Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Berätta om dina pågående projekt.
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av SvenW »

https://www.maskindelen.se/

slojd-detaljer.se
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Mizzarrogh »

Var beställer ni kopparrören till pannan?
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Bobbox »

Får väl svara på några frågor.
Lok och skala bestämmer jag själv :)
Jag är ingen amatör, har företag och har beställt från Storbritannien.
Ett av mina företag, grundat 1889 som jag har vilande, var tillverkningen 90% kopparlegeringar och gjutgods.
Det stora kopparröret till pannan beställde jag från Blackgates http://www.blackgates.co.uk/
Kanske inte världens mest avancerade hemsida.
Håller på att rita om loket litegrann och skall snart beställa all plåt som skall laserskäras.
Håller på att bygga en CNCfräs för stål för att kunna köra fram alla länkar och sånt.
Tänkte att jag skulle få "chassit" klart under vintern.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Jo, därifrån brukar jag också beställa saker som är svåra att få tag på här.
Detdär är ett roligt lokomotiv! Visst, jag gillar också svenska lokomotiv, men i praktiken är min vagnpark också väldigt blandad. Hade du tänkt att köra 6 bar systemet med överhettare, eller bara ånga direkt från uppsamlaren? Rätta mig om jag har fel här, men jag har för mig att dedär systemen går att pressa upp i 21 bar om det krisar, vilket bör ge Edit, 10,5 bar givetvis, inte 11 bar kontinuerlig maxtryck om jag inte har fel här... Men, Stuart pannorna använder ju bara 6 bar utan superheater för de vanliga modellerna, men riktiga ånglok använde i praktiken alltid superheaters även på den tiden, det är ju inte heller svårt att göra på en modell som eldas med kol eller ved och har litet större förbränningskammare. Ah, jag antar att du också har tänkt på detta i huvudet, men det kostar ju inget att experimentera fritt i tankens värld. :)

Jag rotade fram Southworth kitet igår till matarpumpen jag började på förut, den är samma som till loken för storlek ett och två har jag för mig (men inte de större, de är mer för båtångmaskiner och liknande, nummer 8 är ju ett jättestort kit, men jag vet att tex Herr C Schaefer använder en sådan att mata pannan på Amfora bygget med, rolig maskin som länge stått på min önskelista, men den kräver nog monstruösa mängder ånga... ).

Har du sett denhär killen:
I mitt tycke riktigt intressanta modeller som går utanför den vanliga standardramen.

https://www.youtube.com/@steammodels/videos

Dethär är också en intressant kanal om man gillar stationärt:
https://www.youtube.com/@barumman/videos

Edit, har du sett denhär sidan:
https://gardei.com/IPRR/mikado/page1.htm
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Bobbox »

Jag har nog tänkt mig 6 till 8 bar med överhettare.
Får kolla in alla youtubefilmer där :)
Beställde plåt igår till chassit, får börja där och bygga mig uppåt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det är ju rätt lagom, lättmekat men orkar bra fortfarande. Keith Appleton kör ju detta på i princip alla större modeller som använder detta system, har för mig att han gör det även på det stora lokomotivet.
På ritningarna ser det ju ut som att detta lok har riktigt frontdrag med rörslingor, liknande princip som ett "riktigt" :)
Fördelen med dendär pannan är ju att den är ganska lätt att inspektera och underhålla då man ju kommer åt allt från frontluckan eller eldningsrummet.

Killen från Tjeckien i den översta länken har byggt en fungerande modell av en Babcock & Wilcox panna i den senaste videon, han har tidigare gjort en fungerande Cochran panna med riktig frontvägg (utöver de vanligare modellerna), helt sanslösa byggen om man gillar stationära maskiner!
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Bobbox »

Min plan var att jag skulle hitta ett lok som det fanns en chans till att bli klar med på ett par år :)
Keiths lok var ju ganska smidigt och han pratade om axial-lager som den bästa improvements han gjort på sitt lok, där kommer jag följa hans råd.
Keiths kompis A. E. Karnes verkar vara nåt ånggeni.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, kul med litet yngre personer också som har ett gediget intresse. :)

(Jag insåg att min post med trainmans kanal kanske kan tolkas annorlunda än vad jag tänkte, jag menade "konservativ" i bemärkelsen att bemästra äldre arbetsmetoder som de flesta idag inte klarar av på sådan nivå, inte i negativ mening om honom, jag har den absolut största respekt för den mannen! Jag har ärligt talat aldrig sett någonting gjort efter 1950 talet som ens varit i närheten av kvaliteten hos hans byggen!)
Jag menar, liksom...


Denhär är också rätt intressant:


Dethär har jag tänkt återskapa så snart jag hittar en motor med rätt stuk: (till dess får det bli en litet modernare, jag har tyvärr inga grand scale lok, så det får bli nollan på det i så fall )
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på er alla.

1361 vilket bygge. Var en gång till Sundsvall mellan 1983 och 1986 och tittade på ett bygge av ett lokomotiv som jag blev imponerad av. Hur många timmars arbete krävs för att göra ett sånt bygge som 1361.Vilka maskiner har använts, vart har allt material köpts/hittats, hur många delar har han fått göra om. Kort sagt imponerande bygge.

Mvh John Eriksson i Bollnäs som byggt en dubbelverkande encylindrig ångmaskin med backslag, som endast körts med tryckluft.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Mizzarrogh »

Hej John, du kanske har sett det redan, men om du är på väg mot Sundsvall och svänger in vid gamla Svartviks sågen till restaurangen och går åt vänster, dvs mot gamla ångmaskinhuset (som tyvärr verkar vara tomt på innehåll när jag tittade in genom rutan), så står det ett riktigt, fungerande ånglok nedanför den parkeringsplatsen. :)

Ett annat tips som jag är förvånad att man inte gjort någon reklam alls för är att om du har vägarna förbi Delsbo hållet och kommer förbi gamla Movikens masugn när det är upplåst där (eller du kan smyga in bakvägen... :razz: ) och letar dig in i ett stort verkstadsrum som ligger bakom masugnen så står där en fullstor ångmaskin bevarad i komplett skick.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Förlåt trådskapare för denna lilla "kapning" av din tråd.
Det är mycket sällan jag åker uppåt Sundsvall så jag kommer förmodligen inte se detta ånglok. Har åkt förbi Moviken Norra Dellen. Senast förra året då vi åkte från Lusdalshållet till Grönsfors Yx-fabrik för att titta.
Skulle ha vru+ít ner till Kilafors och tittat på Sibo-dieseln, en 20 ton tung 4-cylindrig motor med 121 l slagvolym 200 Hkr. Den stod oanvänd i 50 år sedan bildades en förening för att renovera och starta motorn. Denna start gjordes 2018 sedan brukar den startas några ggr om året.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av danei »

Finns det banor i dessa skalor i Sverige?
aakep
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 november 2010, 09:24:15
Ort: Mölndal

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av aakep »

Borås Miniatyr Ånglokssällskap har en 71/4" bana bmas.se .
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Mizzarrogh »

John Eriksson skrev: 9 september 2023, 14:18:49 ...
Kul! Jag jobbade där för länge sedan, maskinen längst in är från starten 1916 och ännu i drift även om de är modifierade många gånger under årens lopp. :)
Man fick starta dem genom att först varva upp svänghjulet, sedan drog man i en enorm spak för att lägga i kilkopplingen till överliggarens axel, detdär gjorde man för hand då, jag vet inte om de bytt till Oves tryckluft system i senare tid dock, jag vet inte om han är kvar i livet fortfarande, men jag fick tillfälle att träffa honom några gånger personligen när han var där och byggde, riktigt intressant person att lyssna till, han har ju byggt motorcyklar av delar från gamla flygplansmotorer (en av bulldoggarna som störtade där på 60 talet där han fick överta bitar av en motor som ansågs totalförstörd men han gjorde om den hela biten till en enorm MC motor i stället... 8) ) och allt möjligt på 60-70 talet.


Det går bra att flytta diskussionen till min gamla ångmaskintråd om TS tycker att den kloggar ihop.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Mitt lilla ånglok, det här kommer nog ta tid.

Inlägg av Bobbox »

Jag har inga problem med off topic :)
Skriv svar