Avsluta kabeldragning mot mark

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av verkstaden »

Jag brukar använda täcklocket som sitter på slangen när den levereras och borra ett hål med stegborren.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av anders_bzn »

Det finns en produkt för att gå från gul slang till tunnare: https://www.ahlsell.se/products/el-1/el ... t/0776424/

Men den är svår att montera om kablarna redan är dragna.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5822
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av pi314 »

Jag har lite långtidserfarenhet.
Kulskydd till dragkroken på bilen, i gummi, har hållit längst av det jag testat.
Gör hålet på toppen först. Skär sedan en slits så att kulskyddet kan träs över kabeln.
Jag tror att dom finns (fanns?) på Biltema för ca 25:-.

/Pi
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av Haralt »

På solcellforum finns bilder hur man gjort med solarkabel som kommer från tak och ner i markslang.

http://solcellforum.207.s1.nabble.com/N ... 19056.html

Jag tycker själv att ha en solarkabel med diameter ca 7 mm ensam i ett grovt 50mm markslang är att överdriva. Båda solarkablarna borde ha dragits i en och samma markslang diam 50mm, men den ena dessutom i en flexslang 16 mm för att hålla dem litet från varandra. Skulle det bli ljusbåge i marken, så är det nog inte hela världen, då mark brinner dåligt. Dessutom kommer markslangen att vara vattenfylld, dvs släckvatten finns redan på plats i markslangen.

Markslang blir nog vattenfylld likväl. Man kan göra ett hål på markslangen lägsta punkt så vatten kan rinna ut.

Det går att dra flexslang från tak och till DC-box och växelriktare på olämpligt sätt så den vattenfylls och det rinner in vatten i DC-boxar och apparater. Man måste tänkta på det när man dra rör och slang.
Senast redigerad av Haralt 9 mars 2023, 19:02:57, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3838
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av Mickecarlsson »

Det verkar vara en ny regel som säger att du inte får lägga plus och minus-kablarna i samma rör. Du måste ha alla minus i ett rör och alla plus i ett annat när du lägger i mark.
Det hade gått bra med 20 mm rör, men jag hittade inget gult så det fick bli 50mm :D
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av Haralt »

20 mm flexslang hade då gått bra, brukar vara blå eller grå, och man vill envisas med att dra minus-solarkabel i ensam majestät i en flexslang och plus-solarkabel i en annan flexslang som man förlägger i mark. Man kan lägga varningsband ovanpå flexslangen så framtida grävade personer ser att det är elkablar.
Hornbach har sådant kabelmarkeringsband.
https://www.hornbach.se/p/markeringsban ... eringsband

Påpekan: på MickeCarlsson bild verkar det som om kabelskyddet ligger mot naken solarkabel. Ett kabelskydd kan vara vasst i kanterna. Ligger solarkablarna inte i flexslang under kabelskyddet? Klaga hos installatören!
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av LeCanard »

Kulskydd+vulktape+goretexplugg… kanske ?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3838
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av Mickecarlsson »

Haralt skrev: 9 mars 2023, 18:07:37 Påpekan: på MickeCarlsson bild verkar det som om kabelskyddet ligger mot naken solarkabel. Ett kabelskydd kan vara vasst i kanterna. Ligger solarkablarna inte i flexslang under kabelskyddet? Klaga hos installatören!
Det ser ut så på bilden, men Nej, det är UV-beständig flexkabel hela vägen in i garaget.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av Palle500 »

En bild säger mer än tusen inlägg :-)
IMG_4594.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avsluta kabeldragning mot mark

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade kortat rören så de slutar under mark och fortsatt längre ned med kabelskyddsprofilen.
Då ser det vettigt ut.

Sen kan man välja valfri tätning för att de inte ska fyllas med jord. Vatten kommer som sagt oavsett.
Skriv svar