Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Axel.H
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2023, 21:08:13

Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Axel.H »

Tog över en gammal assistent från min farmor och eftersom den var full med gunk så plockade jag isär totalt den och gjorde rent den ordentligt,

Upptäckte att kolborstarna nog är inne på sista decenniet men om jag inte byter dom nu så blir det nog aldrig gjort (och jag har hört att det inte är så bra att köra dom i botten?)
Ska jag köpa några speciella eller räcker det med vilket som så länge yttermåttet är det samma (9x6mm)? bifogar bild.

Jag har även tänkt att jorda maskinen ordentligt eftersom den är helt i metall och högst tveksamt att någon typ av "dubble isolating" certifikat har någonsin infattat hur den är konstruerad, det sitter ett 5 m ohm motstånd mellan höljet och baksidan av en capacitator innan motorn bifogar bilder.
Är det något jag borde ändra med den capacitator och motståndet om jag jordar maskinen?

Fick tips om att använda OMEGA 58 NLGI 0 fett i snäckväxeln, i efterhand så skulle jag nog bara ha gjort en ny packning och låtit det gamla fettet varigt kvar men nu är det borta så behövde jag hitta något nytt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av MadModder »

Jag hade också funderingar på att jorda min maskin från min farmor :D
Den är dock några generationer nyare (N4), men fortfarande helt i metall och den gamla "strykjärnskontakten" i bak.
Men den känns gedigen med fina mjuka kablar inuti och alla anslutningar är inkapslade så jag låter min vara i originalutförande.

Apparater helt i metall kan mycket väl vara ojordade och dubbelisolerade.
Det gäller bara att metallhöljet inte ska kunna bli strömförande om en kabel inuti hoppar loss.
Men jag håller med om att det ser ut att bli svårt att uppfylla det kravet.

Kondensatorn (det är tre i samma hölje) är ett avstörningsfilter vilket har brunnit upp för många.
Byt ut den.
Axel.H
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2023, 21:08:13

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Axel.H »

Jag tror att jag slänger in en vanlig C14 socket så vilken random dataström sladd som jag råkar ha liggande och jag slipper hålla ordning på någon specifik sladd till assistenten,

hm, Jag trodde att dubble isolerat innebar lite mer säkerhet än bara "inget kan hoppa loss och göra apparaten strömförande,
ingen chans att det uppfylls på en N1 åtminstone, speciellt inte när kablarna är isolerade med bomullsväv ....

avstörningsfiltret ser faktiskt riktigt fint ut, men lika bra att byta det för säkerhet skull
tror du att något som denna skulle funka?
Skulle slå två flugor i en smäll ifall det funkar :-D
http://elektronik-online.se/avstornings ... natkontakt


Såg lite om att dom gamla maskinerna kan bränna upp motorn ifall den fastnar, skulle det kanske vara värt att lägga till en säkring för att skydda mot det eller skulle det inte funka?
Axel.H
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2023, 21:08:13

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Axel.H »

MadModder skrev: 2 mars 2023, 20:48:46 Jag hade också funderingar på att jorda min maskin från min farmor :D
Den är dock några generationer nyare (N4), men fortfarande helt i metall och den gamla "strykjärnskontakten" i bak.
[...]
Tror du att du kommer åt kolborstarna på N4'an, enlight reservex så ska dessa (https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=3472) funka till den, och om dom som sitter i N4'an så borde dom funka till N1'an också
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av MadModder »

Det har jag inte kollat, men jag har 400W-motorn, och du troligen 275W. Om de angivna måtten är samma så ska de väl passa.
Kan väl kolla efter att jag städat lite på bänken…

En annan sak. Min motor är helt isolerad från ytterhöljet med gummi. Vet inte hur bra det är störningsmässigt att förbinda båda direkt till jord.
Axel.H
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2023, 21:08:13

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Axel.H »

lustigt, min är kopplad mellan motorn och höljet med ett 5M ohm motstånd (nr 9 på bifogad sprängskiss, "section1 på https://shop.electrolux.se/search?q=:re ... 1027110600 "

Jag tror att det är bättre att motorn och chassiet är kopplade till jord så det inte finns någon risk för att krypström skapar gnistor mellan motorn och höljet? speciellt inte med tanke på hur mycket mjöl som värkar komma in i maskinen. (Någon som kan elektronik ordentligt får gärna rätta mig om den här eller någon annan ide jag har är fel).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Axel.H
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2023, 21:08:13

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Axel.H »

Eftersom det finns lite folk på andra forum som gillar att prata om att det skulle vara olagligt att jorda en "dubble isolerad" produkt (vilket gamla Electrolux modeller knappast uppfyller) så slog jag en signal till elsäkerhetsverket.

Deras svar vad att om man modifierar en gammal produkt så måste den CE märkas och du blir helt plötsligt "tillverkaren" om du säljer eller ger bort den men det finns inget som säger att det skulle vara olagligt att jorda en "dubble isolerad" produkt oavsett om den är ny eller inte, det är mer att en korrekt dubble isolerad produkt borde inte gå att jorda men om det är någon metal komponent som du känner att det skulle vara säkrare om den var ansluten till jord så kan du jorda den om du vill men du är vid det och alla andra ombygnader ansvarig att produkten är åtminstone lika säker som den var i original utförande
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av danei »

Du måste inte CE märka något om du inte sätter det på marknaden.
Axel.H
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2023, 21:08:13

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Axel.H »

Korrekt.
Som jag sa " om du säljer eller ger bort"

Jag kanske skulle varigt tydligare,
Så länge det är för eget bruk och du bara har ihjäl dig själv så finns det inte så mycket begränsningar av vad du får göra, Om något du har modifierat startar en brand så sitter du i skiten samma om det skadar någon annan.

Men oavsett om det är för eget bruk eller vidare säljning så finns det inget som säger att du inte skulle få jorda en "dubble isolerad" produkt och använda den (eller sälja den vidare), I det fallet är det mer en fråga att om att det inte borde gå att jorda en dubble isolerad product. Men om du vill jorda damsugarröret på en dubble isolerad dammsugare så är det fritt fram att göra det (anledning skulle kunna vara att minska uppbyggnaden av statisk elektricitet). Och eftersom du inte har försämrat säkerheten på produkten så kan du sälja den vidare om du vill, men du kommer vara "tillverkaren" och behöva självcertifiera att den uppfyller CE krav.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av danei »

Mig veterligen finns det inget krav på CE märkning för att få överlåta något. Om så vore fallet skulle du inte få ge bort något du tillverkat. Fullt så hårda regelverk har vi inte.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Klas-Kenny »

danei: Det är ju inte allt som är föremål för CE-märkning.
Rätt säker på att du inte får slöjda ihop någonting som behöver CE-märkas och ge bort det. Du får ju tälja och ge bort en smörkniv, den behöver inte CE-märkas. Men du får inte bygga en dammsugare och ge bort, utan att CE-märka den.




Sen är det väl i praktiken rätt riskfritt ändå. Sällan man får Elsäkerhetsverket eller annat efter sig för att man byggt en bordslampa och gett till svärmor i julklapp.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av danei »

Ja, en smörkniv är okej. Men om du tillverkar en leksak.

*bort*

Edit: Varför blev det här inlägget censurerat? Jag tycker definitivt inte att det var över någon gräns eller utanför ämnet.
Senast redigerad av danei 9 mars 2023, 15:09:07, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Klas-Kenny »

Tror inte det är lagligt - Egentligen.
Krav på CE-märkning av leksaker för att de ska få säljas eller överlåtas.



Men återigen, så länge inget händer är risken att någon skulle bry sig rätt obefintlig.
Men ponera att en smådel lossnar varpå barnet kvävs och dör av detta, så är det stor risk att du som tillverkat denne kan hållas ansvarig om du inte kan uppvisa fullgod dokumentation kring CE-märkning.

Sen kan man ju alltid ge den där bilen till barnets föräldrar som prydnad istället.
Då är det istället deras ansvar om de låter barnet leka med prydnadssakerna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Glenn »

Det kokar väl ner till definitionen på vad "överlåtas" innebär, men vad jag förstår inkluderar det även att ge bort eller låna ut.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?

Inlägg av Klas-Kenny »

Var tvungen att öppna Leksaksdirektivet..

Där finns följande formulering:
tillhandahållande på marknaden: varje leverans av en leksak för distribution, förbrukning eller användning på gemenskapsmarknaden i samband med kommersiell verksamhet, mot betalning eller gratis,
Så länge det är helt privat kanske man slipper undan då.


Tillägg: Å andra sidan så har LVD exakt samma formulering.
Men där har ju ESV uttryckligen sagt att om man tex. tillverkar en bordslampa så måste den också CE-märkas om den inte skall användas enbart för eget bruk.
Till exempel här:
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... eget-bruk/

Tillägg: Skickade en fråga till ESV om deras formulering kring egentillverkade lampor och definitionen i LVD. :D
Hoppas man får ett vettigt svar och inget kopiera-klistra mumbojumbo.
Skriv svar