Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

Jag använder bara fosfor-koppar lod.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Ackumulator
Ska man värma ett hus med ved så är det nästan ett måste med ackumulator. Så att man inte behöver elda hela tiden.
Dimensioneringen blir baserad på ett beräknat "samspel" mellan panna, ackumulator och hur mycket energi det går åt att hålla huset varmt.

Effekten i pannan måste vara tillräcklig så att ackumulatorns vatten kan värmas upp på rimlig tid.

Ackumulatorn ska dimensioneras så att den räcker så länge som man vill klara sig utan att elda.

Jag har intrycket att TS (bearing) har tänkt igenom det där. Möjligen att effekten när det gäller uppvärmning av vatten i hans kökspanna inte är så hög och kan göra att det tar ganska lång tid att värma upp ackumulatorn.

Det borde gå att plocka fram effekten som kökspannan avger till vattnet. Den värmer ju också luft i sin omgivning.

Med tanke på att dom har en LLVP och jag antar att dom ska ha den kvar, så tror jag att det kommer att fungera bra.

Lite handlar det ju om vad man vill åstadkomma.

Strategi
Jag har ingen ackumulator.
Ungefär så här har jag resonerat.
– Jag vill ha något så att jag till nöds kan överleva ett långt elavbrott eller ett tekniskt fel i den VP som är ordinarie värmekälla.
– Jag vill ha ved som "tillskott" av två orsaker.
(a) Skulle det bli -25°C kallt ute så kan jag elda lite, om VP inte räcker till.
(b) Jag kan spara rätt mycket el genom att låta VP ta "grunduppvärmningen" till ca 14-17°C och sedan ta sista biten med ved.

Alternativet (b) ser för mig ut att ge bättre resultat än jag hade väntat mig. Den är nog bäst med en VV-VP. COP ökar när temperaturen som VP ska åstadkomma sänks. Lite värme från vedeldningen gör att jag ändå kan hålla ca 19-20°C inne.

Som det är nu så kan jag hålla ca 19-20°C inne genom att ställa VP på 16°C eller 17°C och elda ungefär var tredje dag om det är ca 0°C ute. Det minskar elförbrukningen för uppvärmning med ca 40%. Den siffran är lite osäker. Jag har uppskattat det genom att titta på elförbrukningen med och utan ved-"tillskott".

Det jag har, utan ackumulator, fungerar för mig. Med ackumulator skulle det bli ännu bättre. Då skulle jag kunna elda mer sällan.

Oftast kör jag bara med VP. Det är bara om jag har lust att elda eller om jag vet att elen är svindyr som jag eldar.

/Pi
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 4 mars 2023, 17:29:40 Ok, då kanske jag blandade ihop det med andra rör, vad är det på vattenrören?
Vanlig rörgänga.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, ja det har du rätt nu när jag tittar på verktygen... :doh:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

säter skrev: 4 mars 2023, 17:40:09 Jag använder bara fosfor-koppar lod.
Aha, ja detta klarar ju både järn och koppar, slaglod är ju inte alls lika känsligt.
Silvermjuklod tycker jag är lättare att jobba med på kopparrör men det brukar kräva bättre renhet, med fluss får man i mitt tycke bättre resultat med lågtemperatur lod.

Edit, som säter säger så förespråkar jag också kopparbrons på stålrör då silverhårdlod är bökigt att jobba med, lätt blir "bränt", osv... Dessutom är silverhårdlod skitdyrt.
Nästan bara till finmek man behöver det egentligen. VVS lod är inte samma som detta, detta är ett mjuklod för koppar och mässing som har mycket lägre smältpunkt Det är dock olämpligt till tryckrör.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

Jag har aldrig använt fosfor-koppar på järn.
Fungerar det ens?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Fosfor brons tänkte jag nog på till järn...
Man skall inte ha så många saker samtidigt i skallen... :oops:
(jag håller på att designa en elcentral i skallen samtidigt med detta... )
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

pi314 skrev: 4 mars 2023, 17:41:18 Ackumulator
Ska man värma ett hus med ved så är det nästan ett måste med ackumulator. Så att man inte behöver elda hela tiden.
Dimensioneringen blir baserad på ett beräknat "samspel" mellan panna, ackumulator och hur mycket energi det går åt att hålla huset varmt.

Effekten i pannan måste vara tillräcklig så att ackumulatorns vatten kan värmas upp på rimlig tid.

Ackumulatorn ska dimensioneras så att den räcker så länge som man vill klara sig utan att elda.

Jag har intrycket att TS (bearing) har tänkt igenom det där. Möjligen att effekten när det gäller uppvärmning av vatten i hans kökspanna inte är så hög och kan göra att det tar ganska lång tid att värma upp ackumulatorn.

Det borde gå att plocka fram effekten som kökspannan avger till vattnet. Den värmer ju också luft i sin omgivning.

Med tanke på att dom har en LLVP och jag antar att dom ska ha den kvar, så tror jag att det kommer att fungera bra.

Lite handlar det ju om vad man vill åstadkomma.

Strategi
Jag har ingen ackumulator.
Ungefär så här har jag resonerat.
– Jag vill ha något så att jag till nöds kan överleva ett långt elavbrott eller ett tekniskt fel i den VP som är ordinarie värmekälla.
– Jag vill ha ved som "tillskott" av två orsaker.
(a) Skulle det bli -25°C kallt ute så kan jag elda lite, om VP inte räcker till.
(b) Jag kan spara rätt mycket el genom att låta VP ta "grunduppvärmningen" till ca 14-17°C och sedan ta sista biten med ved.

Alternativet (b) ser för mig ut att ge bättre resultat än jag hade väntat mig. Den är nog bäst med en VV-VP. COP ökar när temperaturen som VP ska åstadkomma sänks. Lite värme från vedeldningen gör att jag ändå kan hålla ca 19-20°C inne.

Som det är nu så kan jag hålla ca 19-20°C inne genom att ställa VP på 16°C eller 17°C och elda ungefär var tredje dag om det är ca 0°C ute. Det minskar elförbrukningen för uppvärmning med ca 40%. Den siffran är lite osäker. Jag har uppskattat det genom att titta på elförbrukningen med och utan ved-"tillskott".

Det jag har, utan ackumulator, fungerar för mig. Med ackumulator skulle det bli ännu bättre. Då skulle jag kunna elda mer sällan.

Oftast kör jag bara med VP. Det är bara om jag har lust att elda eller om jag vet att elen är svindyr som jag eldar.

/Pi
Vid nyinstallation av eldad panna får man inte bygglov utan accumulator och shunt för laddning av denna. Om man installerar en panna med krav på acctank enligt tillverkarens anvisning för att den skall uppfylla emissionskrav är det ett brott och pannan ger såklart högre emissioner.
Gamla anläggningarn flyger under radarn. Samma om ingen granne klagar på luktstörningar, det finns inga krav på besiktning osv. Sotning av rökgaskanal är dock krav på.

Det troligaste är att man får ett ganska högt vite om att åtgärda bristerna. Min bror har i sin yrkesroll har skrivit ut vite , minns inte hur mycket det var men det var defintivt ekonomiskt fördelaktigt att åtgärda bristerna. Det var då klagande grannar och en ny panna som eldades direkt mot värmesystemet utan acctank. Det åtgärdades senare efter eldningsäsongen med en installation av rekommenderad tankstorlek.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

rikkitikkitavi:

Dessbättre är ingen av mina installationer nyinstallationer. En panna har funnits mycket länge och en var ett byte.

Vi får hoppas att bearing tänker på vad som krävs för att flyga under radarn. Så att han slipper påhälsning av din bror! :)

/Pi
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 4 mars 2023, 18:16:59 Jag har aldrig använt fosfor-koppar på järn.
Fungerar det ens?
Jadå, jag har, i brist på annat, lött skärplattor med det men skärplattan måste "ruggas upp" lite annars fäster inte lodet och fluss för silverlod blev det lite annars fäste det inte på hårdmetallen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Teknikern »

rikkitikkitavi skrev: 4 mars 2023, 18:29:50 Sotning av rökgaskanal är dock krav på.

Det finns ingen som kan kräva att sotning måste utföras eller att besiktning måste utföras men försäkringsbolaget kommer att ha synpunkter om nåt händer. Här har ingen sotare gjort ett skit på dom år jag bott här, jag är inte orolig för jag har full koll på min eldstad eftersom jag byggt hela värmesystemet själv inkl. skorsten och panninstallation. En sotare jag är bekant med har sett min panncentral i full drift, han hade inget att invända utan sa bara "snyggt bygge" innan vi gick in och fikade när han var här i ett annat, privat, ärende.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

Jag har fått "bygglov", dvs bygganmälan inskickad och har fått positivt besked för fortsättning. Det som behövs nu är bla att sotaren godkänner.

Rikkitikkitavi, spisen ger 23 kW, 6kW till rummet och 17 kW till vattnet. Det borde alltså ta ca 2 timmar att ladda tanken på 500l, om den lagrar ca 30kWh. Spisen rymmer 20-40l ved beroende på inställning. Hur mycket energi ger det?

Denna helgen har vi främmande och jag kommer inte hinna göra så mycket med spisen. Ska ta en titt igen på de första sidorna i tråden sedan och ge några svar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Mjuklödning och hårdlödning
Jag har bara erfarenhet av mjuklödning, så någon som kan hårdlödning får gärna komplettera.
Skillnaden är väl mest temperaturen och lodet?
Runt 450°C och tennlod vid mjuklödning och mellan 500°C och 1000°C och t.ex. silverfosforkopparlod, vid hårdlödning.

I vissa sammanhang krävs hårdlödning. Kanske i kylmaskiner?

I ett vattenbaserat uppvärmningssystem fungerar väl båda. Mitt intryck är att det är litet av en smaksak.

Gasol går bra vid mjuklödning, men en del påstår att gasol går bra till hårdlödning också. Kaske är det vanligare med gassvets till hårdlödning?

Hårdlödning går snabbare, men för en hobbylödare som jag, så står jag ut med att det tar lite längre tid. Dessutom har jag gasol, men inget varmare.

Jag gör rent kopparröret med stålull tills det blir blankt och sedan tvättar jag med T-röd. Delvis för att jag ibland använder stålull från köket, med tvål i.

/Pi
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av AndLi »

säter skrev: 4 mars 2023, 09:33:29
Mindmapper skrev: 4 mars 2023, 08:06:54 Det absolut bästa att skarva med är presskopplingar
Nja, det är inte långtidstestat än.
Jag pressade en skarv när jag jobbade i ventbranchen på andra halva av 90 talet. Och då var det inte nytt.. Så +25 år har mycket klarat nu.. vad ser du som långtidstest?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

bearing skrev: 4 mars 2023, 19:19:15 Ska ta en titt igen på de första sidorna i tråden sedan och ge några svar.
Vilken typ av expansionskärl har du?
Skriv svar