Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av MiaM »

Eftersom pannan kan avge 6kW till rummet vid eldning så kan den säkerligen också användas som en ganska usel radiator när man inte eldar, så ifall slutgiltig placering av ackumulatortank och panna inte är i vägen för att leta läcka på radiatorsystemet så vore det väl vettigt att installera pannan och ackumulatortanken först och sen ge sig på läckan. Då får du nog bäst return-of-investment. Detta kräver förstås att du kan köra typ laddomat baklänges för att värma pannan från tanken. Allt beror förstås på hur snabbt läcksökningen går, om du hittar och åtgärdar en läcka på ett par dagar så är det förstås bäst att ge sig på det först.

Att förra ägaren tog bort pannan känns väl som ett tecken på att denne låtit delar av huset riskera att bli kallt nog att det fryser. Utan vattenburen värme så räcker det ju att värma upp de delar där annan VVS finns, d.v.s. kök, badrum/toalett och allt anslutande emellan. Risken är väl att dörrar till övriga rum varit stängda eller stått på glänt så att värmepumpen inte hållt tillräckligt med värme i övriga rum.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

FormerMazda skrev: 3 mars 2023, 07:47:50 Kul grej! :)

Mina tankar:
* Använd regulatorn på kompressorn så du får ut konstant 1bar, läcksök med riktig spray.
* När du installerar allt sen så kosta på dig en laddomat: http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-21-60
(Den kanske har lång återbetalning i det här systemet, men det funkar bättre med en sån helt enkelt.)
* Elementen ska styras också, en manuell shunt är hopplös att vrida på, sätt dit en automatshunt även där. https://billigtvvs.se/vvs/varme/shuntau ... LIQAvD_BwE
(Även här blir återbetlaningen lite lång i ditt system, men bekvämligheten är enorm.)

Din styrning kan ju enkelt påverka shuntstyrningen med att växla in ett motstånd i serie/parallellt med medföljande så den tror att huset plötsligt är varmt = den stänger till elementen.

Med ovan prylar får du en helautomatisk anläggning, det enda du behöver ha koll på manuellt är att inte elda om tanken är full, alltså nära 100° i botten.

Måste säga emot Tomas, men bara lite. 1 bar är väl runt max normalt sett, men 1 bar är inte ovanligt tryck i ett vedeldat system. Eller system i höga hus.
Moderna element skulle jag säga är PN10, lätt att googla.
Men även PN6 är ju max 6 bar, så 1 bar kan du vara lugn med.
Tack för bra råd. Ser att laddomaten kommer med pump och termometrar och kostar därför 5000kr. Jag fick med två cirkulationspumpar när jag köpte ackumulatortanken, så jag behöver inte en till pump egentligen. Och termometrar finns i pannan och tanken. Blir funktionen lika bra med en laddventil, tex denna:
https://esbe.eu/sv/produkter/fastbransl ... ter/vtc300
Och pumpen jag har?

Såg ett tips om det på Byggahus, nämligen

Återkommer om shunt och liknande, jag kanske fick med något sådant också.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

MiaM skrev: 5 mars 2023, 20:06:38 Eftersom pannan kan avge 6kW till rummet vid eldning så kan den säkerligen också användas som en ganska usel radiator när man inte eldar, så ifall slutgiltig placering av ackumulatortank och panna inte är i vägen för att leta läcka på radiatorsystemet så vore det väl vettigt att installera pannan och ackumulatortanken först och sen ge sig på läckan. Då får du nog bäst return-of-investment. Detta kräver förstås att du kan köra typ laddomat baklänges för att värma pannan från tanken. Allt beror förstås på hur snabbt läcksökningen går, om du hittar och åtgärdar en läcka på ett par dagar så är det förstås bäst att ge sig på det först.

Att förra ägaren tog bort pannan känns väl som ett tecken på att denne låtit delar av huset riskera att bli kallt nog att det fryser. Utan vattenburen värme så räcker det ju att värma upp de delar där annan VVS finns, d.v.s. kök, badrum/toalett och allt anslutande emellan. Risken är väl att dörrar till övriga rum varit stängda eller stått på glänt så att värmepumpen inte hållt tillräckligt med värme i övriga rum.
Kan du förklara vad du menar med att köra laddomaten baklänges? Är det nödvändigt för att läcksöka?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7039
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Teknikern »

Laddomaten fungerar sålunda: den ser till att pumpa runt vattnet i pannan/spisen så den snabbt kommer upp i temperatur innan den öppnar och börjar pumpa hetvatten till tanken. Ett system utan laddomat är, enligt mig, inte en färdig modern anläggning utan nåt från anno dazumal som enbart ska användas i nödfall. Det sitter en termoventil i laddomaten som reglerar panntempen, pannan/spisen ska vara genomvarm ända ner i botten innan tanken börjar laddas, man får både minskad vedåtgång och små utsläppsvärden.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26393
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av danei »

Vedåtgång och utsläpp påverkas nog inte så mycket. Men man slipper att pannan rostar sönder invändigt i botten.

Jag har något laddomatliknande liggande om det är av intresse.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av FormerMazda »

bearing skrev: 5 mars 2023, 20:47:56 Tack för bra råd. Ser att laddomaten kommer med pump och termometrar och kostar därför 5000kr. Jag fick med två cirkulationspumpar när jag köpte ackumulatortanken, så jag behöver inte en till pump egentligen. Och termometrar finns i pannan och tanken. Blir funktionen lika bra med en laddventil, tex denna:
https://esbe.eu/sv/produkter/fastbransl ... ter/vtc300
Och pumpen jag har?

Såg ett tips om det på Byggahus, nämligen

Återkommer om shunt och liknande, jag kanske fick med något sådant också.
Jag tror laddomaten har mer funktion än vad termostatventilen har, och då tänker jag på de flera termostater som finns i laddomaten.
Kollar du på en genomskärning på laddomaten så ser du.
Bild
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av MiaM »

Som tillägg så finns/fanns det väl en variant av laddomat speciellt framtagen för att ansluta acktank till panna med inbyggd varmvattenberedare. I princip borde en sån går att använda för att använda pannan som radiator när man inte eldar. Klart sämre än att använda husets radiatorer, men om det blir för krångligt att få ordning på läckan osv inom rimlig tid så skulle det väl i princip kunna vara nåt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26393
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av danei »

FormerMazda skrev: 6 mars 2023, 07:07:52 Jag tror laddomaten har mer funktion än vad termostatventilen har, och då tänker jag på de flera termostater som finns i laddomaten.
Kollar du på en genomskärning på laddomaten så ser du.
Bild
Nej, laddomaten har bara en termostat.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av FormerMazda »

Fel uttryck av mig, självcirkulationsventilen är ingen termostat nej.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

MiaM skrev: 6 mars 2023, 07:44:39 Som tillägg så finns/fanns det väl en variant av laddomat speciellt framtagen för att ansluta acktank till panna med inbyggd varmvattenberedare. I princip borde en sån går att använda för att använda pannan som radiator när man inte eldar. Klart sämre än att använda husets radiatorer, men om det blir för krångligt att få ordning på läckan osv inom rimlig tid så skulle det väl i princip kunna vara nåt.
Aha, nu förstår jag vad du menade förut. Att jag istället för radiatorslingan skulle köra endast kaminen som radiator? Nja, det hoppas jag inte att jag behöver.

Angående läckan så vet jag inte om det är luft eller vatten som läcker. Ifall det är luft som läcker bör läckan vara ganska liten, eftersom att det tar en kvart att halvera trycket, och luft sipprar ju ut ur ett hål betydligt snabbare än vatten. Men om det är vatten som läcker, så är det säkert en ganska stor volym vatten som läcker ut på en kvart, eftersom att det då blir den volym av luft som motsvarar tryckförändringen, isf är det en stor läcka.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

FormerMazda skrev: 6 mars 2023, 07:07:52
bearing skrev: 5 mars 2023, 20:47:56 Tack för bra råd. Ser att laddomaten kommer med pump och termometrar och kostar därför 5000kr. Jag fick med två cirkulationspumpar när jag köpte ackumulatortanken, så jag behöver inte en till pump egentligen. Och termometrar finns i pannan och tanken. Blir funktionen lika bra med en laddventil, tex denna:
https://esbe.eu/sv/produkter/fastbransl ... ter/vtc300
Och pumpen jag har?

Såg ett tips om det på Byggahus, nämligen

Återkommer om shunt och liknande, jag kanske fick med något sådant också.
Jag tror laddomaten har mer funktion än vad termostatventilen har, och då tänker jag på de flera termostater som finns i laddomaten.
Kollar du på en genomskärning på laddomaten så ser du.
Bild
Jag är osäker på om min anläggning kommer klara självcirkulation, så jag behöver nog ha batteribackup till pumpen ändå. I så fall skulle det räcka med bara laddventilen?
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av MiaM »

Tänker att ifall du inte redan skaffat laddomat så kan det vara värt att kolla prisskillnad och konverteringsmöjlighet mellan de två varianterna. Min tanke är alltså att om prisskillnaden är låg nog och det går att välja om den ska "ladda tillbaka till pannan" efter eldning eller inte så kan det vara värt att överväga den varianten att börja med, för att komma igång med eldningen.

Om du har acktanken i källare och pannan på bottenvåningen så är nog batteribackup väldigt bra. Det kan också vara bra att ha nån slags solenoidgrej som ifall solenoiden släpper så stryps luft/rökflödet så att elden dör, för att inte koka över systemet ifall det blir strömavbrott när ingen manuellt kan (eller kommer ihåg att) strypa elden. Fast nu är jag kanske paranoid...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

danei skrev: 6 mars 2023, 00:34:30 Jag har något laddomatliknande liggande om det är av intresse.
Hej,

Vad är det du har liggande?

Mvh
Björn
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26393
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av danei »

Jag tittade efter den utan hitta den. Men jag ska leta mer om du är intresserad. Jag köpte en begagnad Baxi innova och fick med diverse rör och ventiler. Jag hade dock en laddomat 21 sedan tidigare. Så laddventilen blev liggande.
Jag ska rota efter den.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av metric »

Har du öppet expansionskärl så kan du inte få tryck i systemet utan vatten.
Skriv svar