Parallellkoppla N-kanal effektmosfetar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Goraxe54
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 mars 2008, 20:11:35
Ort: Ljungsbro

Re: Parallellkoppla N-kanal effektmosfetar

Inlägg av Goraxe54 »

Drivare TC 4427 matar jag med 15 volt
Gatenivåer 14.5 volt
Pwm frekvens 16 khz
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Parallellkoppla N-kanal effektmosfetar

Inlägg av Janson1 »

Goraxe54: Har du mätt med oscilloskop på gate:arna? Ev så bör du minska gatemotstånden, men det ser du på scopet.
Blir transistorerna varma när du kör dom?
Vid kortslutning, blir gate:n kortsluten eller klarar den sig?
Skulle du kunna minska switchfrekvensen ?
Goraxe54
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 mars 2008, 20:11:35
Ort: Ljungsbro

Re: Parallellkoppla N-kanal effektmosfetar

Inlägg av Goraxe54 »

Måste fråga också pi314.Vad syster du på för krets i samband med gnistbildning vid på slag.
Det jag tänker på nåt slags mjukstart kraftreläfunktion som slår till efter några ms.
Samtidigt ska mjukstarten klara av när spänningen kryper ner 30 volt också.Så den av nån anledning inte slår av.
Senast redigerad av Goraxe54 7 mars 2023, 11:27:02, redigerad totalt 3 gånger.
Goraxe54
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 mars 2008, 20:11:35
Ort: Ljungsbro

Re: Parallellkoppla N-kanal effektmosfetar

Inlägg av Goraxe54 »

Måste tacka också för allt visat intresse och tips.Finns det fler tips tar jag tacksamt imot.
Flankerna på stigtider och falltider på gaten är i stort sett spikrakt.
Kan säja också förstärkt foliet mellan trissorna source och drain
anslutningarna med 2.5 mm* koppartråd.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5785
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Parallellkoppla N-kanal effektmosfetar

Inlägg av pi314 »

Goraxe54 skrev: 7 mars 2023, 07:35:27 Måste fråga också pi314.Vad syster du på för krets i samband med gnistbildning vid på slag.
Det jag tänker på nåt slags mjukstart kraftreläfunktion som slår till efter några ms.
Samtidigt ska mjukstarten klara av när spänningen kryper ner 30 volt också.Så den av nån anledning inte slår av.
Kanske du skrivit det, men att jag missat det. Vilken strömförsörjnng har du?
Om det är et batteri, vilken typ, vilken kapacitet och vilken effekt?
T.ex. Litium-jon, Litium-Polymer, Litium-järnfosfat eller något annat?

36-40 volt. Upp mot 55 ampere, kanske mer.

Det skulle ju t.ex. kunna vara ett 10S LiPo 4Ah med ett maximalt effektuttag på 25C, dvs 100 ampere.

Om strömkällan är ett batteri och utrustningen aktiveras genom att man kopplar in batterikontakten, så kan det bli gnistor som skadar kontakten. Om det finns en "stor" kondensator som ska laddas upp av batteriet. Då kan man ha en lien krest som gör att kondensatorn får laddas upp genom ett litet motstånd, innan man ansluter batteriet direkt till motorstyrningen och därmed kondensatorn.

Att ha en "stor" kondensator på "ingången" till motorstyrningen är en bra idé. Så att kondensatorn får ta hand om strömpulserna som blir av PWM. Om man har ett nätaggregat som tål strömpulserna utan att må dåligt så behövs det kanse inte. Har man batteri så rekommenderar jag det definitivt.
Batteriet och dess inre resistans lastas med en kontinuerlig ström i sället för med ett pulståg. Det är "snällare" mot batteriet med en jämnare ström och det blir mindre spänningsfall över ine resistansen och kablar.

Beroende på tillämpning och utrustning kan detta ha betydelse eller knappt alls.

Om du har ett batteri så bör man ha någon hantering av vad man gör när spänningen blir låg. Så att man inte skadar batteriet. Genom att köra för lågt. 10-25% kvar kan vara ett riktmärke, beroende på last.

/Pi
Goraxe54
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 mars 2008, 20:11:35
Ort: Ljungsbro

Re: Parallellkoppla N-kanal effektmosfetar

Inlägg av Goraxe54 »

Litium-jon 12 Ah använder jag.dessutom har jag en nedre gräns på ca 30 volts avstängning.
Och ett inbyggd skydd för överström.mäter över ett ca 1-2 mohms motstånd via en komparator.Det för man labba lite med beroende vilken effekt motorn har.
Skriv svar