft två st, som har pajat, en tanke slog mig just, om det är en magnet i flödet så mår den ju inte bra av för hett vatten, det kanske gjort att den tappat magnetismen?

Edit: om det är en vanlig neodymmagnet så tål den bara 80 grader, enligt spec på switchen Max 100. Jag har säkerligen haft det 100 grader någon gång ?
edit igen: hjärnsläpp kallas det, har den på inkommande kallvatten, det är ju där det är intressant.
Skriv svar